נדב גלאון, אחד ממובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית, הסביר בריאיון ל-ynet radio מה צפוי מחר (חמישי) ב"יום ההתנגדות לדיקטטורה". "המודל הוא מודל דומה למה שראיתם ביום רביעי שעבר, כל אזרח שמתנגד לחקיקת הדיקטטורה ייצא מהבית למחות, להשמיע קול ולבצע את אקט המחאה הפרטי שלו כפי שהוא יכול, במטרה להפעיל לחץ על ממשלת ישראל לעצור, כדי למנוע הפיכה משטרית", אמר גלאון.
במקביל, השר לביטחון לאומי איתמר גביר הצהיר אחר הצהריים במהלך ביקור הלוחמים שנפצעו אתמול במבצע בג'נין כי לא יאפשר את מה שכינה "אנרכיה" במחאות מחר. "אני אומר את זה בצורה הכי חד משמעית - אני בעד הפגנות, בעד חופש הביטוי - אבל נתב"ג ועורקי תחבורה ראשיים חייבים להיות מחוץ לתחום. יש לזכור שבעורק תחבורה ראשי אנחנו מעבירים יולדות, אנחנו מעבירים אנשים שצריכים להגיע לבית חולים. אי אפשר גם לשבש את הפעילות בנתב"ג, זה פיקוח נפש של ממש. ולכן אני הולך לקיים היום הערכת מצב עם המשטרה ועם סגל הפיקוד. אני הולך להעביר בצורה חד משמעית את ההנחיות שלי. יש מקומות שאסור לחסום וחסימה של המקומות האלה זו אנרכיה, ולאנרכיה אנחנו לא ניתן להתרחש במדינת ישראל".
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי קיים הערכת מצב לקראת המחאות מחר, ומסר כי "המשטרה רואה בזכות המחאה אבן יסוד במדינה דמוקרטית המאפשרת לכלל האזרחים להביע את מחאתם תוך הקפדה על מסגרת החוק והסדר הציבורי". הוא הוסיף כי "לצד פעילות המשטרה לאפשר מחאה בטוחה לכלל המשתתפים, המשטרה תפעל באפס סובלנות כלפי הפרות סדר, פגיעה ברכוש, פגיעה בסמלי שלטון ושיבוש של שגרת החיים, ולא תאפשר חסימת צירי תנועה שלא תואמו ואושרו על ידה". הוא ציין: "הציבור כולו מתבקש לשמור על הוראות החוק".
מובילי המחאה מסרו בתגובה לדברי בן גביר: "השר מתנהל כמו טוקבקיסט ולא כמו שר. קוראים לאחינו השוטרים ממשטרת ישראל לאפשר מחר התנגדות דמוקרטית ותוססת שתעזור לעצור את ההפיכה המשטרית. אם בן גביר רוצה להיות כוכב טלוויזיה, שיילך לתכניות ריאליטי וישאיר לאנשים רציניים לנהל את ביטחונם של אזרחי ואזרחיות המדינה".
בן גביר: "נתב"ג ועורקי תחבורה ראשיים - מחוץ לתחום"
(צילום: אביהו שפירא)

גם ביום רביעי שעבר, שהוגדר גם הוא כ"יום שיבוש לאומי", פרצו עימותים בין מפגינים לשוטרים בכמה מוקדים, ובריאיון עמ פעיל המחאה גלאון הוא האשים בכך את השר בן גביר. לקראת המחאה מחר, אמר גלאון כי "נכון לעכשיו לא ידוע לנו על סיכומים עם המשטרה". לדבריו, "העימותים עם המשטרה קרו בגלל המשטרה. המשטרה הייתה אלימה באופן לא פרופורציונלי, בהוראה ברורה של השר בן גביר שהגיע לחפ"ק וחילק הוראות לנקוט באלימות".
לדברי גלאון, "צריך לשאול את המשטרה למה היא נכנעה לבן גביר אחרי כל כך הרבה שבועות שהייתה הכלה והבנה הדדית. מהרגע שהגיע בן גביר, המשטרה לא הכילה, המשטרה נקטה באלימות, והתוצאה 11 פצועים ועשרות עצורים, אירוע חריג מאוד ומיותר מאוד. אני חושב שעל חלק ניכר מהדברים שהמשטרה ובן גביר טענו שהמפגינים עשו אחר כך אין שום תיעוד, למרות שהאירועים האלה מצולמים מכל זווית אפשרית".
על הכוונה לחסום כבישים או להפגין בנתב"ג, משם אמורים ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו להמריא מחר לאיטליה, אמר גלאון כי "לא מגישים בקשה לפעולה מהסוג הזה. מה שמתכונן לגבי נתב"ג זה כמות גדולה מאוד של מכוניות שייסעו בצירים המובילים לשדה, נסיעה איטית מאוד כדי לתקוע את התנועה".
