2 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן עם שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק בברלין
שר החוץ אלי כהן עם שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק בברלין
שר החוץ אלי כהן. "שכח" שקנדה הביעה דאגה מהמהפכה המשפטית
(צילום: רויטרס)
קנדה הצטרפה לרשימת המדינות שמתבטאות בפומבי נגד המהפכה המשפטית בישראל, בהן ארצות הברית וגרמניה, כששרת החוץ הקנדית מלאני ג'ולי הדגישה "את תמיכתה של קנדה בדמוקרטיה, בשלטון החוק ובמוסדות ששומרים עליהם". ביום חמישי האחרון שוחח שר החוץ אלי כהן עם ג'ולי, ובתום השיחה צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "הודיתי לה על התמיכה בישראל בזירה הבינלאומית". עם זאת הוא השמיט את העובדה כי עמיתתו הביעה התנגדות לרפורמה המתוכננת.
כהן כתב עוד בציוץ שלו כי "אמרתי לה שחשוב לגנות בחריפות את חיזבאללה על פעילותו המסוכנת בדרום לבנון. בנוסף דיברנו על דרכים למנוע מאיראן להגיע לפצצה גרעינית, וביקשתי ממנה להכריז על משמרות המהפכה כארגון טרור". באוטווה קראו את הדברים, ולא אהבו את הרושם שנוצר לפיו כהן נוזף בשרה על כך שקנדה - בהובלת מפלגת הליברלים במדינה - מסרבת להכיר רשמית במשמרות המהפכה כארגון טרור.
בתגובה לציוץ של כהן, משרד החוץ הקנדי פרסם את סיכום תמלול השיחה הרשמי בין השרים, ממנו עולה כי בשיחה עלו כמה נושאים נוספים אותם "שכחו" לציין במשרד החוץ הישראלי. בקנדה גם הסבירו כי ג'ולי ציינה במפורש כי קנדה עוקבת מקרוב אחר פעילויות הממשלה בנוגע למהפכה המשפטית, ורואה בדיאלוג ובניית קונצנזוס כלים קריטיים להנעת שינוי שיזכה לתמיכה מהעם.
2 צפייה בגלריה
ראשי תנועת נחלה עם הרב ליאור בעצרת תמיכה במאחז אביתר
ראשי תנועת נחלה עם הרב ליאור בעצרת תמיכה במאחז אביתר
שרת החוץ של קנדה קראה "להפסיק את הפעולות החד-צדדיות". עצרת תמיכה במאחז אביתר
(צילום: איתן שויבר, TPS)
מסיכום השיחה עולה כי השרה קראה לממשלה בישראל "להפסיק את הפעולות החד-צדדיות שמסכנות את המאמצים לשלום, כמו הרחבת ההתנחלויות שאינן חוקיות לפי החוק הבינלאומי". עוד נכתב כי "השרה הביעה את דאגותיה העמוקות של קנדה מההסלמה האחרונה של האלימות בישראל ובגדה המערבית, והדגישה את הצורך לנקוט בפעולות משמעותיות כדי להחזיק את הרגיעה ולהקל על המתחים".
נושאים אלו לא צוינו כאמור בהודעה שהוציא משרד החוץ הישראלי, ופרסום ההודעה הקנדית היא למעשה תגובת נגד דיפלומטית זועמת על התנהלותו של השר כהן. זאת על אף שג'ולי הייתה מהראשונות בעולם לברך באופן פומבי את כהן עם מינויו לתפקיד בדצמבר 2022, וצייצה אז בחשבון הטוויטר שלה "ברכות לשר החוץ החדש של ישראל. קנדה מצפה לעבוד יחד".