עשרות חרדים קיצוניים תקפו באישון לילה קצינים בצה"ל שהגיעו לבני ברק על מנת להיפגש עם הרב דוד לייבל, ראש ישיבה שמנסה להרכיב מסלולי חרדים בצה"ל. המפגינים מהפלג הירושלמי השליכו חפצים לעבר הקצינים - מפקד פיקוד ההכשרות, אלוף דוד זיני, וראש חטיבת תומכ"א (תכנון ומנהל כוח אדם), תא"ל שי טייב. השניים נפגעו באורח קל.
תקיפת הקצינים הבכירם בבני ברק, הלילה

האזינו: ההודעה שנשלחה לאנשי הפלג הירושלמי

4 צפייה בגלריה
חרדים השליכו חפצים על קצינים בכירים שהגיעו לבני ברק
חרדים השליכו חפצים על קצינים בכירים שהגיעו לבני ברק
מקיפים את הרכב ומשליכים חפצים
אברך שראה את הרכב של הקצינים עדכן את קווי העדכונים של הפלג הירושלמי, אלו שלחו הודעות לכל אנשיהם בבני ברק - ותוך זמן קצר התקבצו מאות בני אדם במקום וחסמו את תנועת הקצינים. "נודע כי אחד מבכירי הצבא נועד כעת לפגישה מכרעת בבית המשכיל דוד לייבל, מחאה ספונטנית עזה כעת במקום אל מול פורצי החומות שם רשעים ירקב, לנו המלחמה ולה' הישועה", נאמר בהקלטה שהופצה לאנשי הפלג הירושלמי בבני ברק.
"זו לא הפעם הראשונה שבה האלוף דוד זייני ותא"ל שי טייב מגיעים לפגישת עבודה עם הרב, ודנים ביחד על אפשרות של גיוס בחורים חרדים", אמר ל-ynet אשר פרדי, מקורב לרב לייבל, שנכח גם הוא בפגישה. "המפגינים הקיצוניים התחילו להתאסף סביב הבית, התחילו לצעוק 'דוד לייבל רוצח', 'תעזבו אותנו', צלצלו באינטרקום של הרב, שזה עשה הרבה רעש בבית. הם העירו את כל השכונה, זה אזור שקט", הוא סיפר.
"באמצע הפגישה כבר הזמנו משטרה, הם היו פה ולא עשו כלום. ברבע לחצות, כשסיימנו את הפגישה, יצאנו והתחילו להתנפל עלינו עם צעקות וקללות ולא נתנו לנו לזוז. השוטרים שהיו שם עמדו בצד ולא ממש עשו משהו", הוא הוסיף. "אחרי שהשוטרים ראו שבמשך שעה שהקצינים לא הצליחו לצאת, הם התערבו וחילצו אותם".
פרדי סיפר כי הרב לייבל "לא חושש מהעשבים השוטים האלה", ולדבריו, "הוא מבין שהצבא הולך לכיוון הנכון. הרב מאמין שעולם התורה הוא הדבר הכי חשוב שיש. הוא עושה את זה כדי להציל את עולם התורה מתוך אמונה שאם מי שלא לומד יבוא להתגייס למסלול שמתאים לו, זה יהיה טוב ונכון לעולם התורה. אם צה"ל יילך עם זה עד הסוף, הצבא לא יחשוש ולא יירתע כי הוא רואה לנגד עיניו את עולם התורה".
שר הפנים משה ארבל מש"ס היה הראשון מהמפלגות החרדיות לגנות את האירוע: "קומץ הקיצוניים שקראו אמש בבני ברק לאלוף דוד זיני ולתא"ל שי טייב קריאות 'רוצח' אחרי פגישה עם רב חשוב בעיר לא מייצגים אפילו את עצמם. הם ראויים לכל גינוי. ואין חלקנו עמהם".
שר הבינוי והשיכון ויו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף גינה גם הוא: "אני רואה בחומרה רבה את התקיפה של נציגי צה"ל הלילה בעיר בני ברק, על ידי גורמי שוליים סהרוריים שלא מייצגים את הציבור החרדי ואת תושבי העיר. אין שום מקום למעשי אלימות הנוגדים לחלוטין את תורתנו הקדושה, 'דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם'".
גם שר הביטחון יואב גלנט גינה את האירוע, ומסר: "לצה"ל ולמפקדיו יש גיבוי מלא לכל משימה המוטלת עליהם. המתקפה על המפקדים האלוף דוד זיני ותת-אלוף שי טייב ראויה לכל גנאי. מדובר בקצינים מצטיינים ומסורים, שפועלים למען חיזוק ביטחון ישראל בשעה בה צה״ל זקוק לחיילים נוספים, ללא כל שיקול אחר".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב למתקפה, ואמר כי "התקפת הקיצוניים בבני ברק על קציני צה"ל היא אירוע מסוכן של אלימות וכפיות טובה שלא מייצג אפילו פרומיל מהציבור החרדי. אני מבקש לחזק את ידיהם של האלוף זיני ותא"ל טייב במשימתם החשובה. חשוב להמשיך במאמצים להקים מסגרות חדשות המותאמות לאורח החיים של הציבור החרדי ולהגדיל את השתתפותו בצה"ל ובשירות האזרחי".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס לאירוע, ועקץ את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושריו על הדיון הממושך בישיבת הממשלה נגד ההסתה נגדו: "מחכה לשעתיים דיון בממשלה על ההסתה החמורה והאלימות בחברה החרדית כלפי לוחמי צה"ל ומפקדיו".
גם עיריית בני ברק יצאה נגד המתפרעים: "עיריית בני ברק מוקיעה ומגנה בכל פה את ההפגנה הקיצונית נגד קציני צה"ל שאירעה אמש על ידי קיצוניים בתחומי העיר. אנו קוראים למשטרת ישראל לנקוט את כל הצעדים על מנת למנוע היתכנות של מקרים מעין אלה. האירוע אינו משקף את רוח העיר ודמותה, עיר של חיי תורה ויראה אך בראש ובראשונה עיר של כבוד האדם וכבוד הבריות".
מתן ג'רפי, לוחם במילואים וראש אגף משימות בתנועת "אם תרצו" אמר: "מגנים בחריפות את אלימות הפלג הקיצוני הירושלמי נגד קצינים בצה"ל. אנו קוראים לראשי הציבור החרדי, שזו בוודאי אינה דרכם, להתנער מהאלימות הזו, ולהצטרף למאמץ המלחמתי הקריטי לעתידו של עם ישראל".
הפגישה הייתה אמורה לעסוק במציאת ישיבות עם אחוז גבוה של נושרים שיסכימו "להפריש" את חלקם לטובת שירות בצה"ל בהסכמה. צה"ל פועל בימים אלה לשכנע רבנים וראשי ישיבות שיסכימו לקיים את חוק הגיוס ולשלוח כמה עשרות עד מאות מתלמידיהם, בעיקר אלו שנושרים, כדי להגיע לכ-3,000 הצעירים החרדים שהצבא מקווה לגייס בשנה הקרובה, במסגרת חוק הגיוס ופסיקת בג"ץ.
ח"כ ואטורי בריאיון ל-ynet: "עם עקיצות לא מגיעים לחוק גיוס"
(צילום: אסף חן)

