תיעוד מניסויי הטילים של רוסיה היום
(צילום: רויטרס)

המתיחות הכבדה בגבול אוקראינה-רוסיה נמשכת, ושלל התפתחויות בגזרה הזו מגבירים עוד יותר את החשש שמלחמה תפרוץ במזרח אירופה. בארה"ב טוענים כי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לקח לביתו מסמכים מסווגים בתום כהונתו, ובקנדה פיזרו באלימות את המחאה ששיתקה את הבירה אוטווה במשך כשלושה שבועות. בישראל: האלימות בחברה הערבי ממשיכה להשתולל, וגבתה את חייהם של עוד שני בני אדם. אלו חדשות השבת.
החשש ממלחמה באירופה: חילופי האש במזרח אוקראינה, בין המורדים הפרו-רוסים לכוחות הממשלה האוקראינית, נמשכו במהלך השבת זה היום השלישי ברציפות. הצבא האוקראיני מסר כי מאז הבוקר נרשמו כבר 12 תקריות באזור. על פי הצבא, הבדלנים הפרו-רוסים ירו ירי ארטילרי כבד על יותר מ-20 יישובים. חייל אוקראיני נהרג הבוקר בחילופי האש. רוסיה מסרה כי שני פגזים שנורו מאוקראינה התפוצצו בתוך שטחה.
13 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין, ג'ו ביידן
ולדימיר פוטין, ג'ו ביידן
פוטין וביידן. הוא ממשיך בתרגילים, הוא ממשיך באזהרות
(צילום: AP, רויטרס)
ביידן מזהיר ממתקפה של רוסיה על קייב
(צילום: רויטרס)

במקביל לחילופי האש, הבוקר הכריזו הבדלנים בחבל דונבאס על גיוס כללי של לוחמים – יום אחרי שהורו לכ-700 אלף תושבים, בעיקר נשים וילדים, להתפנות מהחבל אל שטחה של רוסיה. פוטין שלח לאזור את השר האחראי לטיפול במצבי חירום כדי לסייע בטיפול במפונים – שאותם הקרמלין כינה "פליטים".
לצד חילופי האש אמש דווח על פיצוץ אדיר בצינור גז ליד העיר לוהנסק שבשליטת הבדלנים, שמיד אחריו החל הצינור לעלות באש. הפיצוץ ההוא דווח כמה שעות לאחר פיצוץ נוסף אתמול בעיר, ליד בניין של הממשל הבדלני. הרשויות המקומיות טענו שמדובר במכונית תופת שהתפוצצה ושלא היו נפגעים. אוקראינה טוענת שהמורדים, והקרמלין, יוצרים "פרובוקציות" ומנסים לגרור את קייב להסלמה.
הצדדים מאשימים זה את זה באחריות להסלמה, ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר אמש בהצהרה לתקשורת כי הוא משוכנע שפוטין החליט לפלוש לאוקראינה בימים הקרובים. לדברי ביידן, יש סיבה להאמין שרוסיה תתקוף את קייב. ביידן טען כי "רוסיה מנסה ליצור לעצמה תירוץ לפלישה", ותהה: "איזה אינטרס יש לאוקראינה לתקוף כפי שמאשימים אותה המורדים, כש-150 אלף חיילים רוסים מקיפים אותה?".
13 צפייה בגלריה
כפר ב מזרח אוקראינה שנפגע בחילופי האש בין הצבא ל בדלנים
כפר ב מזרח אוקראינה שנפגע בחילופי האש בין הצבא ל בדלנים
נזק בעקבות הפגזות בחבל הבדלנים במזרח אוקראינה. שני הצדדים מאשימים זה את זה באחריות להסלמה
(צילום: AFP)
13 צפייה בגלריה
תושבים עוזבים את דונייצק באוקראינה
תושבים עוזבים את דונייצק באוקראינה
תושבים עוזבים את דונייצק שבמזרח אוקראינה לרוסיה
(צילום: רויטרס)
13 צפייה בגלריה
תושבים עוזבים את דונייצק באוקראינה
תושבים עוזבים את דונייצק באוקראינה
(צילום: רויטרס)
בצל המתיחות הרבה, הבוקר הודיעה רוסיה כי פתחה בתרגיל צבאי "אסטרטגי" שבמסגרתו שיגרה טילים בליסטיים בעלי יכולת לשאת ראש קרב גרעיני וטילי שיוט לעבר יעדים ימיים ויבשתיים. על פי הודעת הקרמלין, התרגיל נעשה בפיקוחו של הנשיא ולדימיר פוטין ומקבילו הבלארוסי אלכסנדר לוקשנקו. עוד נמסר כי בתרגיל משתתפות גם ספינות מלחמה וצוללות.
