הדיון הנפיץ בבג"ץ על חוק הפטור מגיוס שניתן לחרדים צפוי להתקיים ביום ראשון הקרוב בהרכב מורחב של תשעה שופטים, שיכריעו בעתירות השונות בנושא שעשוי להביא לפירוק הממשלה. אך גם בתוך הקואליציה, בניגוד לשנים האחרונות, נשמעים קולות שלא לאשר את החוק באופן כזה שיאפשר להעניק פטור רחב או גורף - כמו גם החוק שאושר בכנסת הקודמת.
בינתיים, התחייבה הממשלה כי חקיקת חוק גיוס לחרדים תושלם עד סוף כנס הקיץ ב-31 ביולי. בשיחה עם ynet, סיפר הבוקר (רביעי) ח"כ משה סעדה מהליכוד כי הוא מקדם עם שר התפוצות עמיחי שיקלי וח"כ דן אילוז את "חוק המשרת", שמטרתו להעניק הטבות למשרתי המילואים ולשלול הטבות מאלו שלא שירתו בצה"ל. "האלונקה הזאת כבדה מנשוא. מעולם לא היה מקרה שמעטים כל כך נשאו בעול עבור רבים כל כך", הסביר.
ח"כ סעדה בשיחה עם ynet
(צילום: אלכס גמבורג, ליאור שרון)

ברקע חוסר ההסכמות והעימותים בקואליציה סביב חוק הגיוס, במכתב שפורסם היום הבהירו ב"פורום העסקים" הכולל כ-200 מאנשי העסקים המובילים בישראל, כי "ללא חלוקת הנטל והמשך מגמת הפטור הגורף, הכלכלה הישראלית נמצאת בסכנה ברורה ומיידית".
"האלונקה בסוף תתמוטט עליהם, הגיע הזמן לשינוי", אמר ח"כ סעדה. "'חוק המשרת' מצד אחד מתמרץ אנשי מילואים ומצד שני יוצר תמריץ שלילי למי שלא משרת. היום בכל מחזור גיוס יש 150 אלף אנשים שיש בהם פוטנציאל, מתוכם מתגייסים לצה"ל 75 אלף. כולם למעשה מקבלים את אותם תמריצים לחיים. במחיר למשתכן למשל כשיש הגרלה נותנים הקצאה של 22% לחיילי המילואים. למה שמי שלא שירת ולא מסכן את עצמו בכלל לא יוכל להיות חלק?".
הוא הוסיף כי מטרת החוקף בין היתר, היא להעניק למשרתי מילואים נקודות זכות במס, כמו שמקבל מי שגר בקו העימות. "מצד שני ניתן תמריצים שליליים. היום אדם חרדי שלומד מקבל מהמדינה תקציב שמתמרץ אותו לא להתגייס, תמריץ של כ-1,200 שקלים. לא רק חרדים, חלק מהאנשים שלא מתגייסים הם ערבים. חלק מאותם אנשים מקבלים היום כשהם הולכים ללמוד באקדמיה סבסוד ישיר של 35 אלף שקלים".
לדבריו, "כמו כל חוק, כפי שגנץ הביא בעבר, חייב שינוי מהותי. הציבור החרדי רוצה להתגייס. מה שאנחנו רואים היום זו התנגדות של ההנהגה של הרבנים, שמנהלים קרב שכולל אמירות קשות מאוד שקשה לי לשמוע. הם בקרב בלימה כי הציבור החרדי רוצה את השינוי והוא מבין שצריך שינוי".

