כיממה וחצי חלפה מאז שיגור הרקטה הקטלני מלבנון, שממנו נרצחו 12 ילדים ונערים במג'דל שמס. בינתיים, דריכות ודאגה גדולה במדינה, שממתינה לתגובת ישראל, בצל הערכות שתהיה "מוגבלת אך משמעותית". עוד ועוד חברות תעופה הודיעו ביממה החולפות על דחיית או ביטול טיסות אל או מנמל התעופה הבינלאומי בביירות - בהן חברת התעופה AIR FRANCE. במקביל, גרמניה קראה לאזרחיה "לעזוב את לבנון בדחיפות".
חברת התעופה הלאומית של לבנון Middle East הודיעה על שיבושים במועדי הטיסות שלה בשל "סיכונים ביטחוניים". הבוקר הודיעה לופטהנזה כי היא משהה חמישה קווי טיסות לביירות וממנה של חברות קבוצת התעופה - Swiss International Air Lines, Eurowings ולופטהנזה. תחילתה הייתה ההשהיה עד מחר - ולאחר מכן מסר דובר בחברה לסוכנות AFP כי הטיסות יושהו עד 5 באוגוסט. לופטהנזה וחברת אוסטריאן גם הודיעו על ביטולי טיסות לישראל למחר.
(צילום: ירון ברנר)

6 צפייה בגלריה
ביירות לבנון נמל התעופה רפיק חרירי
ביירות לבנון נמל התעופה רפיק חרירי
לוח הטיסות בנמל התעופה בביירות
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
לוח הטיסות בנמל התעופה בביירות הראה כי גם טורקיש איירליינס ביטלה שתי טיסות בלילה החולף וכך גם חברות נוספות, בהן Ethiopian Air ו- Aegean Airlinesביטלו גם טיסות המתוכננות לנחות בביירות היום, כך עולה מאתר מעקב הטיסות Flightradar24.
נמל התעופה הבינלאומי בביירות - רפיק אל-חרירי - הוא נמל התעופה היחיד הפעיל בלבנון. הוא היה יעד לתקיפות במלחמת לבנון השנייה ב-2006, ובלבנון חוששים שהוא עשוי להיות יעד לתקיפה גם הפעם.
ככל שהסיכוי למלחמה הופך קונקרטי יותר, במהלך החודש וחצי האחרון, שגרירויות של מדינות במערב דחקו באזרחיהן לעזוב את לבנון מהר ככל הניתן. על פי הערכות, אספקת המזון, המים והתרופות בלבנון לא תספיק ליותר משבועיים-שלושה. דיפלומטים במדינה הודו שלמרות כל ההכנות שלהם, פינוי המוני של אזרחים יהיה בהכרח כאוטי.
6 צפייה בגלריה
ביירות לבנון נמל התעופה רפיק חרירי
ביירות לבנון נמל התעופה רפיק חרירי
טיסות מבוטלות, מדינות במערב קראו לאזרחים: עזבו את המדינה
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
6 צפייה בגלריה
חוף הים בצור, לבנון
חוף הים בצור, לבנון
ויש גם מי שמחכה לתגובה, בים. החוף בצור, אתמול
(צילום: REUTERS/Aziz Taher)
האזרחים מצידם נאזרים בסבלנות – ומחכים לראות מה יילד יום. "מה אנחנו יכולים לעשות?", אמר ל"גרדיאן" הבריטי אחמד, שוטר שביקש להזדהות רק בשמו הפרטי. הוא אחד מכ-90,000 לבנונים שנעקרו מבתיהם מתחילת המלחמה. "המדינות הגדולות – בראשן ארה"ב – לא מצליחות לעשות כלום. האנשים שמנהלים את המלחמה לא יודעים איך לעצור אותה".
הוא שוכר בית בצור, מקבל "דמי עקורים" מחיזבאללה, ומבלה את ימיו בעבודה עם מאות משפחות שנותרו ללא בית בבית ספר שהפך למקלט, במרחק של כמה דקות הליכה מחוף הים. אחמד מתוסכל, אך אומר בוודאות כי בסופו של דבר יחזור לכפר ממנו פונה בדרום לבנון. הוא גם מוצא "נחמה" בכך שגם בצד השני, בישראל, ישנם רבבות מפונים. "זה הדבר הכי חשוב", הוא טוען. לדבריו, העובדה הזו גורמת ללבנונים לא להתקומם נגד חיזבאללה: "זה מה שמשאיר אותנו בשקט. אחרת, זה היה קשה. אבל אנחנו שווים להם. יש איזון".
במקביל, בבתי החולים בלבנון נערכים לגרוע מכל, ומעבירים צוותי רפואה הכשרות לפינוי פצועים מסיבי מזירות תקיפה שונות. ווהידה ג'לייני, מנהלת מרכז החירום הלאומי בבית החולים רפיק אל-חרירי בביירות, צופה בתמונות מעזה – בניסיון ללמוד כיצד ניתן לטפל באירועים כאלה. "אנחנו מסתכלים מה קורה בחדרי המיון שלהם, רק כדי להכין תרחישים אצלנו", אמרה.
