2 צפייה בגלריה
שירה רבן בדיון בתביעה נגד שרה נתניהו בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים
שירה רבן בדיון בתביעה נגד שרה נתניהו בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים
שירה רבן
(צילום: אוהד צויגנברג)
בית הדין האזורי לעבודה בירושלים דחה את תביעתה של שירה רבן, עובדת מעון ראש הממשלה לשעבר, נגד רעיית ראש הממשלה לשעבר שרה נתניהו בגין התעמרות בעבודה. "בית הדין בחן את מהימנות הצדדים, וקבע כי גרסת התובעת אינה מהימנה. התובעת לא הצליחה להוכיח כי אכן התקיימה התנהגות מתעמרת". שרה נתניהו מסרה בתגובה: "הוכח שוב שסוף האמת לנצח".
רבן, חרדית בת 29, גוללה בתביעה על סך 225 אלף שקל מסכת של התעללות במעון ראש הממשלה בירושלים בעת שהועסקה שם כעובדת ניקיון. הצעירה, שהועסקה כ-20 ימים צמוד לשרה נתניהו בספטמבר 2017, ציינה בעדותה בבית הדין כי לרעיית ראש הממשלה לשעבר "היה חשוב לראות שאני הולכת לשטוף ידיים".
2 צפייה בגלריה
 שרה נתניהו
 שרה נתניהו
2019: שרה נתניהו בבית הדין האזורי לעבודה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בתצהיר שהגישה לבית הדין לעבודה, ציינה התובעת בין היתר: "נתניהו אסרה עליי לעשות את צרכיי הטבעיים בקומה השנייה, כמו גם לאכול, לשתות או לנוח קמעא. נדרשתי להחליף את בגדיי פעמים רבות במהלך יום עבודה ולרחוץ את ידיי אינספור פעמים ביום במים חמים ולנגב אותן במגבת נפרדת 'המסומנת' ומוכרת כמגבת".
בכתב ההגנה שהגישה נתניהו לבית הדין צוין כי "רבן לא הפנימה כנראה את העובדה שניסיון הסחיטה המכוער והמוזר שהגתה, כשל וקלונה נחשף ברבים". בעדותה בבית הדין, אמרה נתניהו: "יש כאן סאגה של פתיחת איזשהו נרטיב של עובדות ומטפלות נגדי. הכי קל כשלא עובדים לתבוע את שרה נתניהו. אני מפחדת מכל עובד. אני לא יודעת מה הוא יגיד. אם אני אומרת לו 'בוקר טוב', הוא יגיד שאמרתי שלום עקום. זה מה שנקרא 'סטרס מתמשך'".
התגובה ששרה נתניהו פרסמה אחרי עדותה בבית הדין האזורי לעבודה

במסגרת כתב התביעה, התמקדה רבן בטענות בדבר התעמרות בעבודה ובאירועים ספציפיים שעלו כאמור לטענתה לכדי התעמרות בעבודה. נתניהו הכחישה את הטענות בדבר נוהלי עבודה ותנאי עבודה שתיארה התובעת, ועדים מטעמה תמכו גם הם בגרסתה זו.
גם חברת שירותי הניקיון שבה הועסקה רבן, שגם היא נתבעה, טענה שיש לדחות את התביעה שכן רבן הייתה עובדת של חברת הניקיון בלבד. לכך הוסיפה החברה כי התגבשות עילת ההתעמרות מחייבת להוכיח קיומה של התנהגות מתעמרת וכן מודעות להתנהגות והתובעת לא הרימה את הנטל הראייתי להוכיח תנאים אלו, בפרט משלא עדכנה או התלוננה על האמור בפני המעסיקה.
משרד ראש הממשלה, נתבע נוסף, הדגיש כי רבן אינה עובדת מדינה כלל ועובדת המשרד בפרט שכן עבודת התובעת התקיימה במעונו הפרטי של ראש ממשלה (כלומר, בקומה השנייה והשלישית של המעון ולא בקומה הראשונה שנחשבת למעון הרשמי ונמצאת באחריות משרד ראש הממשלה). לפיכך, נטען שיש לדחות את התביעה נגד משרד ראש הממשלה.

