לפיד על ההסכם המסתמן עם לבנון: "יחזק את ביטחון ישראל"
(צילום: אלכס גמבורג)

ההסכם המסתמן על הגבול הימי בין ישראל ללבנון הופך לקרב פוליטי: לאחר שישראל ולבנון קיבלו אתמול (שבת) מארצות הברית את טיוטת הסכם הגבול הימי, ואחרי נאומו של חסן נסראללה שהפעם היה חף מאיומים, התייחס ראש הממשלה יאיר לפיד להתקדמות לקראת הסכם היסטורי שיוביל להפקת גז מאסדת כריש ואמר כי "זו עסקה שמחזקת את ביטחון ישראל". לדבריו, "ההצעה שומרת על מלוא האינטרסיים של ישראל".
אבל באופוזיציה תקפו אותו בחריפות על אותו הסכם. לאחר דברי לפיד בישיבת הממשלה, אמר יו"ר הליכוד בנימין נתניהו כי "לפיד נכנע באופן מביש לאיומים של נסראללה. הוא נותן לחיזבאללה שטח ריבוני של מדינת ישראל עם מאגר גז ענק ששייך לאזרחי ישראל. הוא עושה את זה ללא דיון בכנסת ובלי משאל עם. ללפיד אין מנדט למסור למדינת אויב שטחים ריבוניים ונכסים ריבוניים ששייכים לכולנו. אם המחטף הלא חוקי הזה יעבור, הוא לא יחייב אותנו".
בתחילת דבריו בפתח ישיבת הממשלה אמר לפיד: "במהלך סוף השבוע התקבלה בלבנון ובישראל הצעת המתווך האמריקני להסכם על הגבול הימי בין שתי המדינות. אנחנו מנהלים דיונים על הפרטים האחרונים כך שאי אפשר עדיין לברך על המוגמר, אבל כפי שדרשנו מהיום הראשון - ההצעה שומרת על מלוא האינטרסים הביטחוניים-מדיניים של ישראל, וגם על האינטרסים הכלכליים שלנו".
נתניהו נגד לפיד: "הסכם לא יחייב אותנו"

6 צפייה בגלריה
ספינה של חברת אנרג'יאן ב מאגר גז כריש
ספינה של חברת אנרג'יאן ב מאגר גז כריש
אסדת הגז כריש. העסקה קרובה להיסגר
(צילום: AFP / ENERGEAN)
6 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
" מאגר גז לבנוני יחליש את תלותם באיראן וירסן את חיזבאללה". לפיד בישיבת הממשלה
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו: "אם המחטף יעבור, הוא לא יחייב אותנו"
(צילום: יאיר שגיא)
"יותר מעשר שנים ישראל ניסתה להגיע לעסקה הזו", המשיך ראש הממשלה. "ביטחון הצפון יחוזק, אסדת כריש תפעל ותפיק גז, הכסף ייכנס לקופת המדינה והעצמאות האנרגטית שלנו מובטחת. זוהי עסקה שמחזקת את הביטחון הישראלי ואת הכלכלה הישראלית. אין לנו התנגדות לפיתוח מאגר גז לבנוני נוסף, שממנו נקבל כמובן את התמלוגים המגיעים לנו. מאגר כזה יחליש את התלות הלבנונית באיראן, ירסן את חיזבאללה ויביא ליציבות אזורית".
בסיום דבריו אמר לפיד כי "הצעת המתווך נמצאת עכשיו בבדיקה משפטית. לאחר שהבדיקה תסתיים נביא את ההחלטה, יחד עם שר הביטחון בני גנץ ועם ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, ובתיאום עם היועצת המשפטית לממשלה, לדיון ולאישור".
מהפרטים שדווחו עולה כי ההצעה תאפשר ללבנון לשלוט על מאגר הגז קאנא - וכפי שלפיד רמז, ישראל תבקש לקבל תמלוגים מהמאגר. יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', אמר על ההסכם המתגבש כי "לפיד נכנע טוטלית לאיומי חיזבאללה ומוכר במחטף ובחוסר סמכות נכסים טריטוריאליים וכלכליים גדולים של מדינת ישראל לארגון טרור ששולט במדינת לבנון. אני קורא לחבריי ראשי המחנה הלאומי להודיע רשמית שההסכם הזה לא יחייב אותנו ולא יכובד על ידינו כשנחזור בעזרת השם לשלטון".
זמן קצר אחרי הציוץ הזה, נתניהו הודיע כאמור שההסכם לא יחייב אותו. בתגובה לדבריו אמר לפיד: "נתניהו, 10 שנים נכשלת בניסיון להביא את ההסכם הזה, לפחות אל תפגע באינטרסים הביטחוניים של ישראל ותסייע לחיזבאללה בהודעות חסרות אחריות". יו"ר המחנה הממלכתי, שר הביטחון בני גנץ, הגיב אף הוא: "ביבי, אל תפריע. רק שיקולים פוליטיים חסרי אחריות מובילים אותך. אנחנו נמשיך לדאוג לאינטרסים המדיניים, הביטחוניים והכלכליים של מדינת ישראל באחריות ובממלכתיות".
