בני משפחות החטופים כינסו הערב (שבת) הצהרה מיוחדת בכיכר החטופים בתל אביב בעקבות האסון אתמול בשג'אעיה, שבו כוח צה"ל ירה למוות בשוגג בשלושה חטופים - יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה - שהצליחו להימלט משוביהם או ננטשו על-ידיהם. הם נורו אף שצעדו לעבר הכוח בלי חולצות, כשאחד מהם מנופף בדגל לבן, וקראו "הצילו".
רז בן עמי: "הזהרנו את הקבינט, לצערי צדקנו"
(צילום: שמוליק דודפור)

באירוע הערב בתל אביב נאמה בין השאר רז בן עמי, ששוחררה משבי החמאס ובעלה אוהד מוחזק עדיין בעזה: "לפני עשרה ימים התחננתי בפני הקבינט, הזהרנו אותם שהלחימה עשויה לפגוע בחטופים", אמרה בעקבות אירועי אתמול. "לצערי צדקנו".
בן עמי אמרה כי אם המתווה שבו היא הוחזרה היה נדחה, ייתכן שלא הייתה שבה כלל: "החטופים חווים שם תופת ונמצאים בסכנת חיים ממשית, כל דקה היא קריטית. פעולה צבאית בלבד לא תציל את חייהם. הפסיביות של קבינט המלחמה לא תביא להחזרת החטופים בחיים. תציגו מתווה להחזרת החטופים עכשיו, ותרתמו את העולם, אני מתחננת אליכם".
4 צפייה בגלריה
הצהרת משפחות החטופים להחרפת הצעדים להשבתם
הצהרת משפחות החטופים להחרפת הצעדים להשבתם
רז בן עמי, הערב. "תציגו מתווה, אני מתחננת"
(צילום: יאיר שגיא)
מתן, חברו של אלון שמריז, היום
(צילום: שמוליק דודפור)

אחרי בן עמי דיבר דני אלגרט, אחיו של יצחק אלגרט בן ה-68, שנפצע ומוחזק בשבי חמאס. הוא ביקש להעביר מסר לחיילים שירו בשוגג בשלושת החטופים אתמול, ואמר כי ברור לכול שהם אינם אשמים. לאחר מכן תקף גם הוא את מנהיגי המדינה ודרש לשמוע מהם עוד הלילה אם יש להם מתווה לשחרור החטופים: "אני לא מבין למה הם מחכים. אנחנו רואים מה קורה פה, מקבלים ארון אחרי ארון, גופה אחרי גופה. חיילים נקלעים למצבים מטורפים". הוא הודיע כי משפחות החטופים החליטו שאם עד הלילה לא יקבלו מענה מהקבינט ומראש הממשלה ולא יראו שנרקמת עסקה, יעבירו את פעילותם לשער בגין של הקריה: "נעמוד 24/7 ונחכה להם".
4 צפייה בגלריה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
יותם חיים, אלון שמירז וסאמר טלאלקה, שלושת החטופים שהשתחררו משוביהם ונורו למוות כשהתקרבו לכוח צה"ל
נועם פרי, בתו של החטוף בן ה-80 חיים פרי, ביקשה גם היא לשלוח חיבוק למפקדים ולחיילים שהיו מעורבים בטרגדיה בשג'אעיה, אמרה "אנחנו מבקשים שתדעו שאנחנו מאחוריכם", ואז פנתה לראש הממשלה ולקבינט: "שמענו מכם שהתנאים עוד לא הבשילו. בינתיים אנחנו מקבלים עוד ועוד מהחטופים כגופות. אז הדרישה שלנו היא שתתייחסו אלינו ותניחו מתווה עכשיו. אין לנו זמן לחכות. בינתיים אנחנו לא מקבלים מענה. אם לא נראה את הקבינט חותר למתווה עוד היום, נעבור להיות להם כל הזמן מול העיניים, מול שער בגין. שבכל פעם שהם באים לדיון, הם לא יוכלו לראות שום דבר חוץ מאותנו".

