נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הזהיר לפנות בוקר (יום ג') כי פסיקת בית המשפט העליון מאמש, שלפיה הנשיא לשעבר דונלד טראמפ זכאי לחסינות חלקית מהעמדה לדין בגין ניסיונותיו לבטל את תוצאות הבחירות ב-2020, היא "תקדים מסוכן" שעלול להפוך את נשיאי ארה"ב למלכים שאינם נדרשים לתת דין וחשבון על מעשיהם. בהצהרה מיוחדת שנשא מהבית הלבן קרא ביידן לעם האמריקני להביע את מורת רוחו מהפסיקה על-ידי כך שיצביע נגד טראמפ בבחירות בנובמבר.
9 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה ב הבית הלבן פסיקת בית המשפט העליון על חסינות ל דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה ב הבית הלבן פסיקת בית המשפט העליון על חסינות ל דונלד טראמפ
ביידן בהצהרתו הלילה. "העם האמריקני ייתן את פסק הדין בנובמבר"
(צילום: EPA/SAMUEL CORUM / POOL)
9 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
הנשיא לשעבר טראמפ במשפטו בניו יורק בחודש מאי. אם ייבחר לנשיא, יוכל לפעול לביטול המשפט
(צילום: Mark Peterson / POOL / AFP)
בית המשפט העליון פסק אתמול כי אין להעמיד לדין את טראמפ בגין מעשים שכנשיא היו לו באותה העת סמכויות לעשותם מתוקף החוקה, אך אפשר להעמידו לדין בגין מעשים שביצע כאדם פרטי. מדובר בפסיקה היסטורית, משום שהיא מכירה לראשונה בסוג כלשהו של חסינות מהעמדה לדין שנשיאים זכאים לה, אך מתנגדיה טוענים כי היא רחבה כל כך עד שהלכה למעשה היא תאפשר לנשיאים לעשות ככל העולה על רוחם ותבטל את כפיפותם לחוק.
"המדינה שלנו הוקמה על בסיס העיקרון שאין מלכים באמריקה", אמר ביידן בהצהרתו הלילה בבית הלבן. "כל אחד ואחד מאתנו שווה בפני החוק. אף אחד, אבל אף אחד, אינו מעל לחוק. אפילו לא נשיאי ארה"ב". ביידן הצהיר כי החלטת העליון פירושה שכעת לא תהיה למעשה הגבלה על מה שמותר לנשיא לעשות, וכי היא תגביר את יכולתו של טראמפ לעשות "כל מה שהוא רוצה" אם ישוב לבית הלבן: "זהו תקדים מסוכן. ההגבלות היחידות על הנשיא יהיו אלה שהוא מטיל על עצמו בעצמו. אני יודע שאני עצמי אכבד את מגבלות הכוח הנשיאותי כפי שעשיתי בשלוש וחצי השנים האחרונות, אבל כל נשיא, כולל דונלד טראמפ, יהיה חופשי להתעלם מהחוק".
כפי שציין ביידן בנאום הלילי שלו, משמעותה המיידית של פסיקת העליון היא כי המשפט שבו אמור טראמפ לעמוד לדין על ניסיונו לבטל את תוצאות הבחירות ב-2020 כמעט בוודאות לא ייפתח לפני יום הבחירות ב-5 בנובמבר. במה שמכונה "משפט הקפיטול" אמור הנשיא לשעבר לעמוד לדין על מעשיו ב-6 בינואר 2021, אז הסתערו המונים מתומכיו על הקונגרס האמריקני וזרעו בו הרס, בזמן הישיבה לאישור ניצחונו של ביידן בבחירות. תומכי טרמאפ הגיעו לשם היישר מהפגנה מול הבית הלבן שבה הוא שלהב אותם וקרא להם לצעוד לקונגרס כדי "להילחם על הדמוקרטיה", בטענה שהניצחון בבחירות נגנב ממנו במרמה – טענה שנדחתה שוב ושוב על-ידי בתי משפט בארה"ב, בכלל זה על-ידי שופטים שמרנים שטראמפ עצמו מינה. חלק מהפורצים חיפשו אישים ספציפיים, בהם סגן הנשיא מייק פנס שאותו האשימו בבגידה ויו"ר בית הנבחרים הדמוקרטית ננסי פלוסי, מתוך כוונה מוצהרת לפגוע בהם ואף לרצוח אותם.
