סיכום "עלות השחר"
(צילום: דובר צה"ל)

עם שמונה פצצות קטנות ושיגור אחת מהן לדירה שנמצאת מעל היעד, מפקד הגזרה הצפונית ברצועת עזה של הג'יהאד האיסלאמי: בצה"ל חשפו היום (שלישי) פרטים חדשים על המבצע האווירי-מודיעיני במכת הפתיחה של "עלות השחר", אז חוסל בכיר הג'יהאד האיסלאמי, תייסיר ג'עברי. בפיקוד הדרום ובשב"כ זיהו הזדמנות מבצעית ומודיעינית לעשות זאת בשישי בצהריים ואז יצאה לדרך התוכנית שהוכנה מראש בפיקוד דרום וכונתה "אבנט שחור", בעת שהייתה על שולחן התכנונים.
ג'עברי הסתתר בקומה השישית בבניין בן 14 קומות בשכונת סג'עיה בעיר עזה, לצד אשתו, ומשם פיקד בשבוע שקדם למבצע על התוכנית להוצאה לפועל של פיגוע נ"ט. בדירה סמוכה נמצאה משפחה "בלתי-מעורבת". כדי לדייק את הפגיעה בג'עברי ולהימנע מהרג המשפחה שגרה בסמוך לו, הוחלט לשגר פצצה גולשת, פצצה קטנה יחסית, לקומה שמעל דירתו, ולתזמן את רגע הפעלת המרעום לנקודה שבה הפצצה תהיה מעל דירת בכיר הג'יהאד האיסלאמי.
תיעוד חיסול ג'עברי
(צילום: דובר צה"ל )

4 צפייה בגלריה
תיעוד סיכול מפקד המרחב הצפוני של הג'יהאד האיסלאמי תייסיר ג'עברי
תיעוד סיכול מפקד המרחב הצפוני של הג'יהאד האיסלאמי תייסיר ג'עברי
ג'עברי והפגיעה בדירת המסתור. הוא חוסל, המשפחה שגרה בסמוך לא נפגעה
(צילום: דובר צה"ל )
4 צפייה בגלריה
תמונות מהמבצע
תמונות מהמבצע
הבכירים שחוסלו
(צילום: דובר צה"ל)
וכך, מבלי שנפגעה המשפחה הסמוכה, התפוצצה התקרה מעל ראשו של ג'עברי, והוא נהרג. אשתו שהייתה לצידו ככל הנראה נהרגה אף היא, וכדי לוודא את השלמת המשימה ואת מותו של ג'עברי שוגרו תוך שניות שבע פצצות נוספות אל היעד, לפי תכנון ותוך חישובים הנדסיים ומתמטיים שלוקחים בחשבון את ניפוצי החלונות בבניין, מיקום המבנים הרעועים הסמוכים וכמובן את נוכחות יתר האזרחים ברחוב.
יממה לאחר מכן, בשבת בצהריים, ניתן האות לחסל גם את מקבילו של ג'עברי בגזרה הדרומית של הרצועה, חאלד מנסור. אלא שגם מנסור נצמד לבני משפחתו, כולל ילדיו, ובחיל האוויר גם זיהו ילדים בגן שעשועים ברחוב מגוריו. לאחר החשיכה כבר לא נראו ילדים בסמוך. או אז, סביב 21:30, שוגרו ממטוסי קרב פצצות לעבר כל שלוש הקומות במבנה שבו שהה מנסור: תחילה לקומה התחתונה, ולאחר מכן לשתיים הנוספות, כדי להבטיח את הפגיעה בו ולמנוע את בריחתו. מלבדו, גם עוזרו חוסל בתקיפה.
בשתי הפעולות לקחו חלק מרכזי גם כלי טיס בלתי מאוישים, כחלק מ-111 גיחות של מל"טים ב-55 שעות המבצע על פני עשרות מוקדי איסוף ותקיפה מהאוויר בשמי הרצועה. בסך הכל, לפי נתוני חיל האוויר, הוטלו לאורך המבצע 197 טילים ופצצות ממטוסי קרב, מל"טים ומסוקי קרב, וגויסו 2,149 אנשי מילואים - בהם לשתי סוללות כיפת ברזל שלוחמיה רשמו 450 ירוטים ב-97% הצלחה.
תיעוד חיסול חאלד מנסור
(צילום: דובר צה"ל )