במערב ממשיכים להזהיר מהשלכות חמורות עבור רוסיה אם תפלוש לשכנתה. מנהיגים רבים התכנסו היום בצהריים בוועידת מינכן לביטחון, וסגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס אמרה בנאומה בוועידה כי אם רוסיה תפלוש לאוקראינה, "ארה"ב, יחד עם שאר בעלות הברית, יטילו עליה סנקציות כלכליות משמעותיות וחסרות תקדים". נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין אמרה כי איומי הפלישה של מוסקבה "עלולים לעצב מחדש את המערכת הבינלאומית כולה. רוסיה וסין מעוניינות להחליף את הסדר העולמי הקיים".
האלימות במגזר הערבי: עו"ד חוסיין עווד, בן 45 מהכפר מזרעה שבגליל ליד נהריה, נורה אמש למוות סמוך למסגד ביישובו. מדובר בעורך הדין הרביעי שנרצח בשנה האחרונה במחוז חיפה. החשוד בירי הוא אחיו – והמשטרה בודקת חשד שהתכוון למעשה לירות במישהו אחר, אך פגע בו. האח החשוד בירי נמלט, והמשטרה עצרה את גיסו של הקורבן ואדם נוסף, שניהם תושבי מזרעה בשנות ה-30 לחייהם, בחשד למעורבות במעשה.
13 צפייה בגלריה
טאהר שרפי שנרצח ביפו
טאהר שרפי שנרצח ביפו
חוסיין עווד (ימין) וטאהר שריפי. שני נרצחים ביום אחד
שעות לפני הרצח אמש, בשעות אחר הצהריים אתמול, נרצח גבר כבן 30 ביריות ברחוב קדם שביפו. הנרצח, טאהר שרפי, פונה תחילה לבית החולים וולפסון במצב אנוש, וזמן קצר לאחר מכן נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. המשטרה פתחה בחקירה, ובוחנת האם הרצח קשור לסכסוך הכנופיות ביפו. זמן קצר לאחר מכן נפצע באורח קשה גבר כבן 50 בפיצוץ רכב בטייבה, ופונה לבית החולים מאיר בכפר סבא. במקביל, בכפר קאסם נורה גבר ברחוב ונפצע באורח בינוני. כמה שעות לאחר מכן נורה גבר נוסף בבקה אל-גרבייה, ונפצע אף הוא באורח בינוני.
מחאת הקורונה בבירת קנדה פוזרה באלימות: משטרת קנדה החלה אתמול לפזר את הפגנת הקורונה בעיר הבירה אוטווה, ששיתקה בשלושת השבועות האחרונים חלקים במרכז העיר. הניסיונות של המשטרה לפזר את נהגי המשאיות, והמפגינים האחרים שהתבצרו במרכז העיר וסירבו להתפנות, לוו באלימות ובעימותים בין הצדדים.
13 צפייה בגלריה
קנדה אוטווה פיזור מחאה של מפגינים נגד הגבלות קורונה שיירת החופש משאיות משאית
קנדה אוטווה פיזור מחאה של מפגינים נגד הגבלות קורונה שיירת החופש משאיות משאית
העימותים היום באוטווה, בירת קנדה
(צילום: רויטרס )
13 צפייה בגלריה
קנדה אוטווה פיזור מחאה של מפגינים נגד הגבלות קורונה שיירת החופש משאיות משאית
קנדה אוטווה פיזור מחאה של מפגינים נגד הגבלות קורונה שיירת החופש משאיות משאית
(צילום: Getty Images)
הפינוי החל בשישי ונמשך בשעות הלילה. הבוקר דווח שהמשטרה במרכז אוטווה מנסה להשיב את הסדר על כנו, אחרי מעצרים רבים ויותר מ-20 משאיות שנגררו במהלך פעולות הפינוי – שכולן חסמו את אחד הרחובות המרכזיים בעיר. המשטרה מסרה ששוטר נפצע קל, ושמפגינים לא נפצעו בפינוי. במהלך העימותים של השוטרים עם המפגינים שהתנגדו למעצר צעקו המוחים "חופש!" ושרו את ההמנון הקנדי. המשטרה מסרה שמפגינים תקפו שוטרים וניסו לקחת את הנשק שלהם.
טראמפ והמסמכים המסווגים: הארכיון הלאומי של ארה"ב אישר כי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לקח עמו מהבית הלבן מסמכים ביטחוניים מסווגים לאחר שסיים את תפקידו בינואר אשתקד. במכתב ששלח הממונה על הארכיון הלאומי לקונגרס נכתב כי "זוהו פריטים המכילים מידע מסווג הנוגע לביטחון הלאומי" בתוך ארגזים שטראמפ לקח עמו לאחוזת מאר א-לאגו שבפלורידה. הארכיון הלאומי הודיע כי דיווח על כך למשרד המשפטים, שאמור להחליט אם לנהל חקירה בנושא.