6 צפייה בגלריה
דיווח של כתב אל-מנאר על תקיפה אווירית במרכבא בדרום לבנון
דיווח של כתב אל-מנאר על תקיפה אווירית במרכבא בדרום לבנון
תקיפות בדרום לבנון. "אנחנו מפונים, אבל גם הישראלים"
ג'לייני אומרת כי הדבר שהכי מדאיג אותה היא העובדה שבעזה אנשים הגיעו לבתי החולים עם כוויות קשות. "אנחנו יודעים שבלבנון אין לנו מספיק מרכזי כוויות". דבר נוסף שבמערכת הבריאות הלבנונית נערכים אליו הוא זיהוי של חלקי גוף בזירת תקיפה. "במקרה שאתה צריך להתמודד עם חלקי גוף – צריך לזהות אותם. רק כדי שתוכל לתת משהו למשפחות הנפגעים", אמרה.
לבנון גם נערכת לאפשרות של תקיפת בתי חולים – ויש לה תוכנית לפינוי מטופלים לחניונים תת-קרקעיים. מתקנים רפואיים אמנם הוצפו ביותר מ-50 טונות של אספקה נוספת, אך נדגיש כי לבנון מתמודדת עם משבר פיננסי קשה וכתוצאה מכך גם מערכת בריאות קורסת, שספק אם מוכנה להתמודד עם אירוע משמעותי.
בביירות אמנם עסוקים בעיקר בשאלות לגבי אופי התקיפה הישראלית האפשרית, אך בכל הקשור להסלמה ביטחונית במדינה, עולות גם שאלות לגבי יכולתה של לבנון להכיל אחת כזאת, אחרי שנים של משברים ביטחוניים, כלכליים ופוליטיים.
בסקיי ניוז בערבית פורסמה אתמול כתבה שכותרתה - "האם לבנון יכולה לסבול מלחמה כוללת?". מבחינה כלכלית, לבנון נמצאת במשבר משמעותי משנת 2019. מבחינה פוליטית, המדינה סובלת ממספר משברים משמעותיים. ללבנון אין נשיא או ממשלה עם סמכויות מלאות מסיום כהונתו של מי שהיה הנשיא האחרון, מישל עאון, באוקטובר 2022. בנוסף, לבנון מתמודדת עם משבר הפליטים הסורים בשטחה, כאשר המימון המוקצה למשבר הולך ופוחת.
צפו: בלבנון תרגלו מלחמה בבית חולים

6 צפייה בגלריה
חוף הים בצור, לבנון
חוף הים בצור, לבנון
חוף הים בצור
(צילום: REUTERS/Aziz Taher)
6 צפייה בגלריה
חוף הים בצור, לבנון
חוף הים בצור, לבנון
ניסיון לשדר "עסקים כרגיל"
(צילום: REUTERS/Aziz Taher)
כל אלה סוגיות שלבנון נאלצת להתמודד איתן בזמן שהיא מוטרדת מפרוץ מלחמה כוללת, שעלולה רק להחריף את המצב עוד יותר. נראה כי לצד השיח על תקיפה מתקרבת בלבנון, שינויים בטיסות וניסיון לנחש מה עתיד לבוא, יש גם מי שלא כל כך מודאג. בתמונות מצור נראה החוף עמוס ברוחצים.
למרות הניסיון לשדר "עסקים כרגיל", כבר אתמול, שעות אחרי רצח הילדים בגולן, שני מקורות ביטחוניים אמרו לרויטרס כי חיזבאללה נמצא כעת בכוננות גבוהה, וכי פינה חלק מהמתקנים המרכזיים שלו במזרח לבנון - באזור הבקעא - ובדרום המדינה. זאת, לקראת אפשרות של "הסלמה ישראלית", לשון הגורמים.
ברקע, במהלך היממה החולפת הופעל לחץ על ישראל להגיב בצורה מדודה, בין השאר מצד ארצות הברית - כשמנגד הצרפתים לוחצים על הלבנונים. בישראל אומרים כי ייתכן אמנם שניכנס לכמה ימי לחימה, אבל בכל זאת יהיה מדובר ב"מהלך מוגבל" בלבד - גם אם כזה שיחרוג ממה שהכרנו עד כה במלחמה הנוכחית בלבנון.
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן האשים את חיזבאללה בירי הרקטה, וב-AP צוטטו גורמי מודיעין אמריקנים שאמרו גם הם כי לארה"ב אין כל ספק שארגון הטרור אחראי למתקפה על מג'דל שמס. עם זאת, הגורמים ציינו כי לא ברור אם חיזבאללה התכוון לפגוע במגרש הכדורגל או כיוון ליעד אחר ו"החטיא" - ההערכה סבירה למדי על רקע ההכחשות והעובדה שהרג הדרוזים במג'דל שמס עורר כעס רב גם בלבנון עצמה.