בעוד דונלד טראמפ עסוק בניו יורק במשפט דמי השתיקה ששילם לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס, התנהל היום (ה') באולם בית המשפט העליון בוושינגטון דיון חשוב לא פחות עבורו, בשאלה אם הוא חסין לחלוטין מהעמדה לדין באישומים שהוגשו נגדו בקשר לאירועי 6 בינואר 2021, שבהם הסתערו תומכיו על הקונגרס כדי למנוע את אישור ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות.
5 צפייה בגלריה
טראמפ בבית המשפט במנהטן
טראמפ בבית המשפט במנהטן
טראמפ בבית המשפט במנהטן. העלמת סיפורים שליליים והשמצות על טד קרוז
(AP)
5 צפייה בגלריה
ארה"ב וושינגטון פריצת תומכי טראמפ ל קונגרס גבעת הקפיטול מדרגות
ארה"ב וושינגטון פריצת תומכי טראמפ ל קונגרס גבעת הקפיטול מדרגות
תומכי טראמפ על מדרגות הקפיטול ב-6 בינואר. הוא דורש הגנה מכל העמדה לדין
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
הפריצה לקפיטול
הפריצה לקפיטול
ההסתערות על הקונגרס, בזמן ההצבעה על אישור ניצחונו של ביידן
(צילום: AP)
ההערכה הגורפת היא שבית המשפט ידחה את תביעת החסינות הזו, אבל טראמפ כבר השיג למעשה את מטרתו בעצם קיום הדיון. בקשת החסינות שלו נדחתה כבר לפני למעלה מחודשיים בידי בית הדין השני בחשיבותו בוושינגטון, אבל טראמפ ערער לבית המשפט העליון ולהפתעת מומחים משפטיים משני צידי המתרס, זה הסכים לדון בו ועצר את כל ההליכים.
גם אם בית המשפט יפעל במהירות ויפסוק סופית נגד טראמפ בתוך חודש, סביר להניח שהמשפט לא יתחיל לפחות עד הסתיו, כלומר ממש בשיא הקמפיין לנשיאות. אם בית המשפט לא יפסוק עד סוף יוני, או יחליט להחזיר את התיק לערכאות הנמוכות לבחינה נוספת של היקף החסינות, המשפט לא יתקיים עד הבחירות. ואז, אם טראמפ ינצח, הוא יוכל להורות למשרד המשפטים לבטל את ההאשמות.
במהלך הדיון עמד עורך דינו של טראמפ, ג'ון סאואר, בפני שאלות נוקבות מצד שופטים מכל הקשת הפוליטית. בין היתר שאלה אותו השופטת אלנה כגן אם לדעתו נשיא יכול להורות על הפיכה צבאית כדי להישאר בשלטון, וסאואר ענה כי "זה תלוי בנסיבות". שני שופטים, ניל גורסץ' וברט קוואנו, שמונו לעליון בידי טראמפ, רמזו כי הם יהיו מעוניינים בקיום דיון נוסף. אפילו החלטה על קיום דיון נוסף כזה לבדה תהיה ניצחון מוחלט עבור טראמפ, כי אז בוודאות המשפט לא יוכל להתחיל לפני הבחירות. מקורבים לטראמפ אמרו ל"רולינג סטון" כי הם מעריכים שהעליון יפסוק נגדו, אבל מבחינתם הם ניצחו: "כבר ביצענו את השוד", אמר אחד מהם למגזין, והוסיף כי "לא משנה לנו מה בית המשפט העליון יחליט כעת".
5 צפייה בגלריה
ארה"ב דונלד טראמפ סטורמי דניאלס
ארה"ב דונלד טראמפ סטורמי דניאלס
טראמפ וסטורמי דניאלס. מואשם ששילם דמי שתיקה
(צילום: REUTERS/Brendan McDermid , REUTERS/Joshua Roberts)
5 צפייה בגלריה
מייקל כהן
מייקל כהן
עורך הדין מייקל כהן. "היה חלק מהקונספירציה"
(צילום: AP)
בזמן שכל זה קרה בוושינגטון ישב טראמפ בבית המשפט במנהטן ושמע זה היום השלישי את עדותו של דייוויד פקר, המוציא לאור לשעבר של הצהובון "נשיונל אינקוויירר". פקר הסביר בימים האחרונים באופן מפורט את הדרכים שבהן העלים הצהובון סיפורים מביכים על טראמפ, וגם שתל סיפורים על יריביו בפריימריז הרפובליקניים ב-2016, למשל סיפור על רומן מחוץ לנישואים שניהל כביכול הסנטור טד קרוז. פקר אישר בעדותו כי הוא היה חלק מקונספירציה של שלושה אנשים (עם טראמפ ועורך הדין מייקל כהן), ואמר שהם הגיעו בשנת 2015 להסכם סודי שלפיו האינקוויירר יקדם סיפורים חיוביים על טראמפ ויעלים סיפורים שליליים.
ערב לפני הדיון בעליון הצטרף משפט נוסף לרשימה הארוכה של משפטים שבהם מעורב טראמפ, הפעם באריזונה, שם הואשמו 18 מבעלי בריתו בעבירות של קשירת קשר, הונאה וזיוף בשל ניסיונותיהם לשנות את תוצאות הבחירות ב-2020. בין הנאשמים נמצאים ראש לשכת הבית הלבן לשעבר מארק מדואס ושני עורכי דינו של טראמפ, רודי ג'וליאני ובוריס אפשטיין. טראמפ עצמו מוגדר כ"שותף לקונספירציה שלא הוגש נגדו כתב אישום".