6 צפייה בגלריה
נשיא לבנון מישל עאון מקבל מ שגרירת ארה"ב בלבנון דורותי שיאה את טיוטת ההצעה ל גבול ימי כלכלי עם ישראל
נשיא לבנון מישל עאון מקבל מ שגרירת ארה"ב בלבנון דורותי שיאה את טיוטת ההצעה ל גבול ימי כלכלי עם ישראל
נשיא לבנון מישל עאון מקבל משגרירת ארה"ב את טיוטת ההצעה, אתמול
(צילום: EPA)
אתמול כאמור קיבל נשיא לבנון מישל עאון את טיוטת ההצעה של המתווך האמריקני בשיחות מול ישראל בנוגע לגבול בין המים הכלכליים של שתי המדינות. אתר החדשות הלבנוני "א-נשרה" דיווח אתמול כי שגרירת ארה"ב בלבנון, דורותי שיאה, אמרה ש"העניינים נראים חיוביים מאוד". בנוסף, הערוץ "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווח כי השבוע יקיימו בכירי הממשל הלבנוני דיון עם הדרגים הטכניים לדיון בתוכן ההצעה שהגיש המתווך האמריקני.
ההסכם שעליו צפויות לחתום ישראל ולבנון ישים סוף למחלוקת ארוכת השנים בין השתיים בנוגע לגבול ביניהם במים הכלכליים. הסכם שכזה עשוי מצד אחד להביא להפסקת איומי חיזבאללה לתקוף את אסדת הגז כריש, ומנגד יאפשר ללבנון להקים גם היא אסדת גז באזור המחלוקת שעשיר במשאבים טבעיים – ובכך לסייע לה לחלץ עצמה מהמשבר הכלכלי הקשה שבו היא נתונה.
6 צפייה בגלריה
  אזור המחלוקת במים הכלכליים
  אזור המחלוקת במים הכלכליים
אזור המחלוקת במים הכלכליים
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה התייחס בנאומו אמש לסוגיית הגבול הימי - ונשמע מפויס בהרבה מדבריו בעבר נגד האסדה הישראלית. "זהו צעד חשוב מאוד", אמר מנהיג ארגון הטרור על הגשת הטיוטה לנשיא. "הנושא הזה הוא עניינה של הממשלה ונמצא באחריותה. הדרג המדיני הוא זה שיקבל את ההחלטה שתשרת את טובת לבנון. אנו לקראת ימים מכריעים בתיק הזה, ואנחנו מקווים כי הדברים ילכו לכיוון חיובי לטובת לבנון. אם בעזרת אללה הדברים ילכו לכיוון טוב, זה יפתח בפני לבנון אפשרויות גדולות וטובות לעם הלבנוני".
בתקשורת הלבנונית דווח אתמול שהנשיא עאון התקשר ליו"ר הפרלמנט נביה ברי ולראש הממשלה נג'יב מיקאתי, והתייעץ עמם בנוגע להצעה שמסר לו המתווך האמריקני הוכשטיין. כמו כן, הוא דן עמם באופן שבו ימשיכו "עקוב אחרי הנושא" – כדי למסור תשובה להצעה ב"הקדם האפשרי".
6 צפייה בגלריה
עמוס הוכשטיין
עמוס הוכשטיין
עמוס הוכשטיין. המתווך האמריקני בין ישראל ללבנון
(צילום: AFP / DALATI NOHRA)
בשבועות האחרונים הביעו שני הצדדים אופטימיות בנוגע לסיכויי ההצלחה במשא ומתן, והנשיא עאון אף הכריז שהוא מתמקד בסגירת עניינים טכניים. בצל ההתקדמות הזו בשיחות, הקבינט המדיני-ביטחוני צפוי להתכנס ביום חמישי הקרוב. לא נמסרה סיבת ההתכנסות, אבל ייתכן מאוד שההסכם המתגבש מול לבנון יעלה בו לדיון.
הסכסוך הלא פתור בעניין הגבול הימי עוסק באזור חיץ משולש בשטח של 860 קמ"ר. עבור ישראל מדובר בפחות מ-2% מהשטח הכולל של המים הכלכליים שלה, ועבור הלבנונים ב-3%. בשטח זה החלו ב-2018 קידוחים ישראליים ולבנוניים לחיפוש גז, ואיתן גם הטענות הלבנוניות על הפרת ריבונותם באזור. חיזבאללה פרסם אז איומים מפורשים על אסדות הגז הישראליות.
פורסם לראשונה: 11:15, 02.10.22