מפלגת המרכז של ראש ממשלת צ'כיה, אנדריי באביש, הפסידה אמש (שבת) בפער זעום בבחירות לפרלמנט. מדובר בהתפתחות מפתיעה שצפויה לשים סוף לשלטונו של המיליארדר הפופוליסט. הבחירות לבית התחתון של הפרלמנט הצ'כי התקיימו אחרי ששמו של באביש הופיע ב"מסמכי פנדורה" – תחקיר ענק שבו נחשף כיצד מנהיגים בעולם העבירו את הונם למקלטי מס.
בתום ספירת הקולות בבחירות בצ'כיה קיבלה קואליציית "יחד" – שבה חברות שלוש מפלגות אופוזיציה, 27.8% מהקולות. מפלגת ANO ("כן") של באביש קיבלה 27.1%. למקום השלישי הגיעה הקואליציה של "מפלגת הפיראטים" ו-STAN – רשימה של ראשי עיר ומועמדים עצמאיים, שזכתה ב-15.6% מהקולות. פטר פיאלה, מועמד "יחד" לראשות הממשלה, אמר ששתי הקואליציות, שסיכמו לא לשתף פעולה עם באביש, יכולות כעת להקים קואליציה.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש ערב הבחירות
ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש ערב הבחירות
ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש
(צילום: EPA)
המדיניות של שתי הקואליציות שהתמודדו מול באביש - שכוללות מחוקקים ליברלים וגם שמרנים - דומה למדיניות של האיחוד האירופי לעומת האג'נדה של באביש הפופוליסט. לקראת הבחירות חמש המפלגות שמו את המחלוקות בצד במטרה להדיח את באביש, שעלה לשלטון ב-2017. הפרשן הצ'כי מיכאל קלימה אמר שתוצאות הבחירות "מבשרות על שינוי מוחלט בפוליטיקה הצ'כית", ועשויות "לייצב" את היחסים של המדינה עם המערב. "מדובר בתבוסה אדירה לבאביש", הוסיף קלימה.
מפלגתו של באביש אמנם סיימה שנייה, אך לפי שיטת הבחירות היא המפלגה הגדולה ביותר – וקיבלה 72 מושבים (שישה מושבים פחות מבחירות 2017), לעומת 71 ל"יחד". קואליציית "הפיראטים וראשי העיר" קיבלה 37 מושבים. מפלגת "החירות והדמוקרטיה הישירה", שרוצה לעזוב את האיחוד האירופי ומתנגדת למהגרים, סיימה במקום הרביעי עם 9.6% תמיכה – וזכתה ב-20 מושבים.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש ערב הבחירות
ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש ערב הבחירות
עמד בראש ממשלת מיעוט לפני הבחירות. באביש
(צילום: EPA)
למנהיג המפלגה הגדולה בצ'כיה בדרך כלל שמורה הזכות לנסות להקים ממשלה. נשיא צ'כיה מילוש זמאן, בעל ברית של באביש, טרם התייחס לתוצאות הסופיות. לפני הבחירות הוא רמז שיעניק את המנדט למנהיג המפלגה הגדולה – ולא לקואליציה הזוכה. היום זמאן ובאביש ייפגשו.
"אנחנו המפלגה הגדולה ביותר", אמר באביש אחרי פרסום התוצאות. "אם הנשיא יבקש ממני להרכיב ממשלה, אני אפתח במו"מ". כל ממשלה שתוקם תצטרך לזכות באמון הפרלמנט. כרגע לבאביש ולשותפה הפוטנציאלית שלו, "מפלגת החירות והדמוקרטיה הישירה", אין רוב שיאפשר לה לזכות בהצבעה כזאת.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש ערב הבחירות
ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש ערב הבחירות
"לא ציפינו להפסיד, אנחנו מקבלים את זה"
(צילום: gettyimages)
לפני הבחירות עמד באביש בראש ממשלת מיעוט של ANO והמפלגה הסוציאל-דמוקרטית. הקואליציה שלו הוקמה בתמיכת המפלגה הקומוניסטית. שתי המפלגות האחרונות נחלו תבוסה בבחירות ולא הצליחו להיכנס לפרלמנט – לראשונה מאז פירוק צ'כוסלובקיה ב-1993.