9 צפייה בגלריה
ארה"ב וושינגטון פריצת תומכי טראמפ ל קונגרס גבעת הקפיטול מדרגות
ארה"ב וושינגטון פריצת תומכי טראמפ ל קונגרס גבעת הקפיטול מדרגות
ההסתערות של תומכי טראמפ על הקפיטול ב-6 בינואר 2021
(צילום: רויטרס)
בית המשפט העליון אמנם לא קיבל אמש את דרישתו של טראמפ לבטל כליל את האישומים נגדו, אך פסיקתו נחשבת ניצחון גדול לנשיא לשעבר: מטרתו של טראמפ הייתה בראש ובראשונה לדחות את המשפט עד לאחר הבחירות, בתקווה שינצח בהן. אם כך יהיה, כנשיא הוא יוכל לבטל את המשפט באמצעות התובע הכללי החדש שאותו ימנה, או לחלופין לנסות להעניק לעצמו חנינה.
"האדם ששלח את האספסוף אל הקפיטול עומד בפני הרשעה אפשרית בגין מה שקרה באותו היום", אמר ביידן בהצהרתו הלילה. "לעם האמריקני מגיעות תשובות מבתי המשפט לפני שהוא הולך להצביע בנובמבר. בעקבות ההחלטה של היום, מאוד-מאוד לא סביר שהוא יקבל אותן. זה שירות רע מאוד לעם שלנו".

יו"ר בית הנבחרים: "דברי ביידן נתעבים ומסוכנים"

בנאומו הלילה הביע ביידן תמיכה בעמדה שהציגה שופטת העליון הליברלית סוניה סוטומאיור, שהתנגדה להחלטה וכתבה בחוות דעתה בפסיקה כי היא חוששת לגורל הדמוקרטיה בארה"ב: "כעת העם האמריקני יצטרך לעשות את מה שבית המשפט העליון היה אמור לרצות לעשות, אבל לא עשה", אמר ביידן. "העם האמריקני ייתן את פסק הדין על כהונת טראמפ. אני מזדהה עם מורת הרוח שהביעה השופטת סוטומאיור, וכך צריך לעשות העם האמריקני כולו. שאלוהים יברך את כולכם, ושאלוהים ישמור על הדמוקרטיה שלנו".
9 צפייה בגלריה
יו"ר בית הנבחרים וושינגטון ארה"ב הרפובליקני מייק ג'ונסון
יו"ר בית הנבחרים וושינגטון ארה"ב הרפובליקני מייק ג'ונסון
יו"ר בית הנבחרים ג'ונסון. האשים את ביידן בערעור סמכותו של העליון
(צילום: AP / J. Scott Applewhite)
יושב ראש בית הנבחרים, הרפובליקני מייק ג'ונסון, גינה הלילה את הצהרת ביידן, אמר כי דבריו "נתעבים" ו"מסוכנים", והאשים אותו בערעור סמכותו של בית המשפט העליון.
פסיקת העליון מעוררת שאט נפש במחנה הדמוקרטי במיוחד בהתחשב בזהות השופטים: במהלך כהונתו כנשיא הזדמן לטראמפ למנות לא פחות משלושה שופטים שמרנים לעליון וכך לבסס בו רוב מוצק של 6 שופטים שמרנים מול 3 שופטות ליברליות, וכעת בכל פסיקה הנוגעת בסוגיות הליבה של החברה האמריקנית ניצחונו של המחנה השמרני כמעט מובטח לכאורה. עובדה זו עומדת בסתירה לכך שב-6 מ-7 מערכות הבחירות האחרונות הצביעו רוב האמריקנים דווקא לנשיא דמוקרטי (טראמפ וג'ורג' בוש הבן הרפובליקנים נבחרו לנשיאים אף שקיבלו פחות קולות מיריביהם, הודות לשיטת האלקטורים).
