בית המחוקקים של פלורידה אישר שלשום סופית את ההחלטה לפרק מחוז מיוחד שהוקצה לתאגיד וולט דיסני, ובכך לשלול מהחברה הטבות מס אדירות שמהן נהנתה במשך עשרות שנים. ההחלטה על פירוקו של מחוז רידי קריק שבו שוכן פארק השעשועים דיסניוורלד ועל פירוקם של כמה מחוזות דומים נחשבת ניצחון למושל הרפובליקני של המדינה, רון דה סנטיס, בעימות המתוקשר שהוא מנהל עם ענקית הבידור בשל ההתנגדות החריפה שלה לחוק שנוי במחלוקת שעבר לאחרונה בפלורידה ושמבקריו מכנים "חוק ה'אל תגידו גייז'".
9 צפייה בגלריה
ארה"ב מיקי מאוס עם שלט של רון דה סנטיס דסנטיס מושל פלורידה בהפגנה למען חוק ה אל תגידו הומואים
ארה"ב מיקי מאוס עם שלט של רון דה סנטיס דסנטיס מושל פלורידה בהפגנה למען חוק ה אל תגידו הומואים
אדם בתחפושת מיקי מאוס נושא כרזת תמיכה במושל דה סנטיס בהפגנה למען החוק השנוי במחלוקת על אזכור הזהות המגדרית בבתי הספר
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
ארה"ב ארצות הברית מושל פלורידה רון דה סנטיס דסנטיס
ארה"ב ארצות הברית מושל פלורידה רון דה סנטיס דסנטיס
המושל דה סנטיס. פופולריות הולכת וגוברת בקרב רפובליקנים ברחבי ארה"ב
(צילום: רויטרס)
להחלטתו של בית המחוקקים בפלורידה עלולות להיות השלכות אדירות על חברת דיסני, שפארק השעשועים הענקי שלה ואתרים נוספים שהיא מנהלת בסביבתו הפכו את אורלנדו לאחד מיעדי התיירות הפופולריים בעולם. ההחלטה צפויה גם להחריף עוד יותר את המתיחות בין הממשל הרפובליקני השולט בפלורידה לבין החברה, הנחשבת לשחקן פוליטי מרכזי מאוד לא רק בפלורידה, אלא בארה"ב כולה.
החוק שאושר שלשום בבית המחוקקים קובע כי עד יוני 2023 יפורקו כמה מחוזות שהוקצו לחברת דיסני, ובראשם מחוז רידי קריק, שהוקם לפני 55 שנה. החוק אמנם מתיר את הקמתן של הרשויות המקומיות הללו מחדש בהמשך, אך הקמה מחודשת שכזו תצטרך להיעשות במשא ומתן על מעמדן ותנאיהן.
9 צפייה בגלריה
ארה"ב דיסניוורלד פלורידה
ארה"ב דיסניוורלד פלורידה
דיסניוורלד בפלורידה. לא רק פארק שעשועים: גם אולפנים ובתי עסק ענקיים
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
רון דה-סנטיס  בוועידת הפעולה הפוליטית השמרנית CPAC באורלנדו, פלורידה
רון דה-סנטיס  בוועידת הפעולה הפוליטית השמרנית CPAC באורלנדו, פלורידה
נלחם ב"תרבות ה'ווק'". דה סנטיס
(צילום: רויטרס)
עבור דה סנטיס הפגיעה בדיסני היא עוד הישג רפובליקני חשוב במסגרת מלחמת התרבות שמתנהלת באמריקה בכלל ובפלורידה בפרט בנוגע למדיניות שנוקטות רשויות מקומיות שונות בענייני גזע, מגדר והמאבק במגפת הקורונה. הקו התקיף שנוקט דה סנטיס במלחמת התרבות הזו כבר הפך אותו לאחד הפוליטיקאים הפופולריים ביותר בקרב הבוחרים הרפובליקנים ברחבי ארה"ב, ולפי הערכות הוא צפוי להתמודד על הנשיאות בשנת 2024.

