הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי החליט למנות את מזכירת הפיקוד העליון, סא"ל עדי סבג, לתפקיד ראש תחום ביקורת חרבות ברזל, החלטה שמעוררת זעם רב בצבא. סבג שימשה כאמור כמזכירת הפיקוד העליון עבדה בכפיפות ללשכת הרמטכ"ל והאלופים גם בזמן המלחמה.
לדברי בכיר בצה"ל, ההחלטה הזו דומה לכך שראש הממשלה היה ממנה את מזכיר הממשלה יוסי פוקס לתפקיד דומה של תחקיר הדרג המדיני, והיא "מלמדת על ניתוק מוחלט ממה שקורה בשטח".
2 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל הרצי הלוי בהערכת מצב בגבול הצפון
הרמטכ״ל הרצי הלוי בהערכת מצב בגבול הצפון
הרמטכ"ל הלוי. ספג ביקורת על ההחלטות
(צילום: דובר צה"ל )
זו לא הפעם הראשונה שהרמטכ"ל מקבל החלטה תמוהה בזמן המלחמה. לפני שלושה חודשים נחשף ב-ynet כי הלוי החליט להקפיא את הוועדות החיצוניות שתכנן להקים לבחינת מחדל 7 באוקטובר, עד לסיום התחקירים הפנימיים של צה"ל. בין הבודקים היו אמורים להיות הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר שאול מופז, והאלופים בדימוס יואב הר אבן, אהרן זאבי-פרקש וסמי תורג'מן, שעדיין לא קיבלו כתבי מינוי או סמכויות. הלוי נאלץ לחזור בו בעקבות הביקורת של הדרג המדיני שלא עודכן בכלל על הקמתה וכן על בחירת האנשים.
הלוי ספג ביקורת גם על החלטתו למנות את ראש חטיבת המבצעים, תא"ל שלומי בינדר, לראש אגף המודיעין במקומו של האלוף אהרון חליוה, מבלי שהוצג למשפחות השכולות ולציבור תחקיר ש"מנקה" את הקצין הבכיר מאחריותו לכישלון ניהול הכוחות ב-7 באוקטובר. משפחות שכולות עתרו לבג"ץ נגד מינוי זה.
גורמים בצבא אמרו כי גם מקצועית וגם למראית עין לא היה נכון למנות את הקצינה הזו לתפקיד, כדי להימנע ממצג של טענות על חוסר ענייניות. "במקום למנות לתפקיד הזה את המזכירה שלו, שיושבת בקומה סמוך לחדרו, הוא היה צריך למנות אותה לתפקיד אחר באגף אחר. הוא היה צריך למנות קצינה אחרת שמיועדת לקידום ואינה קשורה ללשכה", אמרו הגורמים.
דובר צה"ל מסר בתגובה: "הקצינה מונתה לתפקיד ראש המנהלת המטכ"לית לביקורות ולמידה, בתקן זמני לשנה, בדיון שיבוצים בראשות סגן הרמטכ״ל. מדובר בקצינת מטה ראויה ומקצועית אשר סוכמה לקידום, ונבחרה מבין מספר מועמדים שהתמודדו לתפקיד. המנהלת שתוקם, בכפיפות ישירה לסגן הרמטכ״ל, נועדה להוות גוף מטכ"לי שירכז את הביקורות החיצוניות ותהליכי למידה רוחביים מהמלחמה. נדגיש כי הגוף אינו אמון על התחקור עצמו, אלא על ריכוז, תיאום וסנכרון בין הגופים השונים ונדרשת היכרות מעמיקה עם צה"ל בכלל, והמטה הכללי בפרט".
2 צפייה בגלריה
טקס הענקת אות הערכה למפקד 8200 הנכנס ב-28.2.2021
טקס הענקת אות הערכה למפקד 8200 הנכנס ב-28.2.2021
כוכבי. הקצינה נבחרה על ידו ושירתה תחתיו
(צילום: דובר צה"ל)
גורמים בצה"ל אומרים כי הקצינה נבחרה לתפקיד מפ"ע על ידי הרמטכ"ל הקודם - רא"ל כוכבי. היא שימשה בתפקיד במשך שנה וחצי תחת הרמטכ״ל הקודם, ובשנה וחצי האחרונות תחת הרמטכ"ל הנוכחי, רא"ל הרצי הלוי. היא סיימה את תפקידה לאחרונה.
פורום "הקול שלהן" - פורום משפחות התצפיתניות שנפלו בנחל עוז - מסר בתגובה למינוי: "המינוי הזה מצטרף למינויים אחרים שעננה כבדה מעליהם. זה כבר מרגיש שצוחקים עלינו! כבר לא במחשכים, כבר לא בחדרים סגורים - צוחקים לנו בפנים! והבדיחה על חשבוננו, על הגב של הבנות שלנו".
חזי נחמה, אל"מ במיל' שמפקד על מגמת קורס קציני המילואים בצה"ל, מתח ביקורת בתחילת החודש על הלוי בריאיון מיוחד ל-ynet ו"לידיעות אחרונות". לדבריו, "הכיוונים שבהם צה"ל הולך לא יביאו אותנו לניצחון", הוא טען. "צה"ל מבצע התקפות ללא שמירה על רציפות, המשכיות וריכוז מאמץ. צה"ל לא מטהר את המרחב שבו הוא פועל ויוצא מהשטח די מהר, מה שמאפשר לאויב לחזור ליכולות לחימה שמאתגרות את צה"ל בפעם הבאה שהוא חוזר לאותן נקודות".
בתוך הצבא מתנהלת מלחמה פנימית של קצינים שהולכים ומתרבים, שדורשים בתוקף מהרמטכ"ל הרצי הלוי ומיתר האלופים והקצינים שאחראים באופן אישי למחדל המלחמה, שיממשו את האחריות שעליה הצהירו ויתפטרו.