פסגת "ההזדמנות האחרונה", כפי שכונתה על ידי האמריקנים, החלה בצהריים (חמישי) בדוחא, בירת קטאר. לאחר תחילת השיחות אמר דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ון קירבי כי "השיחות מתקדמות". לדבריו, "השיחות יימשכו גם מחר. היום נתמקד ביישום ההסכם. יש עוד הרבה עבודה בגלל מורכבות הפרטים". גם בישראל אישרו שהשיחות יימשכו גם מחר.
1 צפייה בגלריה
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
בר, ברנע, ברנס, א-תאני וכאמל. השיחות החלו
(צילום: EPA, AP, KARIM JAAFAR/AFP, יריב כץ ,יאיר שגיא)
השיחות מתקיימות בהובלת ראש ה-CIA ויליאם ברנס, ומשתתפים בה המשלחת הישראלית, שבראשה עומד ראש המוסד דדי ברנע, ושר המודיעין המצרי עבאס כאמל. חמאס לא משתתף פיזית בפסגה, כפי שהודיע השבוע, אך נציגיו נמצאים בדוחא והמתווכים הקטארים והמצרים ייפגשו עמם בהמשך ויציגו להם את עמדת ישראל.
קירבי הוסיף כי "ביידן הנחה את ברנס וברט מקגורק (השליח המיוחד של ביידן למזרח התיכון - א"א) להוביל את השיחות. קטאר ומצרים משתתפות כמתווכחות. הפסגה היא צעד חשוב. היום זו התחלה מבטיחה. צריך להביא לשחרור חטופים, להביא ביטחון לישראל ולהורדת המתיחות באזור".
דובר חמאס סמי אבו זהרי אמר לפני תחילת השיחות כי "אנחנו מחויבים לתהליך המשא ומתן וקוראים למתווכחות ללחוץ על ישראל להסכים להצעה שכוללת את הפסקת המלחמה ונסיגת כל הכוחות מהרצועה".
כשנשאל האם ישראל הוסיפה תנאים, והאם מעורבות חמאס בשיחות היום שונה ממעורבתו בסבבים הקודמים, השיב קירבי: "איך משא ומתן עובד? מתחילים בטקסט על פיסת נייר ושני הצדדים עובדים על הנוסח. הם מעירים הערות ואז יש דיון והחלפת טיוטות וגם עוד שיחות. שני הצדדים קיבלו הזדמנות לבחון את הטקסט ולהעיר הערות. כך מתנהל משא ומתן.
"ראיתי את הדיווחים על הדרישות של הצדדים, אני לא אשחק את המשחק. לגבי השתתפות חמאס, בעבר זה עבד בצורה דומה. התווכחים ידונו ואז יהיו בקשר עם מנהיגי חמאס שדוחא שייצרו קשר ישירות עם סינוואר".
אמה של החטופה דניאלה גלבוע בריאיון ל-ynet
(צילום: ירון ברנר)

בנוסף, קירבי אמר כי "אני לא מתכוון להיכנס לפוליטיקת פנים-ישראלית, זה לא תפקידי, אבל ללא ספק כוחות הביטחון הישראליים הכו את חמאס מכות קשות. הם הרגו אלפי מחבלים, פגעו במפקדים מכל הרמות. לא ארחיב, אבל אגיד שישראל מחקה את האיום הצבאי שנשקף מחמאס. יש עדיין מחבלים ומנהרות, חמאס הוא ארגון צבאי כמו שהוא רשת טרור, אבל יש עליו לחץ מאוד גדול. מבחינה צבאית ישראל השיגה את רוב היעדים, אבל צריך לזכור שחמאס הוא גם אידיאולוגיה שלא מאמינה בקיומה של מדינת ישראל ואנחנו נמשיך לעשות הכל להגיע להפסקת אש כדי שאזרחים לא יקלעו לחילופי אש, ונוודא שיש לישראל מה שצריך כדי להגן על עצמה".

"לא בטוח שתהיה מתקפה איראנית"

לדבריו של קירבי, בארה"ב העבירו מסרים לאיראן. "אנחנו לא רוצים לראות הסלמה, רוצים למנוע את התוצאה של התקפה איראנית. עשינו צעדים שיבטיחו שאנחנו מוכנים להגן על עצמנו ועל ישראל ואנחנו בוחנים אותם. הרטוריקה שיוצאת מאיראן אגרסיבית, אנחנו לוקחים את זה ברצינות. כפי שאמרתי לפני כמה ימים, היה לנו מידע שההתקפה יכולה לבוא אזהרה ובימים הקרובים, אבל אני לא יכול להגיד בוודאות איך זה יראה ומתי יקרה.
"אם איראן תרצה היא יכולה לתקוף במהירות, אבל אנחנו מנסים למנוע את התוצאה. יש דיפלומטיה אינטנסיבית כדי למנוע מהמצב להסלים. אם נגיע לזה - אנחנו צריכים להיות מוכנים, אבל אנחנו מקווים שלא תהיה מתקפה. לא בטוח שתהיה", אמר.
על האיום של חיזבאללה הוסיף: "עדיין לא ראינו סימנים שהוא רוצה להתחיל במלחמה בחזית נוספת, אבל יש עוד איום והוא ממשיך לירות רקטות. הפסקת האש תהיה בין חמאס לישראל ואני לא יכול לדבר בשם קבוצות אחרות מה הם יעשו. אנחנו עוקבים אחרי אפשרות שיפעלו אם איראן תחליט לתקוף. גם חיזבאללה, וגם החות'ים, אמרו שהם רוצים לראות הפסקת אש. הם הצדיקו את ההתקפות נגד ישראל ככאלו שקשורות להפסקת אש".