מוישי הולצברג מופיע בפני ועדת הטרור של האו"ם
(צילום: UN )

מוישי הולצברג (16), ניצול פיגוע הטרור לפני 14 שנה בבית חב"ד במומבאי, הופיע שלשום (שישי) בפני ועדת הטרור של מועצת הביטחון של האו"ם. "זה מאוד חשוב שאתם מתכנסים כאן היום כדי למצוא דרכים להילחם בטרור כדי שאף אדם לא יעבור את מה שאני עברתי", אמר מוישי, שאיבד באותו פיגוע את הוריו גבי ורבקה, בנאום בפני הוועדה שהתכנסה במושב מיוחד במומבאי שבהודו ודנה לראשונה בשימוש שעושים ארגוני טרור ברחפנים, קריפטו ומשחקי רשת.
"הייתי תינוק בן שנתיים לפני 14 שנה. גרתי עם ההורים היקרים גבי וריבקי כאן במומבאי בבית חב"ד", סיפר מוישי למשתתפי הוועדה מכל העולם שהתכנסו במלון טאג' מאהל במומבאי, שם סדרה של פיגועים מתואמים הותירה 207 הרוגים ופצועים רבים. "ההורים שלי בנו כאן בית חב"ד בשליחות הרב מלובביץ', בית חם ופתוח לכל אדם, יהודים ושאינם יהודים. האומנת שלי סנדרה השכיבה אותי לישון כשלפתע נשמעו צרור יריות".
3 צפייה בגלריה
הילד מוישי הולצברג מופיע בפני ועדת הטרור של האו"ם
הילד מוישי הולצברג מופיע בפני ועדת הטרור של האו"ם
"נשארתי יתום בלי אבא ואמא". מוישי מדבר בפני חברי הוועדה
(צילום: UN)
מוישי הוסיף כי "מחבלים התפרצו לבניין שלנו וירו לכל עבר. הם רצחו את ההורים האהובים שלי ועוד ארבעה אורחים שהיו בבית חב"ד. סנדרה הצילה אותי מהתופת במסירות נפש. נשארתי יתום בלי אבא ואמא. סבא וסבתא שלי היקרים הרב שמעון ויהודית רוזנברג לקחו אותי לביתם בעפולה בישראל ומגדלים אותי עד עצם היום הזה".
ועדת הטרור של האו"ם החלה תהליך שבסופו יגובשו הנחיות למניעת שימוש של טרוריסטים ברחפנים – איום שהופך להיות מוחשי יותר ויותר. המטרה היא לגבש מתווה פעולה עם נורמות בינלאומיות של מה מותר ומה אסור בעולם הרחפנים, למי מותר למכור, למי אסור ומה מדינות חייבות לוודא כדי למנוע מצב שרחפנים ייפלו בידי ארגוני טרור.
כמו כן, ייעשה תהליך דומה בנושא הקריפטו – שגם הוא הפך להיות פלטפורמה מסוכנת להלבנת הון בידי ארגוני טרור. המטרה לגבש משטר רגולטורי שיקטין את הסיכון שארגוני טרור ישתמשו בקריפטו. עוד צפויה הוועדה לקבל החלטות בנוגע לגיבוש נורמות שימנעו הסתה לטרור ברשתות החברתיות וכן שימוש בפלטפורמות של משחקי רשת, מטאוורס ומציאות מדומה על ידי ארגוני טרור.
מדובר בישיבה היסטורית של ועדת הטרור של מועצת הביטחון שבה משתתפים שרים ושגרירים של כל חברות מועצת הביטחון שדנים באתגר והחשש מפני שימוש בטכנולוגיות חדשות על ידי ארגוני טרור. עצם הנכונות של כל החברות להתכנס ולדון באתגר הזה היא דבר חסר תקדים. בדיון השתתף גם שגריר ישראל בהודו נאור גילאון וכן משלחת בכירה שהגיעה מהארץ.
