דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי הודיע הלילה (בין שבת לראשון) כי עלה ל-12 מניין הילדים והנערים שנרצחו בפיצוץ הרקטה ששיגר חיזבאללה לעבר מגרש הכדורגל במג'דל שמס. "רקטה מסוג פלק 1 נחתה במגרש. זו רקטה מסוג פלק 1, מדגם איראני, שמיוצרת באיראן. ראש הקרב שלה - חומר הנפץ - הוא יותר מ-50 ק"ג. הממצאים הפורנזיים בזירה מצביעים על הרקטה הזאת, שנמצאת רק אצל חיזבאללה", אמר.
הצהרת דובר צה"ל במג'דל שמס

(צילום: דובר צה"ל)

המרכז הרפואי זיו בצפת עדכן כי בעקבות פיצוץ הרקה במג'דל שמס פונו למרכז הרפואי 37 פצועים בסך הכל. בינתיים, דובר צה"ל הגרי חשף את פרטי המפקד שהכווין את הירי - עלי יחיא מוחמד, שאחראי על מתחם הירי בשבעא.
"הייתה פה התרעה שהופעלה, לצערי היא לא הספיקה על מנת שהילדים והנערים יגיעו למקום מוגן. לא ידענו שחיבזאללה מתכנן לכאן ירי. לא היה לנו מודיעין כזה", הוסיף הגרי. "איש לא חשב שארגון טרור רצחני יירה למגרש כדורגל שבו מבלים נערים. נמשיך ונתחקר את העניין ונציג לציבור".
לדבריו, "אנחנו מקיומים הערכת מצב על האופן שבו נפעל ונגיב. מה שברור בצורה חד-משמעית הוא שחיזבאללה אחראי, כפי שמאז 8 באוקטובר הוא מבצע ירי לצפון. אנחנו מגיבים בעוצמה על הירי הזה, אבל האירוע הערב הוא קשה ביותר ואנחנו נפעל בהתאם". הגרי הוסיף כי בצבא מתחקרים מדוע הרקטה לא יורטה.
הגרי הגיע לזירה יחד עם הרמטכ"ל ואלוף פיקוד הצפון ששוחחו עם התושבים במקום. בסיום אמר הרצי הלוי: "תהיה תגובה קשה, ויהיה ירי תגובה. ניאלץ להיות סבלניים וקשובים".
1 צפייה בגלריה
זירת הפגיעה במג'דל שמס
זירת הפגיעה במג'דל שמס
"ההתרעה לא הספיקה כדי שירוצו למרחב מוגן". זירת הפגיעה
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
הלוי הוסיף כי חיזבאללה "לא מבחין אם הוא הורג דרוזים או יהודים. זה ארגון טרור. הוא רוצה לפגוע באזרחים ובחיילים. אנחנו נלחמים עוד מעט 10 חודשים מול חיזבאללה בצפון ופוגעים בו פגיעות קשות מאוד. אנחנו נלחמים בנחישות כל התקופה הזו, והאירוע הזה יביא תגובה מאוד משמעותית. המטרות שלנו מאוד ברורות: נפגע בחיזבאללה קשה, ניקח אותו אחורה, נחזיר את התושבים לבתים בצפון בביטחה. אנחנו מאוד נחושים לעשות את זה".
בהמשך אמר הרמטכ"ל כי "אני אומר לכל תושבי האזור - להקפיד מאוד על ההנחיות, כי אנחנו נגיב, צה"ל יגיב. הוא יודע להגיב חזק, התאזרו בסבלנות. אבל כשאנחנו מגיבים יכול להיות שיירו לפה יותר. צריך להקפיד מאוד על ההנחיות של פיקוד העורף כי אנחנו רוצים להכות קשה מאוד את חיזבאללה, אבל לא לקבל עוד נפגעים פה. נילחם בנחישות מול חיזבאללה, נמשיך לעשות את מה שצריך".
במג'דל שמס ערכו הלילה הלוויה ל-12 הילדים והנערים שנרצחו, בהשתתפות תושבים רבים. צעירה שהייתה בזירה שיתפה כי "באותו רגע הסתכלתי על ילדים ששיחקו, ואז שמעתי פיצוץ חזק וראיתי אנשים צועקים ובורחים. בדרך ראיתי דם, פצועים והרוגים. חשבתי שמישהו הגיע וזרק מטען, אבל בהמשך הבנתי שזה קשור למלחמה. קשה לי לתאר את הדברים המזעזעים שראיתי. מצסי הנפשי קשה מאוד וייקח לי זמן עד שאתאושש".
תושב המקום הוסיף כי "שמעתי את הפיצוץ והתחלתי להסתכל מה מתרחש. ברחתי וראיתי אנשים שוכבים פצועים, ואומרים 'תעזרו לנו. לא מצלחים לזוז. אנחנו פצועים'. אחד הפצועים אמר 'מי זה שפגע בנו? לא עשינו כלום'. עד עכשיו אני לא מעכל את המקרה, בנס לא נהרגתי. אם הייתי קרוב יותר למקום הנפילה לא הייתי בחיים".
נתניהו: "לא נעבור על כך בשתיקה"
(צילום: דוברות ראש הממשלה)

