שר הביטחון גלנט פונה לרה"מ נתניהו בהרמת כוסית לקראת פסח
(צילום: ניקול לסקבי, דוברות שר הביטחון)

יממה לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לדחות את ההחלטה בנוגע לפיטוריו האפשריים של שר הביטחון יואב גלנט - לדבריו בשל המצב הביטחוני המתוח - התארח היום (שלישי) נתניהו בהרמת כוסית עם גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי ושאר חברי המטכ"ל. גלנט בירך את נתניהו בדברים שנשא בפורום, אבל נתניהו לא הזכיר אותו כלל - אם כי בהמשך פרסם משרד הביטחון תמונה של השניים לוחצים ידיים.
"אדוני ראש הממשלה, אנחנו שמחים לארח אותך כאן במשרד הביטחון, במטה הכללי של צה"ל", אמר בהרמת הכוסית גלנט לנתניהו, שלא הביט בו כלל באותם רגעים. "להגעה שלך כאן, תמיד, ובוודאי בנסיבות אלה בחג הפסח, בתקופה עמוסה בפעילות מבצעית, יש משמעות רבה".
4 צפייה בגלריה
הרמת כוסית בפורום מטכ"ל
הרמת כוסית בפורום מטכ"ל
לוחצים ידיים. נתניהו וגלנט
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
4 צפייה בגלריה
הרמת כוסית בפורום מטכ"ל
הרמת כוסית בפורום מטכ"ל
"שרשרת הפיקוד האמיתית של מדינת ישראל". הרמטכ"ל, ראש הממשלה ושר הביטחון
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
4 צפייה בגלריה
הרמת כוסית בפורום מטכ"ל
הרמת כוסית בפורום מטכ"ל
(צילום קובי גדעון, לע"מ)
גלנט ונתניהו בטקס אתמול
(צילום: אלעד מלכה, איתי בית-און, לע"מ)

"זו שרשרת הפיקוד האמיתית של מדינת ישראל - ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל, אלופי צה"ל", אמר גלנט, כשברקע החשש שאי-הוודאות בנוגע לעתידו יפגע בביטחון המדינה. "האנשים האלה נושאים בנטל המרכזי של עיסוקי הביטחון, יום ולילה, במשך עשרות שנים. יש לנו אנשים מצוינים ותוצאות מצוינות".
גלנט גם התייחס ברמז עבה למדי לתקיפות האחרונות של ישראל בסוריה: "השבוע האחרון ממחיש מה אנחנו יודעים לעשות ואיך צה"ל עומד במשימות בצורה בלתי רגילה, מהירה, איכותית ולשמחתי גם צנועה".
דברי נתניהו באירוע הרמת הכוסית לקראת פסח
(צילום: רועי אברהם, לע"מ)

מנגד, נתניהו לא הזכיר כאמור את גלנט בדבריו, אבל כן טרח לברך את הרמטכ"ל הלוי, שבתמונות מהמפגש נראה מביט בשניים במבט תוהה. "אני רוצה לברך את כולכם בחג פסח כשר ושמח ואני מקווה גם שקט", אמר נתניהו, "אני רוצה להביע הערכה, לך הרמטכ"ל באופן אישי, ולכל שרשרת הפיקוד ועד אחרון החיילים והחיילות, על המאמץ הכביר היומיומי שלא פוסק לרגע למען ביטחון ישראל".
הוא הוסיף: "אני לא שוכח לרגע, אני בטוח שגם אתם לא שוכחים, שכוח המגן שלנו מונח קודם כל על צבא העם. כל חלקי העם מיוצגים בו. היום יש לנו ויכוח בין חלקי העם. אני מקווה שנפתור את הוויכוח הזה בהסכמה רחבה, אני עושה כל מה שביכולתי כדי להשיג את זה".
אתמול כבר ישבו נתניהו וגלנט זה מול זה, מול המצלמות, לראשונה מאז שלשכתו של ראש הממשלה הודיעה על החלטתו להעביר את שר הביטחון מתפקידו לפני תשעה ימים. השניים השתתפו בטקס שנערך במתקן אדם ובו נכחו לוחמי לוט"ר ועוקץ, ובהמשך הגיעו השניים לבסיס חיל האוויר תל נוף. מאז הודעת ההדחה הדרמטית נועדו השניים כמה פעמים בפורומים מבצעיים שונים - אך לא הצטלמו יחד עד אתמול.
גלנט: "קורא לעצור את החקיקה"

נתניהו פיטר את גלנט בערב יום ראשון בשבוע שעבר לאחר שהשר קרא לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית בזמן שראש הממשלה שהה בביקור מדיני בלונדון. פיטוריו של גלנט לאחר אזהרתו, שהגיעה בשיאה של תקופה ביטחונית רגישה, עם פיגועים ובפתיחת חודש הרמדאן, הביאו להצתת מחאות ספונטניות חסרות תקדים ברחבי הארץ באותו ערב. בסביבת ראש הממשלה טענו לאחר ההחלטה להדיח את גלנט: "הסיבה המרכזית - תגובה רפה לסרבנות".
עם זאת, גלנט לא קיבל מכתב פיטורים ומאז ההתלקחות בין השניים הועלו כמה אפשרויות להשארת שר הביטחון בתפקידו, ובכללן התנצלות פומבית או התפטרות מחברותו בכנסת במסגרת החוק הנורבגי. במקביל קיים ראש הממשלה נתניהו התייעצויות בנוגע לאפשרות החלפתו של גלנט באחד מהשרים הבאים: ניר ברקת, אבי דיכטר ומירי רגב. אתמול בצהריים כאמור גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו כי "לאור המצב הביטחוני המתפתח, ראש הממשלה נתניהו יידרש לעניין שר הביטחון רק בהמשך".
4 צפייה בגלריה
מחאה תל אביב
מחאה תל אביב
המחאה באיילון לאחר ההודעה על פיטורי גלנט
(צילום: רויטרס)
לפי שעה, נראה שגלנט צפוי להישאר בתפקידו, למרות שטרם נקבעה שיחה או פגישה בינו לבין נתניהו. גלנט צפוי להתנצל על האופן שבו התנהל באזהרתו - נאום בזמן שנתניהו שהה בחו"ל - אבל מנגד לא צפוי להתנצל על מהות הדברים. נתניהו טוען כי גלנט נרמל סרבנות - דבר שעליו גלנט לא מוכן להתנצל. במגעים בין גלנט לראש הממשלה מתווך יו"ר ש"ס אריה דרעי.
משמעות הדחייה היא שנתניהו מבין שהוא לא יכול לפטר את גלנט בעת הזאת, אבל מעדיף לשמור על כל האופציות פתוחות. ההערכה במערכת הפוליטית היא שנתניהו וגלנט לא הצליחו להגיע להבנות על נוסח ההתנצלות. גלנט היה מוכן להתנצל על עיתוי ההצהרה, בעת שראש הממשלה היה בביקור מדיני בלונדון, אבל נתניהו לא מסתפק בזה - ורוצה התנצלות ברורה יותר וגם אמירה חריפה נגד הסרבנות. גלנט לא הסכים, ונתניהו השאיר אותו תלוי באוויר ודחה את ההחלטה.