תושבי אודסה מתכוננים לפלישה רוסית
(צילום: רויטרס)

מצפון, ממזרח, מדרום: לפי ההערכה האמריקנית המעודכנת, 130 אלף חיילים רוסים נמצאים בגבולות אוקראינה - 30 אלף יותר מההערכה שניתנה לפני כמה שבועות. נשיא אוקראינה, ששוחח אמש (א') עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, הזמין אותו לביקור בקייב - אבל במקביל הולכות ומתרבות ההערכות לפלישה רוסית תוך ימים ספורים.
על סף מלחמה באירופה – עוד כותרות: • מה באמת רוצה פוטין? מדריך למשבר האוקראינימבוי סתום אחרי שיחת ביידן-פוטין, באירופה חשש ממאות אלפי פליטים"פוטין לא מהמר": תרחישי הפלישה, והפשרות שנשקלותחזרו מאוקראינה בצל החשש מפלישה: "לך תדע מה יעשה פוטין" הנשיא האוקראיני, היהודי וולודימיר זלנסקי, המשיך וקרא לרגיעה, וטען כי עדיין לא ראה עדויות משכנעות לכך שהרוסים אכן יפלשו למדינתו בימים הקרובים. זאת, אף שארצות הברית דיווחה אמש כי מוסקבה הציבה כוחות רוסיים נוספים סמוך לגבולות אוקראינה, וחברות תעופה ביטלו טיסות לבירת אוקראינה קייב.
5 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין, ג'ו ביידן
ולדימיר פוטין, ג'ו ביידן
פוטין וביידן. מי ימצמץ ראשון?
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
וולדימיר זלנסקי נשיא אוקראינה משתתף בתרגיל
וולדימיר זלנסקי נשיא אוקראינה משתתף בתרגיל
זלנסקי עם מדי צבא, בתרגיל ליד קרים
(צילום: EPA)
(צילום: נויל האריס)

בשיחתו עם זלנסקי הבטיח ביידן שוב שהמערב יטיל סנקציות כלכליות קשות על מוסקבה, אם זו אכן תפלוש לשכנתה ממערב. לפי הודעת הבית הלבן, ביידן אשרר את המחויבות האמריקניות לריבונות אוקראינה ולשלמותה הטריטוריאלית. הוא הבהיר כי ארצות הברית תגיב "במהירות ובנחישות, ביחד עם בנות בריתה ושותפותיה, אל מול תוקפנות רוסית נגד אוקראינה". לפי ההודעה, "שני המנהיגים הסכימו על החשיבות להמשיך בנתיב הדיפלומטי ובהרתעה כתגובה לריכוז הכוחות של רוסיה בגבולות אוקראינה".
זלנסקי כאמור הזמין את נשיא ארצות הברית לביקור באוקראינה, אחרי שהחייל האמריקני האחרון במדינה עזב אותה. "אני משוכנע שהגעתך לקייב בימים הקרובים, החשובים במיוחד על מנת לייצב את המצב, תהווה מסר חזק ותסייע להפחתת המתיחות", אמר לנשיא ארצות הברית בשיחה שארכה 50 דקות. בסוף השבוע זלנסקי לבש מדי צבא בתרגיל שכלל טנקים ומסוקים בגבול בין אוקראינה לחצי האי קרים, שאותו סיפחו הרוסים ב-2014.
5 צפייה בגלריה
צוללת רוסית מול חופי איסטנבול  טורקיה  רוסיה אוקראינה  אוקראיינה
צוללת רוסית מול חופי איסטנבול  טורקיה  רוסיה אוקראינה  אוקראיינה
צוללת רוסית ליד איסטנבול. הרוסים עורכים תמרונים בים השחור
(צילום: EPA )
5 צפייה בגלריה
אימון כוחות מיוחדים מ ה משמר הלאומי האוקראיני  מריופול אוקראינה בצל חשש מפלישה של רוסיה
אימון כוחות מיוחדים מ ה משמר הלאומי האוקראיני  מריופול אוקראינה בצל חשש מפלישה של רוסיה
הכוחות המיוחדים של המשמר הלאומי האוקראיני בפעולה
(צילום: AP)
הכוחות הרוסיים מקיפים את אוקראינה משלושה עברים: בצפון הם מתאמנים ביחד עם בעלת בריתם בלארוס כחלק מתרגיל משותף שבמערב חוששים שעלול להוות הכנה לפלישה; במזרח נמצאים מרבית הכוחות, כשחלקם שוהים גם ברפובליקות לוהנסק ודונייצק - שנמצאות בשליטת הבדלנים הפרו-רוסים; ובדרום נמצאים כוחות בחצי האי קרים, וכן בספינות רוסיות שעורכות תמרונים בים השחור.
נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר התייחס לאותו כתר רוסי הלכה למעשה וקרא לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין "להתיר את הקשר שמסביב לצוואר אוקראינה". הנשיא הגרמני אמר כי "אנחנו על סף עימות צבאי, מלחמה במזרח אירופה. ורוסיה אחראית לכך". לדבריו, לאוקראינים "יש זכות לחיות ללא פחד ואיומים. לאף מדינה בעולם אין זכות להשמיד אותה, ואנחנו נגיב בנחרצות לכל מי שינסה לעשות זאת".
ב"גרדיאן" דווח כי בריטניה מעריכה של-FSB, שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה הנחשב ליורש העיקרי של הקג"ב, ניתנה המשימה לארגן הפיכות בערים המרכזיות באוקראינה - מיד לאחר פלישה רוסית, אם זו תגיע. לפי ההערכה, רוסיה תפציץ תחילה מתקנים צבאיים, אחר כך תכתר את הבירה קייב וייתכן שגם ערים נוספות - ואנשי ה-FSB אמורים לנסות ולהעמיד בראשן מנהיגים פרו-רוסיים.
לפיד: "מדוע אנחנו לא תומכים מפורשות באוקראינה? בשתי המדינות קהילות יהודיות ענקיות, זה מחייב זהירות"
(צילום: משה מזרחי)

היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן של ארצות הברית אמר מוקדם יותר אתמול בריאיון לרשת CNN כי מתקפה רוסית נגד אוקראינה עלולה להיפתח בכל רגע בימים הקרובים. "אנחנו לא יכולים לחזות במדויק את היום, אבל אנחנו יכולים לומר שפלישה יכולה להתחיל בכל זמן", אמר סאליבן. לדבריו, רוסיה ממשיכה לחפש כל העת תירוץ על מנת לפתוח במתקפה שכזו – מה שבמערב מכנים מבצע "דגל כוזב", כלומר ביום של מתקפה נגד כוחות רוסיים או נגד הבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה.
הוא הבטיח כי ארה"ב תמשיך לחשוף מידע מודיעיני הנוגע לניסיונות הללו מצד רוסיה, וזאת על מנת למנוע ממנה את התירוץ לפלישה. נשיא אוקראינה זלנסקי ענה לסליבאן ואמר: "אנחנו מכירים את כל הסיכונים. אם לך, או למישהו אחר, יש מידע נוסף שמבהיר שרוסיה במאה אחוז תפלוש ביום רביעי, בבקשה תעביר אותו אליי".
כמו שעשה כבר בשבת הנשיא ביידן בשיחת הטלפון שלו עם פוטין, גם סאליבן הצהיר כי פלישה רוסית תעלה למוסקבה במחיר כבד מאוד: "אנחנו מוכנים להגיב באופן מיידי והחלטי, כלשצידנו בעלי בריתנו ושותפינו. אם רוסיה תצא לפעולה, אנחנו נגן על הטריטוריה של נאט"ו, אנחנו נגבה מחירים כבדים מרוסיה ונבטיח שאנחנו, כמערב, נצא מזה באופן החזק, הנחוש וחדור המטרה הרב ביותר זה 30 שנה. ורוסיה בסופו של דבר תשלם מחיר אסטרטגי משמעותי בשל פעולה צבאית".
פורסם לראשונה: 23:50, 13.02.22