5 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה מייק פומפאו היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון הבית הלבן לאחר ש איראן הפילה מל"ט ל ארה"ב
מזכיר המדינה מייק פומפאו היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון הבית הלבן לאחר ש איראן הפילה מל"ט ל ארה"ב
בולטון ופומפאו
(צילום: MCT)
האתר "איראן אינטרנשיונל", שמזוהה עם האופוזיציה ברפובליקה האיסלאמית וממומן על ידי סעודיה, פרסם את זהותם של אנשי משמרות המהפכה שעמדו מאחורי תכנון להתנקש בחייהם של היועץ לביטחון לאומי לשעבר של ארצות הברית ג'ון בולטון ושל מזכיר המדינה לשעבר מייק פומפאו. מפקדי השטח במזימת טרור זו היו אותם אלו שהיו אמורים לבצע תוכנית חיסול נגד אזרחים ישראלים בקולומביה ובגאורגיה - וגם שם כשלו.
על פי התחקיר, ב-16 בינואר הגיע לנמל התעופה "רונלד רייגן" אדם שאותו הגדיר רנדי בק, הסוכן המיוחד של שירות הביון הפדרלי, כ"מקור אנושי חסוי". הוא נסע לוושינגטון כדי לבצע תוכנית התנקשות, עם פקודה שהגיעה מטהרן.
5 צפייה בגלריה
מוחמד רזא אנסארי, ראש הצוות
מוחמד רזא אנסארי, ראש הצוות
מוחמד רזא אנסארי, ראש הצוות
5 צפייה בגלריה
שהראם פורספי
שהראם פורספי
שהראם פורספי
5 צפייה בגלריה
מוחמד חוסיין שאמורדיזאדה
מוחמד חוסיין שאמורדיזאדה
מוחמד חוסיין שאמורדיזאדה
שמו של יעד ההתנקשות, לפי הפקודה, היה "בהנם", ואותו הסוכן התבקש לחסל בזמן הליכה בפארק. אבל "בהנם" אינו איראני, וגם שמו האמיתי אינו כזה. הוא היה ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שהיה אמור להירצח תמורת 300 אלף דולרים, לפי התוכנית של יחידה 840 של משמרות המהפכה.
ערוץ "איראן אינטרנשיונל" חשף גם את זהותם של מבצעי תוכנית התנקשות זו, שהיו אמורים להתנקש גם בחייו של מייק פומפאו. מפקד השטח של המבצע, ששכר שכירי חרב מארה"ב, הוא שהראם פורסאפי בן ה-46. הוא גם האדם שה-FBI פרסם את תמונתו ופרופילו כחשוד, וכחבר בכוח קודס של משמרות המהפכה, תחת השם הבדוי מהדי רזאי.
באוגוסט שעבר הוא הואשם רשמית בתכנון להתנקש בחייו של השניים. אחרי שה-FBI עקב אחריו, עוד מלפני שנה וחצי, הוא הבין שפורסאפי איתר אזרח אמריקני באחת הרשתות החברתיות וביקש ממנו לצלם את בולטון תמורת סכום שנע בין 5,000 ל-10 אלף דולרים.
אבל התוכנית השתנתה מהר מאוד, כשחבר משמרות המהפכה ביקש מאדם זה לחסל את בולטון תמורת 300 אלף דולרים. שהרם פורסאפי הבטיח מיליון דולר למחבל בפרויקט השני, שבו המטרה הייתה מזכיר המדינה לשעבר של ארה"ב, מייק פומפאו.
5 צפייה בגלריה
קאסם סולימאני
קאסם סולימאני
תכננו את ההתנקשות לפני יום השנה השני לחיסולו. סולימאני
(צילום: AP)
הוא הבטיח לאותו "מקור אנושי חסוי" שהוא ישלם לו באמצעות מטבע דיגיטלי, אבל רק לאחר שהעבודה תסתיים והוא יראה את תמונת גופתו של בולטון. פורסאפי אמר שעדיף לבצע את ההתנקשות לפני יום השנה השני לחיסולו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס לשעבר של משמרות המהפכה.
המקור האנושי החסוי דחה את ההתנקשות, והשתמש בשלל תירוצים. בין היתר, הוא אמר שבולטון לא נמצא בוושינגטון. פורסאפי המתוסכל ביקש ממנו לבצע את ההתנקשות במטרה השנייה, כלומר מייק פומפאו, אך בסופו של דבר לא בולטון ולא פומפאו נרצחו. הסיבה: המקור החסוי של מי שעמד לבצע את ההתנקשות היה מודיע של ה-FBI בעצמו.
שהראם פורסאפי הוא רק אחד ממרכיבי המפתח של משמרות המהפכה לביצוע טרור באדמת ארה"ב. מנהיג קבוצה זו הוא מוחמד רזא אנסארי, אחד ממפקדי יחידת כוח קודס 840 של משמרות המהפכה, שמוצבים בסוריה. אדם נוסף הוא מוחמד חוסיין שמרדיזאדה, בכיר מודיעין בכוח קודס, כמו גם אדם בשם אבולפזל עליזאדה, גם כן מיחידה 840.