על המתווים האפשריים לפשרה אמר גלאון כי הם "רעים מאוד, תכליתם היא במקרה הטוב חצי דמוקרטיה. יש להם עדיין פוליטיזציה של מינוי שומרי הסף בישראל ועוד שורה של בעיות שנראה שהייתה התייעצות בין גורמים שרואים עין בעין עם רוטמן לבין גורמים שרואים עין בעין עם לוין".
3 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
"לא צריך לעצור את המחאה". הפגנה בתל אביב, לפני שבוע
(צילום: AFP)
פצצות עשן בהפגנה ברחוב קפלן בתל אביב, לפני שבוע
(צילום: אבי חי)

גלאון אמר כי גם אם החקיקה תיעצר – המחאה תימשך. "נצטרך להמשיך ללחוץ כדי לוודא שישנה הידברות על פי פרמטרים ועל פי תנאי פתיחה שיכולים להוביל לתוצאה רצויה ולא הידברות לשם הידברות", הוא אמר.
לדבריו, "לא צריך לעצור את המחאה מהסיבה הפשוטה שתפקידנו כאזרחים הוא למחות ולתת קריאת כיוון ולהשמיע את קולנו לפוליטיקאים. ראינו לאורך השנים שכשהאזרחים נרדמים בשמירה, קורים דברים שאחר כך מצטערים עליהם וצריכים אחר כך לצאת למחות עליהם שוב".

ההפגנות והחסימות שצפויות מחר

ממארגני המחאה נמסר כי לו"ז האירועים המרכזיים מחר יחל עם מחאת ההורים והילדים בשעה 08:00 עם צעדות שיתחילו בצומת נמיר/ יהודה המכבי, בקדימה צורן ברחבת תיכון עודד, בנגבה מגדל המים ובקריית טבעון בתיכון אורט גריברג. ב-08:30 בכיכר מילאנו תתקיים הפגנה, וגם בצומת הכפר הירוק.
המחאות במסגרת האקדמיה יחלו בשעה 08:45, בהשתתפות אוניברסיטת תל אביב, מחאת הסטודנטים ומחאת החינוך, שיצעדו בצומת רוקח/ נמיר. המרצים והסטודנטים יצאו מכיכר אנטין, רחוב יצחק לבנון, רמת אביב. בשעה 10:00 אנשי סגל וסטודנטים באוניברסיטת בר אילן ייפגשו מול שער מספר 1 ויצעדו לגשר הולכי הרגל על כביש גהה. בשעה 12:00 מחאת סטודנטים בהשתתפות האוניברסיטה העברית תצעד לכיוון גשר המיתרים מהיציאה לקמפוס גבעת רם. בנוסף, ב-12:00 אוניברסיטת חיפה והטכניון יצעדו מתחנת הרכבלית מרכזית המפרץ לצומת הצ'ק פוסט דרך שדרות ההסתדרות. בבאר שבע תיערך הפגנה בשעה 14:30 שתצא מתחנת רכבת צפון לכיוון מתחם המחאה.
3 צפייה בגלריה
מפגינים מתעמתים עם שוטרים בתל אביב
מפגינים מתעמתים עם שוטרים בתל אביב
"מהרגע שהגיע בן גביר, המשטרה לא הכילה". מפגינים מתעמתים עם שוטרים בתל אביב, לפני שבוע
(צילום: EPA)
שיירות רכבים וכלים חקלאיים יצאו בשעות הבאות: 08:00 - שיירת שמשית, התכנסות בחניון שביל קק"ל בשמשית; 09:00 - שיירת חקלאים תענכים. התכנסות בצומת יזרעאל ובצומת תענכים, שיירת כפר יהושוע, התכנסות בתחנת רכבת כפר יהושוע, מחאת אחים לנשק - משט של אנשי הים להצלת הדמוקרטיה מול חופי חיפה והקריות. נמל חיפה; 09:30 - איחוד צעדות ברוקח/ נמיר ובהמשך לקפלן; 10:30 - שיירת רמות מנשה. התכנסות בהיכל התרבות עין השופט, תחבור בשעה 12 למחאת ההייטק ביקנעם; באותה השעה יהיו שיבושי כבישים באזור נתב"ג וכלי רכב ינועו בתוך השדה באיטיות כ"ליווי פרידה" מרה"מ בנסיעתו לחופשה ברומא.
