5 צפייה בגלריה
ארטמובסק  אוקראינה
ארטמובסק  אוקראינה
ירי אוקראיני במחוז דונייצק. האוקראינים לא ינצרו את האש
(צילום: EPA)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע באופן נדיר על הפסקת אש באוקראינה, אבל בקייב מיהרו להטיל ספק בכוונותיו: לפי הודעת הקרמלין, היום (חמישי) פוטין הורה לשר ההגנה לנצור את האש באוקראינה במהלך חג המולד של הכנסייה האורתודוקסית. הכוחות הרוסיים אמורים לנצור את האיש ל-36 שעות ממחר ב-12 בצהריים ובמהלך החג, ב-7 בינואר.
זלנסקי אמר כי רוסיה מחפשת הפסקת אש ככסות לעצירת ההתקדמות האוקראינית בדונבאס שבמזרח המדינה, וכדי להביא עוד ציוד ואנשים. בנאומו היומי אמר זלנסקי: "מה זה יעזור להם? האבידות שלהם רק יעלו". לדבריו, "המלחמה תסתיים או כאשר כל החיילים שלהם ייסוגו, או כאשר אנחנו נעיף אותם מכאן".
5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש ב מינסק בלארוס עם הרודן אלכסנר לוקשנקו 19 בדצמבר
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש ב מינסק בלארוס עם הרודן אלכסנר לוקשנקו 19 בדצמבר
מתקפת מל"טים בערב השנה החדשה, הפסקת אש בחג? פוטין
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
זלנסקי. דחה את ההצעה הרוסית
זלנסקי. דחה את ההצעה הרוסית
זלנסקי. דחה את ההצעה הרוסית
(צילום: AFP)
יועצו מיכאילו פודוליאק אמר לפני כן כי "אוקראינה לא תוקפת טריטוריה זרה ולא הורגת אזרחים, אלא משמידה רק חברים בצבא הכיבוש שנמצאים בטריטוריה שלה. הפסקת אש תהיה אפשרית רק כאשר רוסיה תיסוג משטח אוקראינה". דובר הקרמלין דמטרי פסקוב תהה אם דחייתו של פוליאקוב את הצעת הפסקת האש משקפת את דעתו של זלנסקי - אבל כאמור גם זלנסקי אמר דברים דומים לאחר מכן.
לפני ההודעה על הפסקת האש, פוטין שוחח עם מקבילו הטורקי, רג'פ טאיפ ארדואן, ואמר לו כי רוסיה מסכים לדיאלוג עם אוקראינה, אבל על קייב לקבל את את "המציאות הטריטוריאלית החדשה". גם זלנסקי שוחח עם ארדואן, ואמר כי "שמח לשמוע שטורקיה מתכוונת להשתתף ביישום תוכנית השלום" שאותה הציע נשיא אוקראינה לראשונה בנובמבר.
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר כי בהצעה להפסקת אש פוטין "מנסה להשיג עוד קצת חמצן". לדבריו, פוטין "היה מוכן להפציץ בתי חולים וכנסיות בחג המולד ב-25 בדצמבר ובערב השנה החדשה". הוא התייחס בכך למתקפות המל"טים שאירעו אז.
5 צפייה בגלריה
ארטמובסק  אוקראינה
ארטמובסק  אוקראינה
הרס בארטמובסק שבמחוז דונייצק
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
זפוריז'יה אוקראינה
זפוריז'יה אוקראינה
אש זפוריז'יה. זלנסקי: "המלחמה תיסגר כשכל החיילים הרוסים ייסוגו"
(צילום: רויטרס)
ביידן שוחח עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, ולאחר אותה שיחה הודיע על סיוע נוסף לאוקראינה. האמריקנים ישלחו לקייב 50 רכבי בראדלי משוריינים ואילו נרמניה תספק נגמ"שי מארדר וכן סוללת פטריוט נוספת, מעבר לאלו שוושינגטון העבירה.
אתמול טען זלנסקי כי רוסיה נערכת להכריז על מבצע נוסף של גיוס מילואים כדי לצאת למתקפה חדשה גדולה על השטח האוקראיני. לא ברור על מה מתבססים דבריו ומה מידת אמינותם, אבל בימים האחרונים רוסיה מתמודדת עם ביקורת חריפה על הביצועים של הצבא הרוסי בשדה הקרב, במיוחד בעקבות ההפצצה האוקראינית בעיר מקיבקה שבה נהרגו השבוע לפחות 89 חיילים רוסים, ונראה כי עוד רבים נפצעו או מוגדרים נעדרים. בימים האחרונים קראו גורמים ניציים ברוסיה לנשיא ולדימיר פוטין להכריז על גיוס ענקי בניסיון להכריע את המלחמה.
"אין לנו שום ספק שמנהיגיה הנוכחיים של רוסיה יטילו למערכה את כל מה שנשאר להם ואת כל מי שהם יכולים לגייס בניסיון לשנות את מהלך העניינים ולפחות לדחות את התבוסה שלהם", אמר אתמול זלנסקי. "כל ניסיון מצדם למתקפה חדשה חייב להיכשל".