חיזבאללה הודיע בעצמו ששיגר היום טיל פלק 1, אך טען שעשה זאת לעבר בסיס צבאי - ולא למג'דל שמס. "תקפנו את מפקדת חטיבת חרמון במעלה גולני בטיל פלק 1", נכתב בהודעת לקיחת האחריות העשירית של ארגון הטרור.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אמש: "הזדעזעתי לראות את התמונות הנוראות בעקבות המתקפה הרצחנית של חיזבאללה על מג'דל שמס. בין הנרצחים, ילדים קטנים ששיחקו כדורגל, וגם נרצחים אחרים. לב כולנו נשבר מהמראות הללו. אנחנו מחבקים את המשפחות, מחבקים את העדה הדרוזית כולה ברגעה הקשה, שהוא גם רגענו הקשה. מאז שעודכנתי באסון, אני מקיים התייעצויות ביטחוניות רצופות, והנחתי להקדים את שובנו לארץ. אני אכנס מיד את הקבינט הביטחוני עם הגעתי. אני יכול להגיד שמדינת ישראל לא תעבור על כך בשתיקה. לא נעבור על כך לסדר היום".
גם המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל, השייח מואפק טריף, הגיב אמש לרצח 12 הילדים והנערים במגרש הכדורגל, ואמר כי "אנחנו שרויים בהלם גדול מהטבח הנוראי שאירע הערב ביישוב הדרוזי מג'דל שמס במתקפת טרור אכזרית ורצחנית שפגעה בילדים תמימים ששיחקו כדורגל. מדינה מתוקנת לא יכולה להרשות לעצמה פגיעה מתמשכת באזרחיה ותושביה. זו המציאות המתמשכת מזה תשעה חודשים ביישובי הצפון. הערב זה חצה כל קו אדום ושחור אפשרי".
יו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הגיב גם הוא לאסון ומסר: "האחראי על הירצחם של ילדים ונערים רבים במג'דל שמס הוא נסראללה, והגיע הזמן שהוא ישלם את המחיר". ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את נתניהו על כך שלא הודיע על חזרתו לישראל מוושינגטון מיד כשנודע לו על האסון. בהמשך, ראש הממשלה הקדים את חזרתו לישראל בחמש שעות, ואחרי הביקורת שהוטחה בו. "נתניהו צריך בשעות כאלה להיות בישראל ולקחת חלק בניהול המלחמה", תקף לפיד.
ביקורת נשמעה גם מתוך הממשלה, ובין היתר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר קרא לנתניהו לכנס את הקבינט גם עם "טלפון מוצפן", כדי לקבל החלטה על "מלחמה בצפון עכשיו". השר ניר ברקת אמר מצדו: "ישראל צריכה לשנות לחלוטין את המשוואה בצפון. מדינת לבנון וחיזבאללה חייבים לשלם מחיר כבד על האסון הכבד במג׳דל שמס ועל הטרור שהם מפעילים בחזית הצפון".