ח"כים מהליכוד לרה"מ: "תבלום את העברת מעבר רפיח לפלסטינים"

אחרי שהרשות הפלסטינית אישרה שקיבלה הצעה לנהל את מעבר רפיח במעורבות בינלאומית, ונודע כי מתקיימים מגעים מתקדמים בין מצרים, ישראל, האיחוד האירופי, הרשות וארה"ב בנוגע להסכם המוצע לניהול המעבר - שרים וחברי כנסת מהליכוד פנו אתמול (שלישי) במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו וקראו לו "לבלום את היוזמות המסוכנות", ולקבוע שציר פילדלפי יישאר בשליטת צה"ל.
"בימים האחרונים פורסם כי בכוונת ישראל להותיר את מעבר רפיח פתוח ולהעבירו לשליטה ופיקוח של פלסטינים, זאת בניגוד לסיכום על בניית מעבר גבול חדש בשליטה ובפיקוח ישראלי", פתחו הח"כים את המכתב, וביקרו: "חשיבות הפעילות המבצעית ברפיח, שהחלה באיחור רב, הינה בעיקר של השליטה מחדש במעבר הגבול ממצרים, שתבסס את שליטתנו במרחב, תסכל את מערך ההברחות האדיר של נשק וחומרים אחרים לחמאס ותקטע את הרצף המסוכן בין עזה למצרים".
לטענתם, "המחשבה של השרים גנץ, איזנקוט וגלנט ואחרים לתת לפלסטינים מקומיים, בחסות גורמים בינלאומיים את השליטה בגבול ובמעבר, היא פנטזיה מסוכנת, שגם אין לה כל היתכנות מעשית". על המכתב חתמו שר הכלכלה ניר ברקת, שר התפוצות עמיחי שיקלי וחברי הכנסת משה סעדה, דן אילוז, עמית הלוי, אריאל קלנר, משה פסל, ניסים ואטורי, חנוך מילביצקי, שלום דנינו, טלי גוטליב וצגה מלקו.
1 צפייה בגלריה
מכתב לראש הממשלה בנימין ביבי נתניהו על מעבר רפיח
מכתב לראש הממשלה בנימין ביבי נתניהו על מעבר רפיח
פניית הח"כים לרה"מ
כשברקע הביקורת הבינלאומית על הפעולה הצבאית ברפיח, שגברה בעקבות התקיפה שבה טענו הפלסטינים כי נהרגו 45 עקורים, הסביר ח"כ סעדה בשיחה עם ynet: "זה ציר הברחות. כל הנשק והתחמושת שהגיעו לחמאס היו דרך הציר הזה. בעבר כבר אמרו לנו שהוא נחסם, ולכן הפנייה שלנו היא שלא לפעול לפי הקונספציה של העבר, ולתת לארגון פלסטיני כזה או אחר להגן עלינו". לדבריו, "ראש הממשלה נענה לקריאה שלנו מיד, והוציא הבהרה חד-משמעית שבניגוד לנאמר ישראל תישאר ותשלוט".
מה יקרה אם יוחלט להעביר את המעבר לגורמים פלסטיניים? "בעבר הרחוק כשהייתה התנתקות היינו אמורים להישאר שם כי ידענו שזה ציר ההברחות, וברגע של אובדן שיקול דעת החליט אז ראש הממשלה לפנות אותו בתקווה שהמצרים יעשו את העבודה. החמאס מחומש מכף רגל ועד ראש ולכן מדינת ישראל צריכה להיות שם, זה תהליך ארוך. את דאע"ש לקח חמש שנים להשמיד. בסופו של התהליך ברור לי שהמדינות הסוניות המתונות יצטרפו. רק אחרי שנעשה את העבודה הקשה של השמדת החמאס הן יכנסו לזירה".
ח"כ סעדה טען כי החותמים על המכתב סומכים על שיקול הדעת של ראש הממשלה, אך "רואים את הלחצים הגדולים" שמופעלים עליו, "מצד שר הביטחון ואנשי הקונספציה". לדבריו, "צריך להגיד לראש הממשלה את האמת וגם לשכנע אותו. התפקיד שלי כמחוקק הוא לבקר את הממשלה".
על המשא ומתן על עסקת החטופים, אמר ח"כ סעדה כי הוא וח"כים נוספים מהליכוד פנו לראש הממשלה ואמרו לו כי הם "דורשים שני דברים. עסקה כוללת לשחרור כל החטופים ולא להפסיק את הלחימה". ח"כ סעדה הדגיש: "ח"כים מהליכוד לא יאפשרו עסקה שכלולה בה הפסקת הלחימה".