השרים בקבינט המדיני-ביטחוני תקפו את הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט, לאחר שנודע להם כי כבר בשבוע הבא צה"ל יזמן אלפי חרדים לצו ראשון, כפי שנחשף ב-ynet. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר האשים: "אתם עושים מסלול עוקף ממשלה כדי לנהל את המדינה", וראש הממשלה בנימין נתניהו טען, שוב, שלא ידע: "הופתעתי לגלות את העובדה שצה"ל ישלח צווים", אמר בישיבת הקבינט.
1 צפייה בגלריה
 הופתע משליחת הצווים? נתניהו
 הופתע משליחת הצווים? נתניהו
הופתע משליחת הצווים? נתניהו
(צילום: יונתן זינדל, מוטי קמחי)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הקשה, ואמר כי "בתשובת בג"ץ אין קביעה לגבי מתי צריך להוציא צווים. הם לא אומרים שעכשיו צריך להוציא אותם". מזכיר הממשלה יוסי פוקס טען כי הוא "לא מבין למה היועצת מנחה לעשות את זה כשראש הממשלה בחו"ל", והאשים את היועמ"שית גלי בהרב-מיארה, שהגיבה: "אין הנחייה לגייס ב-21 ביולי, אבל אני תומכת בהוצאת הצווים. צה"ל צריך לעמוד במה שהתחייב - לגייס 3,000 בני ישיבות עד יוני 2025".
במערכת הביטחון הסבירו כי במצב הנוכחי, שבו הרבנים מתנגדים לגיוס, צה"ל חייב להתחיל לשלוח את הצווים. "אנחנו צריכים ללמוד על כמות ועל הרכב הצווים שנוציא. אנחנו עושים ניסוי וטעייה", אמר גלנט. סמוטריץ' ציין כי אפשר לחכות כמה חודשים, ושר המשפטים יריב לוין אמר כי "אפשר לחכות גם עד סוף השנה".
היועמ"שית הודיעה כי "אי אפשר לחכות", וסמוטריץ' קרא: "את יודעת איך לגייס חרדים? הצבא צריך לבוא ולהציג פה איך הוא מתכוון לעשות את זה".
השרים דנו גם בפרסום אודות הוצאת הצווים, והשרה מירי רגב האשימה: "אני מאמינה שזה דלף. זה היה אמור להיות מוצג בקבינט כדי שנוכל להעיר ולהגיב. צריך לגייס 3,000 תוך שנה, אבל אי אפשר היה לחכות עוד חודש?". גלנט השיב לטענות, ואמר כי "זה לא התחביב שלי. הצבא הוא גורם מקצועי והוא עוסק בזה חודשים ארוכים".
מחאת חרדים נגד הגיוס, אתמול
(צילום: ליאור שרון, שילה פריד)

הרמטכ"ל אמר: "אני נמצא כעת במלחמה ועוסק בניהול שלה. לא הייתי רוצה לעסוק בזה, אבל בשונה מהעבר זה לא עניין חברתי - זה צורך. אנשי המילואים כורעים תחת הנטל, צריך לשנס מותניים". בן גביר וסמוטריץ' התפרצו וצעקו: "למה לא אמרת את זה לבג"ץ?".
רא"ל הלוי המשיך, ואמר כי "אם לא נתחיל לגייס חרדים, אין סיכוי שנעמוד במשימה הזאת". המזכיר פוקס עקץ: "אני נותן לך מודיעין אזרחי - אף אחד לא יתגייס. יש פה סמכות רבנית", והיועמ"שית טענה: "פסק הדין קובע שיש להתייחס לציבור החרדי כמו ליתר הציבור. יש ציפייה לשיוויון. אם תעצרו את צה"ל, בג"ץ יתערב".