הקדנציה של באביש הייתה רצופת סקנדלים. המשטרה המליצה להעמיד אותו לדין על הונאה, בעקבות חשד במעילה בכספי הסיוע שקיבלו עסקיו מהאיחוד האירופי. לאחרונה פורסם דו"ח של האיחוד האירופי על הכספים שקיבלה האימפריה העסקית שהייתה בבעלותו של באביש, לפני שהעביר אותה לקרנות נאמנות. הדו"ח של האיחוד קבע שבאביש פעל בניגוד עניינים. באביש הוא אחד האנשים העשירים ביותר בצ'כיה, והונו הוערך השנה על ידי פורבס בכ-3.6 מיליארד דולר.
5 צפייה בגלריה
מילוש זמאן
מילוש זמאן
הנשיא זמאן. ייפגש היום עם באביש
(צילום: AP)
ערב הבחירות פורסמו "מסמכי פנדורה", תחקיר ענק שפירט על מקלטי המס של אישים משפיעים בעולם. לפי התחקיר באביש הסתיר 22 מיליון דולר בחברות קש, והשתמש בכסף כדי לקנות 16 נכסים בדרום צרפת. באביש טען שהפרסום נועד להזיק לו בבחירות. למרות התחקיר מפלגתו המשיכה להוביל בסקרים. לבסוף היא הפסידה בפער זעום. "לא ציפינו להפסיד, אנחנו מקבלים את זה", אמר באביש ובירך את המנצחים. הוא עדיין הצהיר שהתוצאות שקיבלה מפלגתו "מצוינות". באביש, בן 67, סירב להתייחס להבטחת הבחירות שלו שיפרוש מהפוליטיקה אם ילך לאופוזיציה.
במהלך משבר הקורונה ספג באביש ביקורת קשה על הטיפול במגפה. הוא הימר על קמפיין בחירות אגרסיבי, שבמרכזו סוגיית המהגרים – החלטה שנויה במחלוקת, מכיוון שצ'כיה היא לא יעד מועדף על פליטים ומהגרים. באביש הפופוליסט הזמין את ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן – מנהיג ימין בולט ומי שנחשב ל"אויב המהגרים" באירופה - להשתתף בעצרת בחירות שלו.
5 צפייה בגלריה
פטר פיאלה מועמד קואליציית יחד לראשות הממשלה ב צ'כיה
פטר פיאלה מועמד קואליציית יחד לראשות הממשלה ב צ'כיה
פטר פיאלה, מועמד קואליציית "יחד" לראשות הממשלה
(צילום: EPA)
בכהונתו כראש ממשלה התעמת באביש עם המדיניות של האיחוד האירופי ובין השאר אמר שהתוכנית האירופית למאבק במשבר האקלים תפגע בכלכלה הצ'כית. פיאלה, מנהיג "יחד", הבטיח לקדם אג'נדה אחרת. "זה לא משנה למי הצבעתם", אמר אחרי פרסום התוצאות. "כולנו אזרחים צ'כים שצריכים לחיות יחד עם השכנים שלנו, החברים שלנו והקולגות שלנו. זה מה שמאחד את כולנו".
"יחד", שמורכבת משמרנים ומליברלים, כוללת את "המפלגה הדמוקרטית האזרחית", "הנוצרים הדמוקרטים" ומפלגת TOP 09. כאמור, "יחד" תשתף פעולה עם קואליציה נוספת של שתי מפלגות אופוזיציה - "מפלגת הפיראטים" ו-STAN. למרות מחלוקות בנושאים רבים – כולל על משבר האקלים, נישואים חד-מיניים והיחס למטבע האירו, כל המפלגות תומכות בהמשך החברות באיחוד האירופי ובנאט"ו. הפרשן הצ'כי פטר ג'אסט אמר שהקמת קואליציה של חמש-מפלגות תהיה משימה מורכבת שתכלול ויתורים רבים. "היא תהיה מבוססת על נושאים שהצדדים יהיו מסוגלים להסכם עליהם".