בכירים במשרד החוץ מזהירים שאם החקיקה הקובעת שיש לנתק את הקשרים עם אונר"א תעבור בקריאה שנייה ושלישית בכנסת ביום שני – ישראל תושעה מהאו"ם, מאחר שיש בכך הפרה של אמנת הארגון.
1 צפייה בגלריה
לוחמי צה"ל לצד סמל של אונר"א ברצועת עזה ארכיון
לוחמי צה"ל לצד סמל של אונר"א ברצועת עזה ארכיון
לוחמי צה"ל מול מטה אונר"א ברצועת עזה
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו וגורמים בשגרירות פנו בימים האחרונים ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ – בבקשה שיסכימו לדחות את קידום החקיקה לפחות עד אחרי הבחירות לנשיאות בארה"ב. בהמשך לפניות הללו נודע כי יאיר לפיד הודיע לאמריקנים שהפעם דעתו שונה משלהם וכי החוק נכון וראוי. מטעמו של לפיד נמסר כי אונר"א היא אסון והגיע הזמן לסגור אותה. ככל הידוע גם ליברמן וגנץ דחו את הבקשה האמריקנית. במקביל, בקואליציה מופעלים לחצים על חבר הכנסת בועז ביסמוט לדחות את הצעת החוק שלו בעניין אונר"א.
החקיקה המנתקת את הקשר בין מדינת ישראל לאונר"א, סוכנות הסעד לפליטים פלסטינים, אושרה בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת בתחילת אוקטובר. על-פי ההצעה יהיה איסור על כל נציגי הממשלה באשר הם להיות בקשר עם אונר"א. אם תאושר החקיקה משרדי החוץ והפנים לא יוכלו להנפיק אשרות כניסה לעובדי אונר"א ועובדי המכס לא יוכלו לטפל בסחורות שהסוכנות מייבאת. בהמשך גם יבוטלו הטבות המס לארגון.
בתגובה להתקדמות החקיקה שיגר בתחילת החודש מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש מכתב חריף לרה"מ נתניהו שבו קרא לו לפעול להפסקת החקיקה. גוטרש כתב כי אם החוק יאושר, הוא ימנע מאונר"א להמשיך את עבודתה. "זה מדאיג ביותר שנשקלת חקיקה במדינה חברה של האומות המאוחדות שתהיה מנוגדת בתכלית לעקרונות אמנת האו"ם", כתב גוטרש. "טיוטת החקיקה העומדת לדיון בפני הכנסת, אם תתקבל, עלולה למנוע מאונר"א להמשיך בפעולותיה בשטחים הפלסטיניים הכבושים ובעקבות כך לשלול מפליטים פלסטינים ברצועת עזה ובגדה המערבית סיוע והגנה חיוניים שאונר"א מספקת להם מאז שנת 1949".
הפגנה בכניסה למשרדי אונר"א בירושלים
(צילום ארכיון: רפי קוץ )

יוזמת אחת מהצעות החוק, חברת הכנסת יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) אמרה בריאיון ל"פוקס ניוז" כי התערבות של הממשל האמריקני בחקיקה ישראלית היא קו אדום. "החוק שלי להפסקת פעילות אונר"א וניתוק הקשר איתה יעלה ביום שני הקרוב וכל גורם שינסה לטרפד את החוק פוגע בביטחון המדינה ובאינטרס הלאומי. כפי שהשב"כ בעצמו אמר באחד הדיונים על החוק: אונר"א מהווה סכנה ביטחונית על ישראל".
בכירים במשרד החוץ וגורמי מקצוע שמעורים בחקיקה בנושא אונר"א אומרים, כי אין ספק שאונר"א היא ארגון סורר, רקוב ובעייתי והוא ללא ספק חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון. למרות זאת, הצעות החוק לנתק את הקשרים עם אונר"א בעייתיות כי יותר משהן יפגעו באונר"א הן יפגעו במדינת ישראל. "אנחנו יודעים שיש גורמים אנטי ישראלים, וגורמים פלסטינים שרק מחפשים את הצעות החוק האלה כדי לפתוח את כל שערי הגיהינום עלינו. זה יגרום למדינת ישראל להפר את מגילת האו"ם", אמרו.