4 צפייה בגלריה
אילוסטרציה בנושא תקיפת מנהרה התקפית של הגא״פ
אילוסטרציה בנושא תקיפת מנהרה התקפית של הגא״פ
תוואי המנהרה שהותקפה במבצע
(צילום: דובר צה"ל)
המטח המרוכז ביותר של הג'יהאד האיסלאמי כלל בין 60 ל-100 רקטות במקביל ולאותו מקום, מתוך כ-1,175 שיגורים - 200 מהן נפלו בשטח העזתי והרגו 15 אזרחים פלסטינים. אגב, במערך ההגנה האווירי נערכו ללא קשר למבצע לשדרג בימים האחרונים את גרסת כיפת ברזל לגרסה חדשה, שתהיה יעילה בהרבה ביירוט הפצמ"רים ורקטות קצרות טווח. אם החמאס היה מצטרף למערכה, השדרוג היה מוכרז כמבצעי תוך כדי לחימה.
השתלשלות האירועים שקדמו לפתיחת המבצע חושפת את הנקודה בשבוע שעבר שבה התקבלה ההחלטה בצה"ל לצאת לפעולה, בשיאה של המתיחות שהובילה לסגירת הכבישים בעוטף עזה מבוקר יום שלישי, שעות לאחר מעצרו של בכיר הג'יהאד בג'נין, באסם אל סעדי, שתועד נגרר על הרצפה וננשך על ידי כלב של יחידת עוקץ. לצה"ל לא היה מודיעין מדויק על החוליה הספציפית שנערכה לבצע את פיגוע הנ"ט. ייתכן שאז החוליה טרם הורכבה, אלא ארגון הטרור היה בשלב הורדת הפקודה עבורה. בצבא מעריכים כי אם זהות חוליית הנ"ט הייתה ידועה באותו זמן היא הייתה מיד מותקפת.
ביום רביעי ב-19:45 כונסה הערכת מצב מטכ"לית שבה המליץ מפקד פיקוד דרום אלוף אליעזר טולדנו להוציא לפועל תוכנית יזומה לפגיעה בג'יהאד האיסלאמי, ברקע ההתרעה החמה לביצוע אותו פיגוע נ"ט על ידי פעילי הארגון. שמה של התוכנית היה "אבנט שחור" ועם הפיכתה לפקודה מבצעית שונה השם ל"עלות השחר", רמז לגוונו של ארגון הטרור. הסיבה להחלטה: מיצוי האפשרויות למנוע את הפיגוע המתבשל בדרכים אחרות, ובהם מאמצי לחץ של חמאס, מצרים והקטארים. הטריגר: רק יוזמה ישראלית מפתיעה תוביל לחיסול בכירים שלא יספיקו להסתתר.
4 צפייה בגלריה
מצורפת אינפוגרפיקת השתשלשלות אירועים מרכזיים
מצורפת אינפוגרפיקת השתשלשלות אירועים מרכזיים
ציר הזמן שהציג צה"ל: ממכת הפתיחה ועד הפסקת האש
(צילום: דובר צה"ל)
בחמישי בבוקר החל מסע הציד המודיעיני הממוקד אחר תנועת בכירי הג'יהאד האיסלאמי ברצועה. ביום שישי בבוקר הגיע הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי לאישור פקודות סופי בפיקוד הדרום, ובאותן שעות ניתן גם האור הירוק ממערך ההגנה האווירית: כל הסוללות תוגברו בדרום הארץ, בירושלים ובגוש דן. בפיקוד הדרום החליטו כאמור לבצע בשישי אחר הצהריים את מכת הפתיחה, זמן שנחשב "מנומנם" ברצועה.
ב-13:45 באותו היום הרמטכ"ל נתן את האור הירוק הסופי לביצוע המבצע וב-16:16 בדיוק הותקפו בתוך 170 שניות עמדות מאוישות, מוצבים, מחסני אמצעי לחימה וגם בכיר מערך הנ"ט בארגון עבדאללה קאדום, שנפצע קשה ולא ברור עדיין אם נהרג. לאורך המבצע צה"ל השמיד גם את פרויקט הדגל של מנסור - מנהרה התקפית של הג'יהאד האיסלאמי, ליד חאן יונס, שהסתיימה בצד העזתי ליד גדר הגבול ודרכה הוא תכנן להחדיר מחבלים לתוך עוטף עזה.
בצה"ל אומרים היום כי ההתרעה לפיגוע נ"ט הייתה בעקבות מעצרו של בכיר הארגון בג'נין, לפני שבוע, ולא קודם לכן, בניגוד לטענות אחרות שנשמעו בצה"ל. יחד עם זאת, הבהירו בצה"ל כי התרעות לפיגועים של הג'יהאד האיסלאמי מעזה, גם במתווה של צליפה, קיימות כמעט תמיד. בצבא הבהירו היום בנוסף כי למרות נוכחות מנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה בטהרן בשבועיים האחרונים, איראן לכל היותר סיפקה השראה שלילית לארגון לפעול נגד ישראל, ולא יזמה את המהלך. כעת מעריכים בצה"ל שהיציבות תישמר בטווח הנראה לעין.