"נדאג ל-100% מימון, רטרואקטיבית"
(צילום: נויל האריס)

חבר הכנסת אלי כהן מהליכוד ניסה להסביר מדוע הליכוד צפוי להתנגד בהמשך היום (שני) להעברת חוק "ממדים ללימודים" בקריאה שנייה ושלישית בכנסת ואמר כי "לנו יש החלטה ברורה של כל ראשי סיעות האופוזיציה להתנגד באופן גורף לכל הצעה שמגיעה מכיוון הקואליציה כי זה תפקידנו, להפיל את הממשלה". בריאיון לאולפן ynet התייחב כהן: "אנחנו נדאג ל-100% מימון, רטרואקטיבית. מה אנחנו מבקשים? עוד 50 מיליון שקל לטובת חיילי צה"ל?".
סגן שרת הכלכלה, האלוף במיל' יאיר גולן ממרצ, התראיין גם הוא הבוקר במשדר, מהפגנת הסטודנטים מחוץ למשכן הכנסת, ואמר: "העניין הזה כנראה לא יעבור בגלל התנגדות טיפשית ומיותרת של האופוזיציה. אני חושב שצה"ל זה בלב הקונצנזוס וכשהליכוד כבר איבד מזמן כל רגש לאומי וכל מה שיש לו זה ביבי ביבי וביבי". הוא כינה את טיעוני חברי הליכוד "עלבון לאינטיליגנציה". "זה פשוט בושה, ידע כל אזרח ישראלי שבגלל הליכוד בגלל הימין הקיצוני התוכנית החשובה הזו לא עוברת", ציין.
"טיעוני הליכוד - עלבון לאינטיליגנציה"
(צילום: משה מזרחי, נויל האריס)

5 צפייה בגלריה
יאיר גולן אלי כהן
יאיר גולן אלי כהן
גולן: "התנגדות טיפשית ומיותרת". כהן: "זה תפקידנו"
(צילום: קובי קואנקס)
לא בגלל שאין לכם רוב בקואליציה? "לא, זו פרשנות לא נכונה מאוד לא נכונה. בעבר כשהמערכת הפוליטית לא הייתה נגועה ב'ביביזם' היה אפשר לשתף פעולה אופוזיציה וקואליציה יחדיו ולהעביר חוקים שהם בלב הקונצנזוס. היום בגלל הקיטוב הנורא, בגלל התדלוק השוטף של שנאה יוקדת שמעבירה אנשים על דעתם, אנשים שקוראים לעצמם 'המחנה הלאומי' לא מסוגלים לתמוך בחוק שכל כולו לטובת הלוחמים".
הליכוד מציעים הסתייגות ואומרים 'אנחנו רוצים ללכת עד הסוף למען החיילים להעניק סיוע של 100%'. בואו ניתן עוד 50 מיליון שקלים בסה"כ לחיילים? "תרשי לי רגע לחזור לסלנג הצבאי ולומר לך שזה 'קשקשת ברשת'. כשהייתי סגן רמטכ"ל ניסינו לקדם כבר את התוכנית הזו ומי שמנע את זה היה נתניהו. מי שלא העביר תקציב ולא היה מוכן להשקיע בתוכנית הזו זה נתניהו וממשלתו. אז בלי סיפורי מעשיות - הליכוד פשוט נגד חיילי צה"ל. לא מוכן לתמוך בהם כי הוא קיצוני כי הוא 'ביביסטי'".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"חיילי צה"ל בלב הקונצנזוס, והם רק ביבי וביבי וביבי". גולן נגד הליכוד
(צילום: יואב דודקביץ')
גולן הבהיר כי אינו מצפה לקבל מהליכוד תמיכה בקואליציה: "ברור לי מה זה אופוזיציה. אני מזכיר לך יש לי גם ניסיון כאיש אופוזיציה, אבל יש דברים שבהם צריך להתעלות מעל הפוליטיקה ולעסוק בטובת מדינת ישראל ובאינטרס של כל אזרחי ישראל וכאן יש חריגה. לצערי הליכוד ירד מדעתו ועושה דברים שהם בלתי מתקבלים על הדעת".
אז תצפו מהליכוד כל פעם להציל אתכם כשזה מגיע לעניינים ביטחוניים או עניינים ציוניים? אי-אפשר לעשות את זה ככה. "יש פה עניין שהוא לתת ללוחמים וללוחמות שלנו את התנאים המתבקשים ההגיוניים בצורה אחראית באופן שתקציב המדינה יודע לממן את זה - שליש מהמענק שני שליש מתקציב המדינה. לעשות כדבר קבוע בטוח כדרך של המדינה להודות לאזרחיה הצעירים שתורמים יותר מכל אחד אחר. לחסום את היוזמה הזאת זה פשוט דבר נפשע בלתי מתקבל על הדעת בלתי מקובל וההפגנה פה מאחורי שאינה פוליטית היא הפגנה של צעירים זועמים שאומרים למה אתם חוסמים את העניין הזה מדברת בעד עצמה".
ח"כ אלי כהן סיפר כי בנו הוא אחד מתוך 16 אלף הלוחמים למחכים למלגה ונשאל אם ירגיש בנוח להצביע נגד החוק שמביאה הקואליציה וניסה להתחמק: "אני ארגיש הכי בנוח לתת עוד 50 מיליון שקל לטובת חיילי צה"ל. אני אצביע בעד ה-100%".
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"מוכרים את המדינה בשביל הישרדות פוליטית". כהן נגד בנט ולפיד
(צילום EPA)
אבל אתה תצביע נגד השני שליש? "זה יכול להיפתר אם הם יקבלו את ההסתייגות שלנו".
הוא הסביר מה ההבדל בין ההצעות: "אתה יכול לקבל גם את המלגה של 'ממדים ללימודים' ובפיקדון אתה יכול להשתמש בו לדברים נוספים ואחרים, כלומר אתה יכול לקבל גם וגם".
- שר החוץ לפיד מעדיף להעניק כספים לראשי רשויות ערביות ולא לחיילי צה"ל? "שר החוץ לפיד ובנט מוכרים את המדינה בשביל ההישרדות הפוליטית שלהם. התמונה אתמול עם רינאווי זועבי אני הייתי קורא לה 'תמונת הפרוטקשן'. למעשה נפתלי בנט ויאיר לפיד משלמים פרוטקשן בשביל עוד יום, עוד שבוע".