3 צפייה בגלריה
הילד מוישי הולצברג מופיע בפני ועדת הטרור של האו"ם
הילד מוישי הולצברג מופיע בפני ועדת הטרור של האו"ם
חברי הוועדה בכינוס המיוחד
(צילום: UN)
ישראל עוקבת בדאגה רבה אחרי השימוש שעושים ארגוני טרור ברחפנים. מוישי, סבו וסבתו הוזמנו אישית על ידי מועצת הביטחון להגיע לוועדה. בדיונים נאמו ניצולים פיגועים נוספים, בהם נידהי צ'פקר, ניצולה פיגועי הטרור בבריסל ב-2016. "אני קוראת לכל נציגי המדינה להבטיח שלא יהיה מקלט בטוח לכל צורה של טרור", היא אמרה.
גם קרמביר קאנג, המנהל של מלון טאג' מאהל בעת הפיגוע, נאם ואמר כי "הרגשנו שהבית שלנו הותקף. לכן היה צריך להגן עליו. הטאג' מאהל הוא אנדרטת האהבה שלנו. טרור הוא לא משהו שקורה לאנשים אחרים במקום אחר. זה אמיתי, וזה יכול לקרות לכל אחד, בכל מקום". הוא הדגיש ש"מעשה ההתרסה" שלו היה לבנות מחדש את המלון תוך 18 חודשים בלבד. "לפיכך אני רוצה להפציר במועצת הביטחון לקרוא תיגר על מעשי הטרור הללו על ידי פעולה ושיתוף פעולה, בנחישות, נגד הטרור".
נשיאת הוועדה, השגרירה רוחירה קמבוג' מהודו, אמרה כי עדויות אלו חיוניות כדי להראות לקהילה הבינלאומית את ההשלכות של פעולות הטרור ואת החוסן של שורדיהן. "דבר אחד שנותר משותף לכולנו (השורדים – א"א) הוא כאב", הוסיפה צ'פקר. "אנחנו קורבנות של מתקפה על האנושות".
3 צפייה בגלריה
הילד מוישי הולצברג מופיע בפני ועדת הטרור של האו"ם
הילד מוישי הולצברג מופיע בפני ועדת הטרור של האו"ם
תמונתו של מוישי בגיל שנתיים בבית חב"ד במומבאי מוצגת בפני חברי הוועדה
(צילום: UN)
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר בוועדה, כי "טרור הוא רוע מוחלט ואין לו מקום בעולם של היום". הוא הוסיף כי "המאבק בטרור חייב להיות בראש סדר העדיפויות העולמי" וכי "זו עדיפות מרכזית לפעולת האו"ם". הוא גם הביע את הזדהותו עם הקורבנות והניצולים מהפיגועים במומבאי.
הרוח החיה מאחורי ארגון הדיון המיוחד במומבאי הוא הישראלי דודי זכריה, דירקטור בוועדת הטרור של האו"ם. הוא גם יזם את הזמנתו של מוישי לדיוני הוועדה. "אנחנו מקווים להגיע להבנה והסכמה כיצד לאזן בין היתרונות והסיכונים של חידושים טכנולוגיים אלה", אמר זכריה. "יש יתרונות רבים שהכלכלות והחברות שלנו מפיקים מהטכנולוגיות האלה – קריפטו מאפשר להעביר תשלומים בביטחון ובזול, רחפנים משמשים להעברת מזון ותרופות לאזורי אסון.
"יחד עם זאת, ככל הנראה הוועדה תכיר בכך שיש סיכון ואתגר בהתמודדות עם הסיכון הזה", הוא הוסיף. "הפגישה תסתיים בתוכנית פעולה שתסלול את הדרך, בשיתוף המדינות החברות, כשוועדת הטרור לקחה על עצמה התחייבות לגבש כלל פעולה לשלש טכנולוגיות אלה. הם צעד משמעותי קדימה במרכיב מרכזי זה של המאבק בטרור".