שר החוץ בהודו, היום
(צילום: רונן חורש, משרד החוץ, לע"מ)

שר החוץ אלי כהן סיים היום (רביעי) את ביקורו המדיני בהודו, וישוב לישראל לאחר פגישתו עם ראש הממשלה נרנדרה מודי. הביקור, הראשון זה 19 שנה של שר חוץ ישראלי בניו דלהי, התקצר לנוכח המצב הביטחוני בארץ, על רקע תקיפת צה"ל ברצועת עזה אתמול בלילה, שפתחה את מבצע "מגן וחץ". השר עדכן את מודי בפעילות כוחות הביטחון נגד בכירי הג'יהאד האיסלאמי, והשניים דנו בחשיבות המאבק בטרור המאיים על אזרחי ישראל.
כמו כן, כהן ומודי שוחחו על החיבור בין הודו, ישראל ומדינות הסכמי אברהם, ועל קידום הסכם הסחר החופשי בין המדינות - מהלך שצפוי לחזק את כלכלת ישראל. השר כהן אמר כי "הודו כמעצמה עולמית, כמדינה המאוכלסת בעולם והכלכלה החמישית בגודלה, יכולה לשחק תפקיד מרכזי בחיבור הכלכלי בין ישראל למדינות המתונות במזרח התיכון תוך קידום הסכמי אברהם".
3 צפייה בגלריה
אלי כהן בפגישתו עם ראש ממשלת הודו מודי
אלי כהן בפגישתו עם ראש ממשלת הודו מודי
שר החוץ הישראלי וראש ממשלת הודו. "שמעתי ממנו על הערכתו לישראל"
"קידום הסחר החופשי יחזק עוד יותר את היחסים המעולים בין המדינות, ויביא לכלכלת ישראל הזדמנויות חדשות. ראש הממשלה מודי הוא אחד הגורמים המרכזיים לכך שהיחסים בין ירושלים לניו דלהי הם הקרובים והחזקים ביותר מאז כינון היחסים בין המדינות. שמעתי ממנו על הערכתו לישראל על עמידתה לצד הודו עוד בטרם כינון היחסים הדיפלומטיים הרשמיים".
לדבריו, "השותפות האסטרטגית בין המדינות מחזקת את ישראל ומסייעת ליציבות במזרח התיכון. להודו יכול להיות תפקיד משמעותי בהרחבת הסכמי אברהם, וכן בקידום פרויקטים אזוריים עם מדינות שעדיין אין להן יחסים עם ישראל". השר כהן הוסיף כי בביקורו חתם על שורה של הסכמים בין המדינות, יחד עם שר החוץ של הודו סוברהמנייאם ג'אישנקר, בהם הסכמים שיאפשרו הבאת כ-34 אלף עובדים לתחום הבנייה בישראל, ועוד כ-8,000 לתחום הסיעוד.
3 צפייה בגלריה
אלי כהן וודן עימו
אלי כהן וודן עימו
"העובדים יסייעו בהתמודדות עם יוקר המחייה". אלי כהן ומקבילו ההודי חותמים על ההסכם
(צילום: שלומי אמסלם, לע״מ)
3 צפייה בגלריה
אלי כהן וודן עימו
אלי כהן וודן עימו
כהן וג'אישנקר
(צילום: שלומי אמסלם, לע״מ)
"העובדים יסייעו בהתמודדות עם יוקר המחייה בישראל, ויתנו מענה למאות משפחות המחכות לעובדי סיעוד", אמר השר. הוא אף הוסיף כי אישור הטיסות מעל סעודיה, במסגרת הסכמי אברהם כפי שהם היום, "מקצר את הדרך בין אסיה לאירופה והופך את ישראל להאב מסחרי, טכנולוגי ותחבורתי בשינוי נתיבי הסחר במזרח התיכון".
השרים דנו בחיבור תחבורתי בין המדינות על בסיס חיבור יבשתי המבוסס על ההסכמים, בהוספת טיסות ישירות, הקלה בתהליך הנפקת הוויזות לאזרחי שתי המדינות, המשך שיתופי פעולה בחקלאות ובניהול מים והרחבת שיתופי הפעולה בתחום האינטליגנציה המלאכותית והגנת הסייבר.
טרם הפגישה ביקר השר כהן, בליווי מקבילו ההודי, ב"אנדרטת חיפה" בניו דלהי, שהוקמה לזכר החיילים ההודים שנפלו בארץ ישראל בקרבות מלחמת העולם הראשונה.