3 צפייה בגלריה
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
ראש השב"כ רונן בר
(צילום: יאיר שגיא)
ראש השב"כ רונן בר התייחס הערב (שני) לראשונה למתקפת הפתע של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר, לקח אחריות - והבהיר: "אנחנו לא בסבב, אלא במלחמה שתסתיים בהכרעה".
באיגרת ששלח בר אמש לעובדי שב"כ ובני משפחותיהם, שנכתבה ביום השמיני ללחימה, הוא כתב: "למרות שורה של פעולות שביצענו, לצערי, בשבת לא הצלחנו לייצר התרעה מספקת שתאפשר לסכל את המתקפה. כמי שעומד בראש הארגון - האחריות על כך היא עליי. יהיה זמן לתחקירים - עכשיו נלחמים".
3 צפייה בגלריה
ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, וראש שירות הביטחון הכללי, רונן בר, הלילה (ה׳) ב״בור״ בקריה, במהלך סיכולו של מפקד הכוח הרקטי של הגא״פ
ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, וראש שירות הביטחון הכללי, רונן בר, הלילה (ה׳) ב״בור״ בקריה, במהלך סיכולו של מפקד הכוח הרקטי של הגא״פ
ראש השב"כ רונן בר והרמטכ"ל הרצי הלוי. דיונים ליליים לפני המתקפה
(צילום: דובר צה"ל)
עוד כתב בר: "אנשינו גילו גבורה, עוז ורוח לחימה. הכוחות התפרסו בזירה ועברו מקרב לקרב, אל מול עשרות מחבלים. איבדנו עשרה מאנשינו הטובים ביותר, נפצעו רבים מאיתנו, אנשי השירות איבדו את קרוביהם. אינספור סיפורי גבורה, חתירה למגע ללא היסוסֿ.
"כלל עובדי הארגון הגיעו ליחידות, חפ"קים נפתחו וצוותים ייעודיים הוקמו. כל מי שנשא נשק ירד להילחם. הלוחמים יוצאים לפעילות בסיום הלוויה, החוקרים מביאים מודיעין ממחבלים שנתפסו, הרכזים בשטח עברו מלחימה לאיסוף. המשולש המודיעיני חדור מטרה ומייצר מודיעין".
ראש השב"כ הוסיף: "כבר ביום הראשון ללחימה הקמנו מערך מיוחד, בשיתוף עם צה"ל, לאיתור, זיהוי וריכוז מאמץ להשבת חטופים ונעדרים, כמו גם צוותים ייעודיים שונים, על פי תכליות הלחימה. אנחנו מצויים במלחמה, לא בסבב. סבב מנצחים בתמונת ניצחון ובשקט, מלחמה מסיימים בהכרעה ובשינוי המצב. אין מגבלת גבול, אין מגבלת זמן. עד הסוף. עובדי השירות פרוסים כעת בכל הארץ ומחוצה לה, מגינים עם צה״ל והמשטרה על הגבולות ומעבירים את המערכה בצורה מדורגת למגרש של היריב".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו עדיין לא לקח אחריות. "עודכן ב-06:29"
(צילום: שלו שלום)
ראש השב"כ, נזכיר, הוקפץ למטה הארגון בלילה שלפני המתקפה ונשאר שם עד שהיא החלה, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet. לפי גורמים צבאים וביטחוניים, כמה שעות לפני שאלפי מחבלים צבאו על שערי יישובי עוטף עזה, התקבלו בצה"ל ובשב"כ סימנים על תזוזת כוחות של חמאס בקו המגע. בלילה שבין שישי לשבת נערך דיון טלפוני בהשתתפות הרמטכ"ל ואלופים נוספים, וכשבשב"כ הבינו שמשהו קורה בר הגיע למטה הארגון בלילה ונשאר שם עד לפרוץ המתקפה. ההתייעצויות שהתקיימו בין חצות ל-5:00 בבוקר מלמדות שהתגובה הייתה רצינית. שב"כ גם הקפיץ צוות מיוחד לאזור לעזה לפנות בוקר.
עם זאת, בשני הארגונים הודו כי לא חשבו שמדובר בפעולה רחבה של חמאס אלא בסימן, שדיבר על אפשרות של ירי רקטי או חדירה מוגבלת מאוד. לבסוף חשדו שמדובר באפשרות של חטיפה, אך בוודאי לא בסדר הגודל הזוועתי שהוביל לאסון. "בשום פנים ואופן לא הייתה כאן 'התרעה למלחמה', אמר בכיר במערכת הביטחון. "אי אפשר היה להסיק מזה שמדובר באירוע גדול כפי שהתרחש".
הרמטכ"ל לוקח אחריות: "לא עמדנו בזה"
(צילום: דובר צה"ל)