"קל יותר לפגוש את ביידן מאת הקבינט"

רובי חן, אביו של החטוף בן ה-19 איתי חן, ששב מפגישה בארה"ב עם הנשיא ג'ו ביידן, סיפר: "אני יוצא מהפגישה עם הנשיא ומתקשר למטה המשפחות בארץ, מעדכן אותם ושואל מה חדש, ואומרים לי 'אנחנו לא יודעים. מנסים לדבר עם הקבינט, וכלום'. אז יותר קל לפגוש את נשיא ארה"ב מאשר את קבינט המלחמה. תגידו, נפלנו על הראש?". חן אמר כי בפגישה האחרונה עם הקבינט הוסבר למשפחות שהמהלך הקרקעי יביא להשבת החטופים: "בינתיים עברו עשרה ימים, ומה שאנחנו רואים זה רק חטופים שחוזרים לא כל כך בחיים. אולי הגיע הזמן לחשוב על הנחות היסוד האלה, כנראה שזה לא עבד. האנשים האלה מקובעים, הם פשוט חושבים 'נחכה, ובסוף סינוואר ייתן הצעה'. אנחנו המשפחות ברולטה רוסית. אנחנו דורשים ממשלת ישראל לדבר איתנו היום, ולהסביר לנו איזו הצעה יש על השולחן, ולא לחכות לארה"ב, סינוואר או השם יודע מי שישימו הצעה".
4 צפייה בגלריה
הצהרת משפחות החטופים להחרפת הצעדים להשבתם
הצהרת משפחות החטופים להחרפת הצעדים להשבתם
רובי חן, אביו של איתי חן. "עברו 10 ימים מתחילת המהלך הקרקעי. כנראה שזה לא עבד"
(צילום: יאיר שגיא)
דובר מטה משפחות החטופים, חיים רובינשטיין, אמר בתחילת האירוע: "כמו כל עם ישראל, כולנו כאובים מול הטרגדיה שהתרחשה אתמול. אנחנו מדמיינים את התקווה שהייתה בעיניים שלהם רגע לפני הסוף הנורא. זה מספר ימים שאנחנו חוזרים ואומרים, חייבים להניח מתווה ישראלי לשחרור החטופים".
קודם לכן היום התכנסו משפחות החטופים לפגישת החירום במטה שלהן. לאחר מכן אמר מתן, חברו של אלון שמריז ובן דודם של גלי וזיו ברמן מכפר עזה שעדיין חטופים בידי חמאס, כי את התחושה שהוא חש כעת לנוכח האירוע בשג'אעיה קשה להסביר. "הם היו כל כך קרובים למי שהיה אמור להושיע אותם. עצוב להגיד, אבל זה אות החיים הראשון שקיבלנו למעשה מאלון. כמה קרוב, ככה רחוק".
"אנחנו יודעים שהצבא עושה הכול, אבל צריך להיות גם משהו מדיני", אמר מתן. "המדינה צריכה להתעורר ולעזור לנו להחזיר את המשפחה שלי הביתה. אנחנו באמת מאמינים שהם חיים".
4 צפייה בגלריה
כיכר החטופים בזמן הפגישה לקביעת צעדים נוספים לשחרורם
כיכר החטופים בזמן הפגישה לקביעת צעדים נוספים לשחרורם
כיכר החטופים בזמן הפגישה של בני המשפחות
(צילום: יאיר שגיא)
אלי שתיוי, שבנו עידן חטוף בעזה, אמר כי הכעס שלו אינו מופנה לצבא. "צר לי על החיילים שעשו את זה, כי הם מרגישים נורא. זה בדיוק כמו שחקן כדורגל שמכניס גול עצמי: צריך לחבק אותו, הוא לא עשה את זה בכוונה".
שתיוי סיפר שקשה לו לנוכח התיאורים הקשים על התעללות בחטופים הגברים. "אני לוקח את העניינים לידיים ודורש להגיע לקבינט לדבר", אמר. "אני רוצה שבעסקה הבאה המשא ומתן יהיה על כולם, לא פעימות. אנחנו דורשים את כולם. אני כל הזמן מדמיין שהבן שלי צועק מרחוק - אבא תעזור לי. אנחנו חסרי אונים, לא יכולים לעזור, אבל עושים את הכול מפה".