השתיים לא נמצאו לבדן בקומה השנייה

במסגרת פסק הדין של נשיא בין הדין האזורי לעבודה בירושלים השופט אייל אברהמי יחד עם נציג ציבור העובדים בועז סנדרוב ונציגת ציבור המעסיקים איריס שליט, הוגדרה עילת ההתעמרות בעבודה בהתבסס על הפסיקה והספרות בתחום. בית הדין קבע כי לצורך התגבשות העילה נדרשים שלושה תנאים מצטברים: קיומה של "התנהגות מתעמרת או מתנכלת", שבוצעה "כלפי אדם במסגרת עבודה" וכן "באופן מתמשך".
כמו כן הודגשה חשיבות קיומה של בחינה אובייקטיבית של התנאים המצטרפת לבחינתם מבחינה אישית ובהתחשב במהימנות הצדדים. בנוסף הובהר כי ישנה חשיבות מכרעת לנסיבות המקרה, ואין מקום לקבוע כללי אצבע שיחולו ביחס למקרים שונים, או ביחס לעובדים שונים באותו מקום עבודה.
שרה נתניהו לפני עדותה בבית הדין
(צילום: אלכס גמבורג)

לאחר מכן בחן בית הדין את מהימנות הצדדים, וקבע כאמור כי גרסתה של רבן אינה מהימנה. בנסיבות אלו, במסגרת יישום ניתוח העילה במקרה הקונקרטי, נקבע כי התובעת לא הצליחה להוכיח כי אכן התקיימה התנהגות מתעמרת. בנוסף, נקבע כי גם התנאי של חזרתיות (התנהגות המבוצעת "באופן מתמשך") לא יכול היה כלל להתקיים גם אילו התקבלה גרסתה של התובעת. כך נקבע בייחוד לאור הנתונים של תקופת העבודה הקצרה שבה עבדה התובעת ועדויות אחידות של ההגנה לפיהן השתיים כלל לא נמצאו בקומה השנייה לבדן.
בסיכום הדברים הדגיש בית הדין כי "הגם שיש לברך על צמיחתה של עילה זו, לאור המשמעות שיש לה לשמירה על זכויותיהם של עובדים ועל גיבוש סטנדרט ראוי לסביבת עבודה מכבדת ולתנאי עבודה נאותים, ראוי לזכור כי עילה זו אינה בלתי מוגבלת. אין לכחד בהשלכות שעשויות להיות להרחבה יתרה של עילה זו אשר עשויות להוביל להרתעה של מעסיקים מקיומה של אינטראקציה עם עובדיהם, ולפגוע במרקם העדין של מערכת היחסים הטבעית והפשוטה בסביבת העבודה בחברה הישראלית".
מטעמה של שרה נתניהו נמסר בתגובה: "ניצחון גורף לשרה נתניהו, בית המשפט שם היום סוף לעוד פרק מביש במסע ההשמצות השקרי נגד שרה נתניהו. אחרי שאינספור מהדורות חדשות ושערי עיתונים נפתחו במשך ארבע שנים בעלילות דם נגד הגברת נתניהו, היום בית המשפט גלגל את טענותיה של שירה רבן מכל המדרגות וקבע שהיא 'לא עשתה עלינו רושם מהימן. בחינת עדותה מגלה אי התאמה מהותית וסתירות פנימיות'.
"בפסק דין מפורט ומנומק, נשיא בית הדין בדק את כל טענות התובעת ודחה את כולן בטענה שהיא לא אומרת אמת. גם במקרה הזה הוכח שוב שסוף האמת לנצח, אך המחיר ששילמה שרה נתניהו הוא בלתי נסבל. מי יחזיר לה את שמה הטוב ומי יתנצל על ההשמצות הזדוניות שהוצגו לציבור כאמת מוחלטת במשך למעלה משנתיים? התקשורת חייבת לקחת אחריות על הנזק האדיר שגרמה לשרה נתניהו ולהפסיק את מסע הציד השקרי שהיא מנהלת נגדה זה למעלה מ-20 שנה".
עו"ד נעמי לנדאו, שייצגה את רבן, אמרה: "אני לומדת את ההחלטה יחד עם שירה רבן. בהתאם, תתקבל ההחלטה אם לערער".