ההפגנה בנתיבי איילון, אמש
(צילום: אור אדר)

כלל העצורים בהפגנה שהתקיימה אמש (שבת) נגד המהפכה המשפטית בתל אביב שוחררו בשעות האחרונות. 16 כלל לא הובאו בפני שופט ושוחררו על ידי המשטרה, שביקשה להאריך את מעצרם של ארבעה מוחים בלבד. בית המשפט שחרר את כולם בשעות הצהריים. במקביל, חבר הכנסת דן אילוז מהליכוד הגיש הבוקר הצעת חוק שלפיה יוטל על חוסמי כבישים עונש מאסר של עד שלוש שנים.
הדיונים בבית המשפט
(צילום: בראל אפרים)

5 צפייה בגלריה
הפרות סדר באיילון
הפרות סדר באיילון
(צילום: טל שחר)
כתובת "ביבי בוגד" על איילון. המשטרה חוקרת
( צילום: סיון חלימי)

בסך הכול נעצרו אמש בהפגנות 20 בני אדם. בדיון בעניינם של שלושה חשודים ששוחררו בבית המשפט, נציג המשטרה ביקש להאריך בשלושה ימים את מעצרם בטענה שהם הפריעו לשוטרים לפנות את המפגינים שחסמו את נתיבי איילון. "בזמן המחאה התחילה קבוצה משמעותית לרדת לאיילון. הדליקו אש וניתנה הוראת פיזור. החשודים הפריעו לשוטרים לבצע את משימתם ולפנות אותם. יש פעולות חקירה לבצע", אמר נציג המשטרה.
עורכת הדין של אחד העצורים תהתה אם יש הוכחה לפיה הם הדליקו את האש, וביקשה לשחררם, ועורך דין של חשוד אחר אמר כי הוא יוצא יחידה מובחרת שלא אמור לשבת במעצר.
5 צפייה בגלריה
הפרות סדר באיילון
הפרות סדר באיילון
כמעט כל העצורים שוחררו. נתיבי איילון, אמש
(צילום: טל שחר)
5 צפייה בגלריה
הפרות סדר באיילון
הפרות סדר באיילון
(צילום: טל שחר)
5 צפייה בגלריה
הפרות סדר באיילון
הפרות סדר באיילון
(צילום: טל שחר)
השופטת אביטל אמסלם-גלבוע קבעה בדיון כי "על פי החשד, החשודים ישבו באיילון. אף שצוינה הדלקת אש - לא ראיתי שמיוחסת להם הדלקה זו. החשודים ישבו על הארץ והתפנו מהמקום ללא כוח משמעותי. גם אם קיים חשד, הוא לא גבוה ולא מתקיימת עילת מעצר מסוג מסוכנות. הפעולות לא בעלות שיבוש".
בהמשך הובאה לבית המשפט חשודה נוספת, שאת מעצרה ביקשה המשטרה להאריך בחמישה ימים, בין השאר בעקבות נשיכת שוטר. "החשודה יחד עם אחרים פרצו מחסום והשוטרים ניסו לבלום אותה. בזמן ששוטר הדף אותה היא נשכה לו את האצבע עד שנאלץ להפעיל כוח ולהפיל אותה לקרקע", אמר נציג המשטרה בדיון. "יש פעולות שמחייבות את מעצרה".
עו"ד גונן בן יצחק, שייצג את החשודה, אמר כי אין לה עבר פלילי וציין כי היא לא הייתה חלק מהקבוצה שפרצה מחסומים. "היא בוודאי לא הייתה חלק מרכזי", הוא הוסיף. "הגיע שוטר מאחורה ותחב שתי אצבעות לתוך הפה שלה. גרם לה לתזוזה של שתי שיניים. היא ביקשה טיפול רפואי. לקחו אותה לתחנת משטרה שיפנו אותה לטיפול רפואי. לקחו אותה ב-6:00 בבוקר לטיפול רפואי.
השופטת אביטל אמסלם-גלבוע קבעה כי קיים חשד סביר לביצוע העבירות, וכי החשודה נשכה את אצבעות השוטר וגרמה לו לדימום - אך שחררה אותה ממעצר מאחר שלא עולה חשש למסוכנותה. "החשודה מאשרת כי שהתה במקום, כי ניסתה לגרום למיתון של האירועים וכי אכן נשכה את האצבע אך זה היה מאחר שנבהלה ולא שמה לב שמדובר בשוטר", הוסיפה השופטת. "לא מצאתי כי ישנן פעולות חשופות שיבוש. מדובר בחשודה נעדרת עבר פלילי ועל כן המסוכנות העולה מהמעשה אינה בעוצמה גבוהה", קבעה השופטת.

"חסימת כבישים היא אנרכיה"

לפי טענת חבר הכנסת אילוז, שכאמור מבקש להטיל עונש מאסר של עד שלוש שנים, "החוסמים מסכנים חיים או פוגעים בצורה קשה באיכות החיים באזורים שלמים. חסימת כבישים היא לא דמוקרטיה, זו אנרכיה". ההצעה, שהיא למעשה תיקון לחוק העונשין, קובעת כי אדם המציב מכשול או גורם נזק לדרך ציבורית בכוונה להאט את מהירות התנועה או ליצור חסימת תנועת כלי רכב, דינו מאסר של עד שלוש שנים. הצעת חוק זו הועלתה בעבר על-ידי חברי מפלגת ישראל ביתנו ולא קודמה לחקיקה מעשית.
לדברי אילוז, "יש להפגין בצורה אחראית, בלי לשלול את חופש התנועה ובלי לפגוע בציבור פיזית. גם בזמן ההתנתקות התנגדתי לחסימות, אך כיום האכיפה הבררנית של המשטרה בנושא ברורה לכל. הזכות להפגין היא זכות יסוד ונשמור עליה, אך לצד זאת נשמור גם על חופש התנועה".
5 צפייה בגלריה
דן אילוז הליכוד במליאת הכנסת
דן אילוז הליכוד במליאת הכנסת
ח"כ דן אילוז במליאה. "להפגין בלי לשלול חופש תנועה"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
על אף דברי אילוז על אכיפה בררנית, בפועל נעצרו כאמור 21 איש אתמול. במסגרת ההפגנה שהתקיימה אמש בתל אביב, מאות מפגינים צעדו על נתיבי איילון בתל אביב, וחסמו אותם לזמן רב בשני הכיוונים. המפגינים פרצו את מחסומי המשטרה וירדו לכביש בשיאה של ההפגנה המרכזית בתל אביב, אחת מיני רבות ברחבי הארץ נגד התוכנית להחלשת מערכת המשפט, וכשעה וחצי לאחר מכן המשטרה החלה במעצרים של חלקם.
המפגינים שצעדו על איילון תועדו בין היתר מתגודדים ורוקדים סביב מדורה שהדליקו על הכביש ליד גשר ההלכה, ולדברי המשטרה גם צמיגים הועלו שם באש. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע כי הנחה את המשטרה "לפעול באפס סובלנות נגד המפגינים", אותם כינה אנרכיסטים, וכאשר השוטרים החלו לעצור אותם בכוח צעקו המפגינים: "משטרת בן גביר בפעולה - תסרבו פקודה".
בתוך כך, המשטרה הודיעה כי פתחה בחקירה לאחר שאחד המפגינים ריסס על הכביש את המילים "ביבי הבוגד". במסגרת ההפגנות פונו שוטר ושוטרת לטיפול רפואי לאחר שננשכו על ידי שתי מפגינות. מלבד זאת, לפי המשטרה, "כמה שוטרים נפגעו ממכות וטופלו בשטח".