דיסני היא אורחת, פה זה לא קליפורניה

העימות בין ממשלו של דה סנטיס, בעל בריתו של דונלד טראמפ, לבין חברת וולט דיסני פרץ בעקבות הביקורת שמתחה דיסני על חוק חדש שאושר בפלורידה ואוסר לדבר על נטייה מינית ועל זהות מגדרית במוסדות חינוך עד כיתה ג', כלומר עד גיל 9, או "באופן שאינו הולם את הגיל והשלב ההתפתחותי של התלמידים". החוק אף מתיר להורים לתבוע את הרשויות בגין הפרה שלו.
9 צפייה בגלריה
הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן. "חוק שטוף שנאה"
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
מיקי מאוס דיסני וורלד דיסניוורלד
מיקי מאוס דיסני וורלד דיסניוורלד
מיקי מאוס בדרך לקיצוצים? דיסני העסיקה אשתקד 60 אלף עובדים בפלורידה
(צילום: shutterstock)
מבקרי החוק מכנים אותו "חוק ה'אל תגיד גייז'" וטוענים כי הוא נועד לפגוע בלהט"בים ולהקשות עליהם להשתלב בחברה. הם מזהירים כי הוא נוסח בכוונה באופן עמום למדי, כך שכל אזכור של זהות מגדרית בכל שכבת גיל במוסדות החינוך יוכל לגרור תביעות. לדבריהם החוק עלול ליצור בכיתות אווירה של פחד שבה מורים יימנעו לחלוטין מעיסוק בנושא. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן תקף בחריפות את החוק וטען כי הוא "שטוף שנאה", ועם מובילי המאבק בו נמנה צ'ייסטן בוטג'ג', בעלו של שר התחבורה האמריקני פיט בוטג'ג'. גם שורה ארוכה של סלבריטאים יצאו נגדו, בין השאר בטקס האוסקר, ותלמידים בפלורידה קיימו נגדו מחאות, שבמסגרתן צעקו בין השאר "אנחנו אומרים 'גייז'!". תומכי החוק מצדם טוענים כי ההורים, ולא המורים, הם שצריכים לדון בנושאים כאלה עם הילדים.
בעקבות אישור החוק הכריזה בחודש שעבר חברת דיסני – תורמת ענקית הן של הרפובליקנים והן של הדמוקרטים – כי תשעה את התרומות הפוליטיות שלה בפלורידה, ובמקום זאת תתמוך בארגונים הפועלים נגד החוק הזה. דה סנטיס ובעלי בריתו במפלגה הרפובליקנית יצאו בעקבות זאת למתקפה על דיסני והגנו על החוק בטענה שהוא הגיוני.
9 צפייה בגלריה
ארה"ב חברת וולט דיסני פלורידה
ארה"ב חברת וולט דיסני פלורידה
דיסני תתרום כספים למתנגדי החוק, דה סנטיס הכריז: "צריך לעמוד יחד נגד המכונה הדמוקרטית"
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
פיט בוטיג'ג' מועמד הומו נשיאות ארה"ב ובעלו צ'ייסטן גלזמן
פיט בוטיג'ג' מועמד הומו נשיאות ארה"ב ובעלו צ'ייסטן גלזמן
שר התחבורה פיט בוטג'ג' (מימין) ובעלו צ'ייסטן, הנמנה עם מובילי המאבק נגד חוק ה"אל תגידו 'גייז'"
(צילום: AP)
אמש חתם המושל דה סנטיס על ההחלטה שאושרה שלשום בבית המחוקקים לפרק מחוזות בניהולה של דיסני, ובכך הפך אותה לחוק בעל תוקף רשמי. במעמד החתימה תקף דה סנטיס את דיסני: "הבסיס של התאגיד שלכם נמצא בקליפורניה, ואתם מתכוונים לנצל את העוצמה הכלכלית שלכם כדי לתקוף הורים במדינה שלי. אנחנו רואים בזה פרובוקציה, ובכוונתנו להשיב מלחמה".