סמוטריץ': "הנהגת המדינה ומערכת הביטחון נכשלו"
(צילום: לע"מ)

מלבד הרמטכ"ל וכמה אלופים, ראש השב"כ וראש המרחב, גם המזכיר הצבאי של ראש הממשלה, אלוף אבי גיל, עודכן בפרטים, אך רק סביב שש בבוקר - רגע לפני תחילת המתקפה. מלשכת ראש הממשלה נמסר בהמשך לאותו פרסום: "ראש הממשלה נתניהו עודכן רק בשעה 06:29 עם פרוץ הקרבות ולא לפני כן. הוא מיד יצא לקריה, קיים הערכת מצב וכינס את הקבינט. ראש הממשלה הגיע לקריה בשבע וחצי בשבת".
ראש השב"כ לקח אחריות על מתקפת הטרור הרצחנית, אחרי שכמה לפניו כבר עשו זאת - לעומת כאלה שטרם הצהירו על חלקם. הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי לקח אחריות לפני כמה ימים בגבול עזה כשאמר כי "צה"ל אחראי לביטחון המדינה ואזרחיה, ובשבת בבוקר בעוטף עזה לא עמדנו בזה". בנוסף אליו, קצינים בכירים נוספים בצה"ל לקחו אחריות.
קיש: "אחנו אחראים למצב, התעסקנו בשטויות"
(צילום: ירון ברנר)

ראש המל"ל הנגבי: "טעות שלי ושל כל הגורמים"
(צילום: לע"מ)

אתמול שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שמשמש גם כשר במשרד הביטחון, לקח גם הוא אחריות מלאה על האירועים כשאמר במסיבת עיתונאים: "אזרחי ישראל, אני לוקח אחריות על מה שהיה ומה שיהיה. הטבח שהכה בנו היה המחריד שידענו בישראל. אכזריות כזו בלתי נתפסת שהעולם לא ראה מאז השואה. צריך להודות ביושר, כאב ובראש מורכן - נכשלנו. הנהגת המדינה ומערכת הביטחון נכשלו בשמירה על ביטחון התושבים".
גם שר החינוך יואב קיש מהליכוד לקח אחריות כשאמר בשבוע שעבר בריאיון ל-ynet Live כי "אף אחד לא יברח מאחריות, אנחנו אחראים - אני אחראי כחבר ממשלה. התעסקנו בשטויות, שכחנו איפה אנחנו חיים". אתמול קיש שוב לקח אחריות, אך הוסיף כי גם למקבלי ההחלטות על הנסיגה הישראלית מרצועת עזה בקיץ 2005 יש אחריות למתקפת הפתע: "האחריות שלנו כממשלה מובנת מאליה, אף אחד לא מנסה לחמוק ממנה. יש אחריות גם לצבא, יש אחריות גם למי שלקח החלטה על ההתנתקות".
נתניהו: "יש הרבה שאלות על האסון שאירע לנו. נחקור הכול עד תום"
(צילום: ערוץ כנסת )

גלנט: "חשבנו בטעות שחמאס זה הרע במיעוטו. הוא הגרוע מכל"
(צילום: שחר יורמן)

ראש המל"ל צחי הנגבי לקח גם הוא אחריות שלשום כשבמסיבת עיתונאים הודה כי שגה בהערכתו שארגון הטרור בעזה מרוסן ומורתע - הערכה שאותה השמיע רק שישה ימים לפני ההתקפה הרצחנית. "זו טעות, שלי ושל כל הגורמים", אמר.
ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפי שעה, לא לקח אחריות לאסון. בישיבת הפתיחה של המושב השני של הכנסת ה-25 היום נתניהו טרם לקח אחריות על חלקו באירועים, אך אמר: "יש הרבה שאלות על האסון שאירע לנו. נחקור הכול עד תום, והתחלנו ליישם לקחים". גם שר הביטחון יואב גלנט לא לקח אחריות באופן חד משמעי, אך אתמול אמר כי ""חשבנו, בטעות, שחמאס זה הרע במיעוטו. המצב הוא שחמאס זה הגרוע מכל". ראש אמ"ן, האלוף אהרון חליוה, טרם לקח אחריות גם הוא על מתקפת הטרור.