9 צפייה בגלריה
מפגינים מחוץ ל בית המשפט העליון של ארה"ב פסיקה חסינות דונלד טראמפ
מפגינים מחוץ ל בית המשפט העליון של ארה"ב פסיקה חסינות דונלד טראמפ
מפגינים מחוץ לבית המשפט העליון, אתמול בוושינגטון. ביטל את "רו נגד ווייד"
(צילום: AP Photo/Mariam Zuhaib)
במסגרת קמפיין הבחירות מקפיד ביידן להדגיש כי הרוב השמרני המוצק בעליון, שצפוי להחזיק מעמד עוד שנים רבות, עלול לקבל החלטות הרות גורל המנוגדות באופן חד לתפיסת עולמם של רוב האמריקנים, וכי כהונה נוספת של טראמפ כנשיא עלולה רק להגדיל את הרוב הזה. היתרון של השופטים השמרנים בעליון, נזכיר, כבר הביא לפני שנתיים לביטול פסק דין רו נגד ווייד, שחייב מאז 1972 את כל מדינות ארה"ב לאפשר לנשים לבצע הפלות בשטחן.

סוטומאיור נענעה בראשה: "זה אירוני, לא?"

משמעות הפסיקה אמש היא שהתובע המיוחד ג'ק סמית, המנהל שתי חקירות פדרליות נגד טראמפ, לא יוכל לקדם נגד הנשיא לשעבר כמה מסעיפי האישום המשמעותיים ביותר שהוא מייחס לו, או שלחלופין הוא ייאלץ לכל הפחות להגן על כלילת הסעיפים האלה במשפט עתידי. כך למשל פסלו השופטים את השימוש של סמית בַּטענה שטראמפ ניסה להשתמש בסמכות החקירה של משרד המשפטים כדי לבטל את תוצאות הבחירות, וקבעו שעל התקשורת שלו עם אנשי משרדי הממשלה חלה הגנה מוחלטת מהעמדה לדין.
9 צפייה בגלריה
שופטת בית המשפט העליון של ארה"ב סוניה סוטומאיור
שופטת בית המשפט העליון של ארה"ב סוניה סוטומאיור
השופטת סוטומאיור. "האדם שאחראי על אכיפת החוק יכול כעת פשוט להפר אותו"
(צילום: AP Photo/Mark Schiefelbein, File)
השופטים שלחו את התיק בחזרה לבית משפט בערכאה נמוכה יותר, וזה יידרש כעת "לבחון בקפידה" אם החסינות חלה גם על מעשים אחרים שביצע טראמפ במסגרת תפקידו. בין השאר יצטרך בית המשפט לבחון אם פוסטים שפרסם טראמפ בטוויטר לפני הפריצה לקפיטול ושנתפסו כמסיתים להסתערות עליו נחשבים למעשה "נשיאותי" או "פרטי", דבר שעשוי לפי השופטים להיות תלוי בתוכן ובהקשר של כל פוסט.
שלוש השופטות הליברליות בעליון – סוניה סוטומאיור, אלנה קגאן וקנטג'י בראון ג'קסון – מתחו בחוות הדעת שלהן ביקורת חריפה על דעת הרוב השמרני. סוטומאיור ניפקה הצהרה דרמטית כשקראה את חוות דעתה, ומעת לעת נראתה מנענעת בראשה וחושקת שיניים. היא טענה שהרוב השמרני קובע למעשה את מעמדו של נשיא ארה"ב כ"מלך שנמצא מעל החוק" והוסיפה: "זה אירוני, לא? האדם שאחראי על אכיפת החוק יכול כעת פשוט להפר אותו".