דה סנטיס מאשים את דיסני כי היא מפיצה ראשית של תרבות ה"ווק" המחדירה מסרים בעניינים לא הולמים לכאורה אל תוכני הבידור של הילדים. "ווק" (Woke) הוא כינוי גנאי ששמרנים נוהגים להדביק למי שנחשבים פרוגרסיביים קיצוניים ושדוגלים בתקינות פוליטית מופרזת. רק ביום רביעי השבוע הצהיר דה סנטיס: "דיסני וארגוני ווק אחרים לא ימשיכו לחמוק מההשלכות של מסעות הלחץ והשכנוע הבלתי מבוקרים שהם מנהלים. אם אנחנו רוצים לחייב את המכונה הדמוקרטית ומשרתיה לתת דין וחשבון, אנחנו חייבים לעמוד עכשיו יחד". חבר בית המחוקקים של פלורידה רנדי פיין, מיוזמי הצעת החוק לפירוק מחוזותיה של דיסני, אמר כי החברה היא רק אורחת במדינת פלורידה, וכי תושבי פלורידה אינם מעוניינים בערכי החברה המשקפים את ערכי קליפורניה.

הפטור ממיסים יבוטל, התושבים ישלמו?

חברת דיסני היא אחד המעסיקים הפרטיים הגדולים ביותר בפלורידה, ולדבריה בשנה שעברה היא העסיקה יותר מ-60 אלף עובדים במדינה. עדיין לא ברור כיצד יושפעו החברה והרשויות המקומיות סביב הנכסים שלה אם המחוזות המיוחדים של דיסני אכן יפורקו: במעמד החתימה על החוק אתמול אמר דה סנטיס כי הוא יאלץ את דיסני לשלם מיסים גבוהים יותר, אבל דמוקרטים מזהירים כי תושבי פלורידה עלולים לספוג בעצמם העלאת המיסים, למשל בשל האפשרות שרשויות מקומיות אחרות במדינה, ולא דיסני, יצטרכו לשאת בעלויות האבטחה באזורים שאותם מנהלת כעת החברה. ג'רי דמינגס, ראש מחוז אורנג' שבחלק ממנו שוכן מחוז רידי קריק של דיסני, כבר הזהיר כי אם המחוז שלו יצטרך לשאת לפתע בעלויות האבטחה באזור דיסניוורלד יהיו לכך השלכות הרות אסון על תקציב הרשות המקומית. דה סנטיס מצדו טען שהחוק לא צפוי לגרום להעלאת מיסים לתושבים המתגוררים בסמוך לאתרי דיסני.
9 צפייה בגלריה
ארה"ב פלורידה בונים מלון ב דיסני וורלד דיסניוורלד אורלנדו 1971
ארה"ב פלורידה בונים מלון ב דיסני וורלד דיסניוורלד אורלנדו 1971
הקמת מלון בדיסניוורלד באורלנדו ב-1971. בין הסמכויות שהופקדו בידי החברה: ניהול רשת הכבישים ושירותי הכבאות
(צילום: AP)
מחוז רידי קריק הוקם עבור חברת דיסני ב-1967, אחרי שזו שכנעה את המחוקקים בפלורידה למסור לה את סמכויות הניהול של השטח במסגרת תוכנית להקים בו פארק שעשועים גדול ועיר עתידנית. העיר שאותה שיווקה דיסני למחוקקים מעולם לא הוקמה בסופו של דבר, אבל אתר דיסניוורלד הפך לאחד מיעדי התיירות המפורסמים והמצליחים בעולם. הוא כולל לא רק את פארק השעשועים המפורסם, אלא גם אולפני קולנוע, מטות של רשתות טלוויזיה וחברות ספנות ועוד.
במסגרת ההסדר שהושג לפני 55 שנה הופקדו בידי דיסני סמכויות השמורות בדרך כלל לרשויות ממשלתיות, כגון ניהול מערך האבטחה, רשת הכבישים, שירותי הכבאות והספקת המים. בתמורה לניהול של השירותים האלה ושל שירותים בסיסיים אחרים באזור קיבלה דיסני פטור ממיסים רבים.