בשעה 11:00 - כיכר הבימה, צעדת ארגוני השטח של קפלן, החזית הוורודה וארגוני הקהילה הגאה; 12:00 - מחאת ההייטקיסטים במתחם שרונה בתל אביב, מפגש צעדות מרחבי העיר בקפלן; 13:00 - הפגנה של מאבק הגלימות ברחבת מוזיאון תל אביב; 14:30 - צעדת מקצועות הבריאות ואנשי הבריאות מרכבת צפון בבאר שבע דרך שער העליה/ שער בן גוריון לסורוקה; 15:45 - עצרת מקצועות הבריאות והטיפול בהשתתפות האקדמיה וההייטק מול המשכן לאומניות בבאר שבע; 16:30 - "מבצע ברקת" - מילואימניקים מ"מאחז הדמוקרטיה" בירושלים יפגינו מול בית שר הכלכלה; 17:30 - שיירות מצומת קטורה לאילת; 18:00 - הפגנה מול ביתו של שר המשפטים יריב לוין ברחוב דרך מנחם בגין 124; 19:00 - כיכר הבימה - הפגנה וצעדת לפידים.
מעבר לכך, קהילת ההייטק תפגין ב-15 מוקדים באזורי תעשייה. עובדות סוציאליות, מפגיני דרום תל אביב וסטודנטים ייצאו בסביבות השעה 08:00 לצעדות בתל אביב וצעדת הלהט"ב תצא ב-11:00 מתיאטרון הבימה בעיר. עוד נמסר כי תוגבר הפעילות סביב חברי כנסת ושרים.
לדברי המארגנים, המחאה בנתב"ג תחל בשעה 10:30, והתוכנית כאמור היא לנסוע בשיירות ענקיות בתוך השדה, בין הטרמינלים. הם מסרו כי "אנחנו ערים לכך שפעילות מחאה באזור עלולה לעורר מחלוקת. כמו בכל פעולת שיבוש - יש נפגעים שלא בכוונת מכוון. זה נכון בפקקים, ברכבות ובשביתות מכל סוג, וזה יהיה נכון בנתב"ג מחר". הם ציינו גם כי "עשינו ועושים ככל יכולתנו למזער נזקים ולהקטין ככל הניתן פגיעה בנוסעים, לרבות הודעות זמני העומסים הצפויים מראש, שיחה עם מנכ"ל נתב"ג ועוד". לפי המארגנים, הרכבת לא תיחסם בשום מצב.
3 צפייה בגלריה
מטוסים בנתב"ג
מטוסים בנתב"ג
לוח הטיסות נותר כרגיל. נתב"ג
(צילום: AFP)
מבחינת חברות התעופה לוח הטיסות נותר כרגיל, אין שינויים יזומים בעקבות המחאה הצפויה. שרת התחבורה מירי רגב ביקרה היום ברשות שדות התעופה, והנחתה את הרשות להיערך ולתת מענה מחר לנוסעים היוצאים מהארץ. חברת ישראייר מסרה כי תתגבר צוותים אם צוותים אחרים יתקעו בפקקים בעקבות המחאה. בחברה הוסיפו כי ביקשו מהנוסעים להקדים את בואם לטיסות.
ברשות שדות התעופה מסרו כי יעשה ככל הניתן כדי לאפשר לטסים מחר לטוס במועד שנקבע לטיסתם, וכדי לשמור על רציפות תפעולית של נמל התעופה. רש"ת ציינה כי היא ממליצה לציבור הטסים להקדים ולהגיע לנתב"ג, ושמומלץ לציבור להגיע ברכבת. כמו כן, עובדי הנמל התבקשו להקדים את שעת הגעתם למשמרות.
המארגנים הוסיפו כי מחר "יתקיימו מאות מחאות ברחבי הארץ נגד חקיקת הדיקטטורה. בין הצעדים: צעדות, מחאות, הפגנות ושיבושים ברחבי הארץ, כפי שהתקיימו ביום רביעי האחרון, וצעדי מחאה חדשים. ככל שהממשלה תדרוס אנחנו נתגבר ונשמור על הדמוקרטיה הישראלית. נבלום בגופנו ובנפשנו את הרס הדמוקרטיה הישראלית".
מחר צפויים גם לצאת אלפי פעילי מחאה מהקיבוצים להפגנות בעשרות צמתים מרכזיים. מהחרמון - צומת גומא וכ"ח בגליל העליון, גליל מערבי. עמקים צפוניים - צמח, בית השיטה, מגידו, נהלל, משמר העמק. דרך השרון - מגל, משמר השרון ומעברות, שדות ים ומעגן מיכאל, שפיים. שפלה - רבדים, נגבה, יד מרדכי, בית קמה, עוטף עזה, שדה בוקר והערבה, ובגשרים לאורך כביש החוף. כמו כן, ייצאו שיירות ובהן אלפי כלי רכב וטרקטורים לכבישים מרכזיים בכל הארץ.
השתתפו בהכנת הכתבה: אדם קוטב, רועי רובינשטיין, ישראל מושקוביץ ודניאל סלמה