השופטות הליברליות הזהירו בחוות דעתן כי פסק הדין נותן לנשיאים חסינות מהעמדה לדין בגין מעשים כמו הוראה ליחידת העילית "אריות הים" לרצוח יריב פוליטי, ארגון הפיכה צבאית כדי להיאחז בשלטון או קבלת שוחד בתמורה לחנינה. "גם אם תרחישי הבלהות האלה מעולם לא התממשו, ואני מתפללת שהם לעולם לא יתממשו, הנזק כבר נעשה", קבעה סוטומאיור. "מערכת היחסים בין הנשיא לבין העם שאותו הוא משרת השתנתה באופן בלתי הפיך. בכל שימוש בסמכותו הרשמית, הנשיא יהיה כעת מלך שנמצא מעל החוק".

4 ימים אחרי העימות: הטלפרומפטר לעזרת ביידן

בחוות דעת נפרדת כתבה השופטת ג'קסון כי פסיקת הרוב טומנת בחובה סכנה גדולה: "בואו נאמר את הדברים כפשוטם – בית המשפט הצהיר כעת בפעם הראשונה בהיסטוריה שאיש הממשל החזק ביותר בארה"ב יכול, בנסיבות מסוימות שטרם הוגדרו במלואן, להפוך לחוק בפני עצמו". השופטים השמרנים מנגד האשימו את השופטות הליברליות ב"זריעת בהלה" ובנקיטת טון אפוקליפטי שכלל אינן תואמות את החלטת העליון.
9 צפייה בגלריה
ה שופטת קנטג'י בראון ג'קסון תכהן בבית המשפט העליון של ארה"ב
ה שופטת קנטג'י בראון ג'קסון תכהן בבית המשפט העליון של ארה"ב
השופטת קנטג'י בראון ג'קסון. "בואו נאמר דברים כפשוטם"
(צילום: רויטרס)
פסיקת העליון עוררה גינויים חריפים בצד הליברלי של המפה הפוליטית. דייוויד בקר, מומחה לחוקי בחירות ומנהל ארגון העוסק בבחירות, אמר כי הפסיקה נותנת לטראמפ חסינות רחבה באופן יוצא דופן וכי היא מטרידה ביותר: "כמעט כל דבר שהנשיא עוסק בו כזרוע המבצעת יכול להיות מוגדר כמעשה מתוקף תפקידו הרשמי. מנקודת מבטו של כל אדם חסר מצפון שיושב בחדר הסגלגל ועלול להפסיד בבחירות, אני תופס את הפסיקה הזו ככזו שיכולה לשמש אותו להישאר בשלטון".
ההצהרה של בלילה האחרון ביידן הייתה הראשונה שנשא בבית הלבן מאז ההופעה הכושלת שלו בעימות הטלוויזיוני מול טראמפ ביום שישי לפנות בוקר, עימות שבו נראה חיוור, חלש ושברירי. העימות עורר קריאות מתוך המפלגה הדמוקרטית להחליפו במועמד אחר, קריאות שאותן הדפו מקורביו ביומיים האחרונים. אתמול דווח כי בני משפחתו, ובמיוחד אשתו ג'יל ובנו האנטר שדעתם חשובה לו מאוד, מפצירים בו להישאר במרוץ.
9 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה ב הבית הלבן פסיקת בית המשפט העליון על חסינות ל דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה ב הבית הלבן פסיקת בית המשפט העליון על חסינות ל דונלד טראמפ
ביידן נואם בלילה האחרון. עכשיו מחכים לסקרים
(צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
מאז העימות, שבו נראה מעת לעת מבולבל והסתבך לא פעם במילותיו, נבחנים דבריו של ביידן בקפידה בניסיון לקבוע אם הוא כשיר להמשיך בתפקיד ארבע שנים נוספות. הלילה הוא נראה נינוח ובטוח, פניו לא היו חיוורות, והוא דיבר בבירור, אם כי יש לזכור כי הוא קרא את הדברים מטלפרומפטר, עובדה שהקלה עליו. במעגל הקרוב של ביידן ובצמרת המפלגה ממתינים כעת לסקרי עומק שצפויים להגיע בימים הקרובים וללמד עד כמה קשה פגע בו העימות, ואחר כך יקבלו החלטות להמשך הדרך.