ארגנטינה הכריזה על חמאס כארגון טרור, והורתה להקפיא את נכסיו הפיננסיים. כך הודיע הלילה (שבין שישי לשבת) משרד נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי, שציין את בהודעתו הטבח שביצע ארגון הטרור ב-7 באוקטובר.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי חבייר מיליי כנס Vox ימין קיצוני ספרד
נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי חבייר מיליי כנס Vox ימין קיצוני ספרד
נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי
(צילום: REUTERS/Ana Beltran)
בהצהרת הנשיאות הוזכרו גם קשריו ההדוקים של חמאס עם איראן, שאותה ארגנטינה מאשימה במעורבות בשני הפיגועים באתרים היהודיים במדינה. ההודעה הצביעה על מחוייבתו של מיליי "להכיר בטרוריסטים על מה שהם", והוסיפה כי "זו הפעם הראשונה שיש רצון פוליטי לעשות זאת".
המהלך הגיע ימים ספורים לפני יום השנה ה-30 לאחד מאותם פיגועים, הפצצת בניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס ב-1994, שבה נרצחו 85 בני אדם ונפצעו 300.
בפיגוע הראשון שבוצע נגד אתר יהודי במדינה, על שגרירות ישראל בבואנוס איירס ב-1992, נרצחו 29 בני אדם. בית המשפט בארגנטינה האשים את חיזבאללה, שנתמך על ידי איראן, בביצוע שני הפיגועים. בחודש אפריל ארגנטינה אף קראה לעצור את שר הפנים של איראן אחמד וחידי בעקבות הפיגוע ב-1994.
בהודעה לעיתונות מסר אז משרד החוץ בבואנוס איירס כי "ארגנטינה קוראת למעצר של האחראים לפיצוץ בבניין הקהילה היהודית בארגנטינה AMIA, שבו נרצחו 85 בני אדם, שממשיכים לכהן בעמדות כוח מבלי שנענשו. אחד מהם הוא וחידי, שלפי מערכת המשפט בארגנטינה אחראי לפיגוע. האדם הזה הוא כיום שר הפנים של הרפובליקה האיסלאמית של איראן, וחלק ממשלחת ממשלתית שמבקרת בפקיסטן ובסרי לנקה בימים אלו".
2 צפייה בגלריה
הפיגוע בבניין הקהילה היהודית בארגנטינה, 1994
הפיגוע בבניין הקהילה היהודית בארגנטינה, 1994
הפיגוע בבניין הקהילה היהודית בארגנטינה ב-1994
(צילום: AP)
הממשלות הקודמות בארגנטינה, ביתה של הקהילה יהודית הגדולה ביותר באמריקה הלטינית, שמרו על קשרי ידידות עם ישראל אך גם הביעו תמיכה בהקמת מדינה פלסטינית.
מאז כניסתו לתפקיד בדצמבר, מיליי מבדיל את עצמו אפילו מבעלי בריתה הקרובים ביותר של ישראל, בתמיכתו הקולנית בראש הממשלה בנימין נתניהו. "ארגנטינה חייבת שוב ליישר קו עם הציביליזציה המערבית", נכתב בהודעת משרדו של מיליי.
מיליי אף הגיע בחשאי בשבוע שעבר לאירוע מרכזי של חב"ד בארגנטינה, שנערך לציון 30 שנה לפטירתו של הרבי מלובביץ'. מיליי ישב לבקשתו בפינה צדדית בקומה העליונה של האודיטוריום בבואנוס איירס, כדי שלא למשוך את תשומת הלב של אלפי המשתתפים באירוע.
ארגנטינה, נציין, אינה המדינה הראשונה בדרום אמריקה שנוקטת בצעד זה. בשנת 2019 הכריזה פרגוואי במפתיע על חיזבאללה וחמאס כארגוני טרור. החלטה זו הגיעה לאחר פעילות ישראלית מאומצת מול שר החוץ החדש דאז של המדינה, אנטוניו ריבס פלסיוס. למרות זאת, זו הייתה החלטה מפתיעה, שכן ישראל סגרה בשנה קודם לכן את שגרירותה בבירה אסונסיון בתגובה להחלטת פרגוואי להחזיר את השגרירות שלה מירושלים לתל אביב.