סגן השרה גולן: "לשקול מחדש את מסלול מצעד הדגלים"

סגן שרת הכלכלה יאיר גולן גם התייחס בריאיון למתווה של מצעד הדגלים הצפוי ביום ראשון הקרוב. הוא אמר כי הוא שותף לביקורת במרצ על מסלול המצעד, שאמור לעבור השנה דרך שער שכם. "אני קורא לשר בר לב לשקול מחדש את המסלול אני מוכן באופן אישי לקחת את המארגנים להוביל אותם במסלול יוצא מן הכלל שמנכיח גאווה ישראלית משער יפו משם לרובע הארמני משם לרובע היהודי, לרדת אל הכותל מסלול יוצא מן הכלל".
5 צפייה בגלריה
עמר בר לב
עמר בר לב
קרא לבר-לב לשנות את מסלול המצעד. "אני מוכן להוביל את המארגנים במסלול יוצא מן הכלל"
(צילום: שאול גולן)
5 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
"נלחמתי קצת יותר מבן גביר ואדון סמוטריץ'"
(צילום: יאיר שגיא)
לדבריו, "לא חייבים להכניס לאף אחד אחר אצבע בעין. לא חייבים ללכת במקומות שכמעט בוודאות יובילו לאלימות נוספת בסופו של דבר".
אבל זה לא כניעה לאיומים של חמאס והג'יהאד האיסלאמי? "שטויות במיץ. יש פה עניין של שכל ישר. כשצריך להילחם, נלחמים. אני כל חיי נלחמתי בג'יהאד איסלאמי וחמאס נדמה לי קצת יותר מבן גביר שמחה רוטמן או אדון סמוטריץ'. מכולם נלחמתי יותר, סיכנתי את נפשי למען כל אזרחי ישראל, ועם כל זאת לא צריך להכניס אצבע בעין ולא צריך לעשות דברים במיוחד בעת הרגישה הזאת. אלה דברים שעלולים בסופו של דבר לגבות חיי אדם וחיי אדם של שוטרים וחיילים שהם בכלל לא מעורבים בזה פוליטית ומשלמים את המחיר היקר בחייהם על גחמות פוליטיות ועל לאומנות משתלחת מיותרת לחלוטין".