4 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו בועדת החוץ והביטחון של הכנסת
יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו בועדת החוץ והביטחון של הכנסת
נתניהו טען שהשיג רוב לחוק, אדלשטיין עקץ: "החוק מנוסח רק בוועדת החוץ והביטחון"
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בינתיים, ראש הממשלה בנימין נתניהו טוען בשיחות שניהל עם בכירים בסיעות החרדיות, כי הצליח לרכך את ההתנגדות לחוק גיוס מוסכם על החרדים, וכי יהיה רוב להצבעה על החוק. כך לפי פרסום ב"כיכר השבת". נתניהו טען בשיחות כי יהיה רוב לחוק הגיוס, גם אם שר הביטחון יואב גלנט ימשיך להתנגד אליו.
יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד) עקץ הבוקר את נתניהו, ובחשבון ה-X שלו כתב: "יש רק מקום אחד שמנסחים בו חוק גיוס, וזה בוועדת החוץ והביטחון. מתחילים לעבוד על נוסח הסעיפים ברביעי, מוזמנים כולם - מאזרחים ועד ראש ממשלה".
בפתח ועדת החוץ והביטחון, המשיך אדלשטיין בביקורת על ראש הממשלה: "אני רוצה לומר לחברי הכנסת, שמעתי הבוקר בתקשורת שיש כבר נוסח לחוק הגיוס, מוסכם והכל מסודר. אפילו קיבלתי טלפונים אם הישיבה מבוטלת כי הכל נסגר. המוצא הישר של הנוסח מתבקש למסור אותו בדחיפות למנהל הוועדה או אליי, ובנימה רצינית - רק בית המקדש השלישי יירד מן השמיים בנוי ושלם, אם רוצים חוק גיוס נצטרך לעבוד עליו קשה כאן בוועדה".
ח"כ ניסים ואטורי מהליכוד, חבר ועדת החוץ והביטחון, אמר הבוקר בריאיון ל-ynet כי "אנחנו מפלגה דמוקרטית. רה"מ בסופו של דבר קובע, יש מפלגה שעומדת מאחורי נתניהו. הדיונים בחוץ וביטחון מתקיימים. לא צריכים הסכמה עם מרב מיכאלי או רם בן ברק, אבל אפשר להגיע להסכמה. הצבא לא יכול לקלוט יותר מ-3,000 חרדים. אני שומע את הקולות בחוץ וביטחון והרוב המוחלט חושב שצריך לעשות משהו שאפשר לבצע אותו".
על דברי אדלשטיין אמר: "תמיד יהיו פה ושם עקיצות, עם עקיצות לא מגיעים לחוק גיוס".