13 צפייה בגלריה
קים יונג צ'ול ודונלד טראמפ
קים יונג צ'ול ודונלד טראמפ
טראמפ עם מכתב שקיבל בעבר משליט צפון קוריאה קים ג'ונג און, ב-2018. גם את המכתבים ממנו נטען שלקח לביתו
(צילום: Shealah Craighead)
"וושינגטון פוסט" דיווח לאחרונה כי כשעזב את הבית הלבן לקח איתו טראמפ אל האחוזה הפרטית שלו בפלורידה מסמכים היסטוריים ב-15 ארגזים. נציגי טראמפ גילו אותם שם, דיווחו על כך לארכיון, והם הועברו מהאחוזה אל הגנזך הלאומי. שאלות בנוגע להתנהלות טראמפ בכל הקשור לשימור מסמכים עלו כבר ב-2018, כשהאתר "פוליטיקו" דיווח כי עוזרי הנשיא, מחשש שהוא מפר את החוק, נוהגים לחבר קרעי מסמכים בחזרה באמצעות נייר דבק, בשל מנהגו של טראמפ לקרוע את הניירות.
המתיחות בשייח ג'ראח: צעירים פלסטינים תועדו אמש בשכונה שבמזרח ירושלים כשהם קוראים קריאות הלל בערבית לראש הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, וכשמולם עומדים שוטרים. הפלסטינים קראו: "חרב מול חרב, אנחנו אנשיו של מוחמד דף". בשכונה, נזכיר, נרשמו השבוע עימותים בין יהודים לערבים על רקע הצתת בית משפחת יושבייב והחלטתו של ח"כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית) להקים שם במחאה "לשכה פרלמנטרית". בהפגנה הקבועה אתמול בצהריים בשכונה לא נרשמו הפעם עימותים קשים, אך המשטרה דיווחה על הפרת סדר וניסיונות לחסימת צירים.
תיעוד: קוראים בשייח ג'ראח קריאות הלל למוחמד דף

פרצו למוזיאון – כדי להשיג אמצעי לחימה: רעולי פנים פרצו אמש לאתר ההנצחה של חטיבת גולני בצומת גולני – וגנבו עשרה כלי נשק מעוקרים וישנים שלא מסוגלים לירות. על פי החשד, כלי הנשק שנגנבו – בהם רובה M-16 ורובה קלצ'ניקוב– יועדו להשמשה מחודשת כדי לשמש לפעילות פלילית. זמן קצר לאחר הדיווח על האירוע נעצרו שישה תושבי טובא זנגריה בסמוך לצומת אליפלט שבגליל העליון, בחשד לפריצה. כלי הנשק הגנובים נמצאו מוסלקים מתחת לשיחים וסלעים בשטח פתוח באזור.
מטיילים – אבל גם קוטפים פרחים מוגנים: מזג האוויר החורפי לא הרתיע רבים שיצאו היום לטייל בטבע, אך לצד החיוכים נראו גם מראות עצובים – ובפארק איילון-קנדה תועדו עשרות כלניות ורקפות שנקטפו, למרות שאלו פרחים מוגנים. "מראה עצוב וכואב, למה לעשות את זה? מה זה נותן?", תהתה נטע מזרחי מקק"ל, שנחרדה לראות את הפרחים שנעקרו. "להתחיל את יום התורנות שלי עם מראה כזה, זה מעציב אותי מאוד".
13 צפייה בגלריה
פרחים שנקטפו בפארק
פרחים שנקטפו בפארק
הפרחים המוגנים שנקטפו. "למה לעשות את זה?"
(צילום: נטע מזרחי, קליטת קהל ביערות קק״ל)
13 צפייה בגלריה
פרחים שנקטפו בפארק
פרחים שנקטפו בפארק
(צילום: נטע מזרחי, קליטת קהל ביערות קק״ל)
בין מוקדי הסיורים הבולטים היו חורשת טל, שמורת נחל מערות, שמורת הגלבוע, שמורת חוף דור-הבונים ועוד. מטיילים רבים הגיעו גם לדרום כדי לצפות בשיטפונות. גם לחרמון הגיעו מבקרים וגולשים רבים שנהנו משלג טרי שירד על ראשיהם. ומה התחזית לשבוע הבא? הגשם צפוי להתמעט משעות הערב, אך גם מחר ייתכן גשם מקומי. מיום שני ועד סוף השבוע לא צפוי גשם – לפי שעה.