פרקליטים מפרקליטות מחוז דרום שמשתלמים בכנס של משרד המשפטים באילת, טיילו אתמול (רביעי) על חוף הים והופתעו לפגוש את יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, שנמצא עם משפחתו בחופשה בעיר.
את חלק מאותם פרקליטים מכיר בן גביר עוד מהימים שבהם ייצג לקוחות מול הפרקליטות הזו. "היו כמובן סלפי וצחוקים", סיפרו אתמול על המפגש המקרי. כשאחד הפרקליטים שאל אותו: "נו, עכשיו אתה רוצה לסגור את הפרקליטות?", בן גביר דווקא הפתיע. "עכשיו אני חייב אתכם חזקים, כי אתן לכם הרבה עבודה במאבקי למיגור הפשע בדרום", הבטיח. "אני מקווה שבמשמרת שלנו הממשלה תנחה את הפרקליטות שאין יותר הסדרי טיעון עם מי שאונס ילדה בת חמש, ואין הסדרי טיעון עם מחבלים".
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בן גביר
(צילום: AFP)
המפגש הזה היה סמלי. ההשתלמות השנתית של עובדי משרד המשפטים, שמתוכננת זמן רב מראש, נערכת אחרי הבחירות. הכינוס נערך כשהפרקליטים מרגישים שהמערכת המשפטית מטווחת, וכשהמושגים "חוק ההתגברות" ו"רפורמות יסודיות" הם חלק מהמו"מ הקואליציוני, הרי שהמתח, העצבים ואי-הוודאות ניכרים באולמות הדיונים ובמסדרונות.
המנהיגות המשפטית – היועמ"שית, גלי בהרב-מיארה, ביקשה בדבריה להעביר מסר של מקצוענות ועמידות, לצד גישה ממלכתית, כשהזכירה שהדרג המשפטי מצווה לעבוד עם הממשלה – כל ממשלה. מבחינתה אין ערך ואין צורך ליצור, עתה, עימות עד שלא רואים במה מדובר.
"כשהממשלה הבאה תוקם ותיכנס לתפקידה - נמשיך לפעול כפי שפעלנו עם ממשלות קודמות", אמרה. "המערכת שלנו מורכבת מאנשים מקצועיים בעלי עמוד שדרה מקצועי. נעבוד עם הממשלה החדשה במקצועיות ובענייניות להגשמת יעדיה, בהתאם לגבולות הדין. הגדרת התפקידים שלנו ואופן ביצועם אינם תלויים בזהות הדרג המדיני, או בזהות ראשי מערכת המשפט באותה עת. תפקידנו נותר, בכל עת, לסייע לממשלה להגשים את מדיניותה ולקדם את האינטרסים של מדינת ישראל".
2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
"נמשיך לפעול כפי שפעלנו עם ממשלות קודמות". בהרב-מיארה
(צילום: מוטי קמחי)
דווקא פרקליט המדינה, עמית איסמן, שבדרך כלל נמנע מאור הזרקורים, היה לוחמני יותר כשקרא לילד בשמו - חשש מפגיעת הצעדים בדמוקרטיה. "החלשה של פרקליטות המדינה ופגיעה בלגיטימציה הציבורית שלנו, תביא בסופו של יום - באופן בלתי נמנע - לפגיעה בשלטון החוק, וכפועל יוצא לפגיעה בדמוקרטיה הישראלית", הזהיר.
מי שהיה נחרץ מאוד בדבריו בכנס הוא שר המשפטים, גדעון סער, שהתריע מפני "חוק ההתגברות" המסתמן של הממשלה הנכנסת: "התגברות ב-61 על פסיקת בג"ץ, לצד השתלטות פוליטית על הוועדה לבחירת שופטים לא תייצר דגם משטרי מאוזן", אמר. "היא תביא לריכוז כוח נוסף בידי הרשות המבצעת ולסירוס של הרשות השופטת. תחת הממשלה הנכנסת, הוועדה לבחירת שופטים תהפוך בעצם למוסד קואליציוני, ובחירת השופטים לעליון תהיה חלק מחלוקת השלל הקואליציוני".