החות'ים, שלוחיה של איראן בתימן, ממשיכים לתקוף ספינות בים האדום ובים הערבי זה שמונה חודשים, מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, וכפי שעולה מהצהרותיהם האחרונות, תקיפות הנגד "האמריקניות-בריטיות", כלשונם, לא מהוות גורם מרתיע מהמשך הסלמה. בחודשים האחרונים, תקיפות החות'ים נגד ספינות מסחריות לא פסקו, ולאחרונה הוכנס גם הים התיכון לטווח התקיפות של ארגון הטרור במסגרת הסלמה נוספת שהכריז עליה. לפי החות'ים, התקיפות יימשכו כל עוד ניטשת המלחמה ברצועת עזה.
תיעוד תקיפת ה-"M/V Tutor"

3 צפייה בגלריה
תיעוד: החות'ים תקפו את הספינה Tutor בים האדום
תיעוד: החות'ים תקפו את הספינה Tutor בים האדום
תקיפת הספינה M/V Tutor
(צילום: מתוך אל-ג'זירה)
לפי החות'ים, ההסלמה מצדם בעימות הנוכחי נמצאת "בשלב הרביעי", ולדבריהם יש עוד לאן לעלות. לאחרונה הם גם הכריזו כי החלו לתקוף ספינות שנמצאות בבעלות חברות שהפרו את "איסור השייט לנמלי ישראל", מבלי להתחשב ביעדן של הספינות. הפעולות האחרונות של החות'ים מראות כי הם מהווים איום מתמשך, ולמרות חודשים של תקיפות אוויריות בהובלת ארה"ב נגד אתרים אסטרטגיים של ארגון הטרור באזורים שונים בתימן, החות'ים עדיין חוסמים נתיבי שייט מרכזיים ומכניסים עם הזמן כלי נשק נוספים לשימוש.
למשל, החות'ים הטביעו בשבוע שעבר את הספינה M/V Tutor באמצעות "סירה מתאבדת". בסוף השבוע האחרון הארגון פרסם לראשונה את פרטיה של סירת התקיפה המונחית "טופאן 1", שבה השתמשו בתקיפת הספינה. השם "טופאן" - "מבול" בעברית - מתחבר לשם הפלסטיני לטבח 7 באוקטובר: "מבול אל-אקצא" (טופאן אל-אקצא). לפי החות'ים, מדובר בסירה המכילה ראש קרב של 150 ק"ג, מתוצרת מקומית. כפי שעלה בעבר בכמה אירועים קודמים, החות'ים משתמשים בתקיפותיהם גם בטילים בליסטיים, טילי שיוט וכטב"מים. בתקיפות שמבוצעות לטענתם נגד מטרות בישראל, בעיקר באילת, החות'ים משתמשים בטילים ובכטב"מים.
3 צפייה בגלריה
צוות חמוש בתיעוד לכאורה מהספינה M/V Tutor שטבעה ב הים האדום בעקבסות מתקפה של ה חות'ים ב תימן
צוות חמוש בתיעוד לכאורה מהספינה M/V Tutor שטבעה ב הים האדום בעקבסות מתקפה של ה חות'ים ב תימן
תיעוד שהופץ ברשתות החברתיות: הצוות החמוש על הספינה, ו"הסירה המתאבדת"
בכל יום חמישי נושא מנהיג החות'ים בתימן, עבד אל-מלכ בדר א-דין אל-חות'י, נאום שבו הוא קורא להמונים החות'ים להגיע להפגנות התמיכה בעזה בימי שישי. בנאומו האחרון הוא טען כי מתחילת המלחמה הותקפו 153 ספינות הקשורות לישראל, ארה"ב ובריטניה. לדבריו, רק בשבוע שעבר יצאו לפועל 10 מבצעים ונעשה שימוש ב-26 אמצעי לחימה שונים, בהם טילים בליסטיים, טילי שיוט וכטב"מים, ורק בשבוע שעבר הותקפו 8 ספינות סך הכל. בנאומו התגאה אל-חות'י גם בתקיפה נוספת נגד נושאת המטוסים האמריקנית "אייזנהאואר". במקביל, לפי "הוושינגטון פוסט", הפנטגון רשם מתחילת המלחמה יותר מ-190 תקיפות של החות'ים נגד ספינות.
החות'ים, לפי פרסומים, ממשיכים להתחמש ומקבלים במקביל גם הכוונה מאיראן. הם מייצרים ומשפרים את אמצעי הלחימה שלהם באופן עצמאי, ולפי כמות תקיפות הספינות נראה כי ארה"ב מתקשה לעצור אותם ולהגן על המרחב הימי. האיום הביטחוני משפיע בהתאם על תנועת הספינות בים האדום, כאשר עד סוף מרץ נפח התנועה דרך תעלת סואץ ומצר באב אל-מנדב ירד בחצי, לפי הבנק העולמי. דובר הפנטגון, פטריק ריידר, צוטט בשבוע שעבר אומר כי החות'ים "ימשיכו להבין כי יש מחיר לשלם" על הפגיעה בסחר הימי באזור.
3 צפייה בגלריה
חות'ים מפגינים בתימן
חות'ים מפגינים בתימן
חות'ים מפגינים "למען עזה" בתימן
( צילום: MOHAMMED HUWAIS / AFP)
הפנטגון פרס ספינות מלחמה באזור בניסיון לסכל את האיום מצד ארגון הטרור התימני, הפועלות להפיל כטב"מים וכן לפגוע בטילים ובאתרי מכ"מים בתימן. בסוף השבוע האחרון דווח כי נושאת המטוסים אייזנהאואר, שהייתה עד כה באזור העימות עם החות'ים בים האדום, עוברת למזרח הים התיכון, וכי נושאת המטוסים "רוזוולט" תוצב לים האדום במקומה. הדובר הצבאי החות'י, יחיא סריע, כבר הספיק להתייחס אתמול לעזיבה של אייזנהאואר, וטען שפעולות הטרור מצדם הם אלה ש"אילצו את נושאת המטוסים לסגת מהים האדום".
מאז יום ראשון בשבוע שעבר החות'ים פרסמו ארבע לקיחות אחריות רשמיות על כמה תקיפות כל אחת: בלילה שבין שבת לראשון החות'ים לקחו אחריות על שתי פעולות משותפות יחד עם "ההתנגדות האסלאמית בעיראק" - קבוצת מיליציות פרו-איראניות הפועלות בעיראק וסוריה. במסגרת הפעולה הראשונה המשותפת הותקפו, לטענת החות'ים, ארבע ספינות בנמל חיפה. הפעולה השנייה, לפי הפרסום, בוצעה נגד ספינה בים התיכון שהייתה בדרכה לנמל חיפה.
שיתוף הפעולה עם "ההתנגדות האסלאמית בעיראק" הוא חלק נוסף משלבי ההסלמה של פעולות הטרור של החות'ים. במקביל, צבא ארה"ב נלחם בארגון המיליציות על אדמת עיראק. המיליציות הפרו-איראניות תקפו בחודשי המלחמה הראשונים ללא הפסקה בסיסים אמריקניים בסוריה ובעיראק. בעת זו תקיפות הבסיסים האמריקנים הופסקו, אך המיליציות ממשיכות לפעול להוצאת הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה"ב מעיראק, ומאיימות בחידוש תקיפותיהם.