פלסטינים חוזרים לעזה לאחר מבצע "עלות השחר"
(צילום: נדב אבס)

צה"ל הודיע בצהריים (שני) על חזרה מלאה לשגרה בעורף בעקבות הסכם הפסקת האש עם הג'יהאד האיסלאמי, שנכנס לתוקפו אתמול בשעה 23:30. כל הכבישים בדרום הארץ ייפתחו, וגם קו הרכבת שמחבר בין אשקלון לשדרות יחדש את פעילותו.
לאחר שברצועה התריעו כי יתרחש משבר הומניטארי אם הלחימה תימשך, המעברים ארז וכרם שלום חידשו גם הם את פעילותם - דבר שאפשר להכניס לרצועה דלק עבור תחנות הכוח, וכן אפשר לפועלים הפלסטינים ששהו בישראל מהשבוע שעבר לחזור לבתיהם.
מהנדס תושב עזה סיפר ל-ynet: יש לי עסק ברמאללה, נסעתי לשם ביום שני ונתקעתי שם. במקום יום או יומיים אני ובני נשארנו בישראל שבעה ימים, זה היה קשה מאוד". תושב נוסף תיאר כי נסע לבית חולים ברמאללה לצורך טיפולים ולא יכל לחזור. "אני פצוע, כך שהסגר היה קשה בשבילי", תיאר.
מבצע "עלות השחר" – עוד כותרות: • 1,100 שיגורים, שני בכירים מחוסלים, 55 שעות: ממכת הפתיחה ועד הפסקת האשהמבצע בעזה, גרסת העיתונים הערביים: כניעה לג'יהאד ואחדות פלסטיניתגיבורי המבצע: לוחמי כיפת ברזל יירטו 96% מהרקטותישראל תנסה לנצל את סבב הלחימה להתקדמות בסוגיית השבויים בעזה צוותים של רכבת ישראל יצאו לסקור את כלל המסילות באזור כדי לוודא שאין עליהן נפלים או כל מכשול אחר. הרכבות יחזרו לפעילות מלאה לאחר שיבוצעו נסיעות מבחן על הקו. בתוך כך, יערני הנגב המערבי של קק"ל סיירו ביערות שנמצאים צמוד לגדר הגבול כדי לאמוד את נזקי הרקטות. מקק"ל נמסר כי כ-70 דונם נשרפו ביער בארי, ובשעות אלה נערכות סריקות נוספות לאיתור מפגעים נוספים. בקק"ל הבהירו שהשטחים שנפגעו ישוקמו.

4 צפייה בגלריה
מעבר כרם שלום
מעבר כרם שלום
דלק נכנס לרצועה דרך מעבר כרם שלום
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
מחסום ארז
מחסום ארז
תושבים עזתיים חוזרים לרצועה
(צילום: נדב אבס)
4 צפייה בגלריה
מחסום ארז
מחסום ארז
(צילום: נדב אבס)
ביום שלישי האחרון, בבוקר שלאחר מעצרו של ראש הג'יהאד האיסלאמי בג'נין, בסאם א-סעדי, סגר צה"ל במהלך חריג צירים בעוטף עזה והודיע על הפסקת תנועת הרכבות מדרום לאשקלון. כל זאת עקב החשש מירי נ"ט.
ה"סגר" על העוטף נמשך בימים שלאחר מכן, והיו שהעריכו שגם בסוף השבוע ובתשעה באב יימשכו החסימות, אבל ביום שישי ב-16:16 פתח צה"ל במתקפה יזומה, חיסל את מפקד החטיבה הצפונית של הארגון, תייסיר ג'עברי, ושמונה פעילי ג'יהאד איסלאמי נוספים – תוך שהוא תוקף 40 מטרות ב-170 שניות.
כארבע שעות לאחר מכן החלה התגובה של הג'יהאד האיסלאמי: מטחים כמעט בלתי פוסקים על יישובי העוטף - בעיקר לעבר מועצת שער הנגב – כשאזעקות נשמעות פעם אחר פעם גם בערי הדרום אשקלון, שדרות ונתיבות. נזק נגרם בכמה מקרים, אבל למרבה המזל איש לא נפגע באורח קשה. עם זאת, ובניגוד לחמאס ב"שומר החומות", המטחים לא כללו לרוב מספר גדול מאוד של רקטות, ורוב השיגורים היו לטווחים קצרים.
בקצת יותר משתי יממות לחימה, ארגון הטרור השני בגודלו ברצועה שיגר כ-1,100 רקטות. חלק לא מבוטל מהן – כ-200 – נפלו בשטחי הרצועה. מתוך השיגורים שכוונו לשטח ישראל, יירטה כיפת ברזל יותר כ-380, בשיעור הצלחה גבוה במיוחד – 96%.