ממשלת ספרד גינתה אתמול (שישי) את החלטת מועצת העיר ברצלונה לנתק "באופן זמני" את הקשר עם ישראל. "ההחלטה החד-צדדית הזו פוגעת בערכי העיר שמאמינה בפתיחות", הצהירה הממשלה.
שר החוץ של ספרד, חוסה מנואל אלברס, אמר בוועידה כלכלית בברצלונה כי הוא אינו מאמין שניתוק הקשר ישיג את מטרותיו ובוודאי שלא יועיל בבניית דיאלוג בין ישראל לפלסטינים. "אני מאמין כי הייעוד של ברצלונה הוא להיות עיר חופשית, כמו הייעוד של ספרד. ההחלטה הזו, שנלקחה על ידי מועצת העיר פוגעת בערך זה", טען.
4 צפייה בגלריה
חוסה מנואל אלברס ואדה קולאו
חוסה מנואל אלברס ואדה קולאו
שר החוץ נגד ראש העיר. קלואו ומנואל אלברס
(צילום: EPA, AFP, J.C. Hidalgo)
4 צפייה בגלריה
ברצלונה
ברצלונה
(צילום: Shutterstock)
בשבוע שעבר, וכשלצידה נציגים פרו-פלסטינים, כינסה ראש עיריית ברצלונה, אדה קולאו, מסיבת עיתונאים שבמהלכה הגיעה ההכרזה המוחצת. לפי ההחלטה, בירת קטלוניה תנתק את הקשרים עם מדינת ישראל בשל מדיניות האפרטהייד, לדבריה, כלפי הפלסטינים. מסיבת העיתונאים הסתיימה במחיאות כפיים מצד תומכי היוזמה לאחר שאחת מהנואמות שהוזמנה הריעה "תחי פלסטין החופשית".
בנוסף, שלחה קולאו מכתב רשמי לראש הממשלה בנימין נתניהו, המסביר את הצעד החד צדדי מצד ברצלונה. "החלטתי לנתק באופן זמני את היחסים עם מדינת ישראל ומוסדותיה הרשמיים, כולל ברית ערים תאומות עם עיריית תל אביב, עד אשר הרשויות בישראל יפסיקו את האלימות הסיסטמטית והפרת זכויות האדם של העם הפלסטיני", כתבה. היא ציינה כי הקפאת היחסים היא זמנית, ולא מופנית נגד האזרחים.
הפלסטינים בירכו על ההכרזה וטענו כי היא מייצגת את חשיבות הלחץ על ממשלת ישראל "הפשיסטית והנקמנית", כלשונם. בפדרציה היהודית בספרד גינו את ההחלטה וכינו אותה "אנטישמיות מתוחכמת. "ההכרזה של ראש עיריית ברצלונה לא נובעת מהגנה על זכויות האדם או השלום", טענו.

מועדון הפאר נגד ראש העיר

קבוצת הכדורגל ברצלונה התייחסה בחמישי להחלטה מעוררת המחלוקת, ונשיא מועדון הפאר ג'ואן לפורטה החליט להעביר מסר של תמיכה בישראל. לפורטה הזמין את נציגי שגרירות ישראל בספרד למשחק הכדורגל נגד מנצ'סטר יונייטד במסגרת הליגה האירופית שנערך שלשום ואף העניק להם חולצות של קבוצת הכדורגל.
4 צפייה בגלריה
 המחווה של קבוצת הכדורגל ברצלונה ג'ואן לפורטה
 המחווה של קבוצת הכדורגל ברצלונה ג'ואן לפורטה
לפורטה עם נציגי השגרירות
(צילום: שגרירות ישראל בספרד)
4 צפייה בגלריה
רוברט לבנדובסקי שחקן ברצלונה מול ג'יידון סאנצ'ו שחקן מנצ'סטר יונייטד
רוברט לבנדובסקי שחקן ברצלונה מול ג'יידון סאנצ'ו שחקן מנצ'סטר יונייטד
קיבלו הזמנה למשחק. ברצלונה נגד יונייטד, חמישי
(צילום: getty images)
בטקס שנערך לפני המשחק, לפורטה הדגיש את המחויבות ארוכת השנים של המועדון ליחסים המצוינים עם מדינת ישראל ועם ישראל. ב-2013 הגיע המועדון לביקור בארץ, במסגרתו נפגשו עם ראש הממשלה דאז וכיום בנימין נתניהו, וכן עם הנשיא לשעבר שמעון פרס. הביקור אז ננעל באימון חגיגי עם ילדים יהודים וערבים באצטדיון בלומפילד ביפו.
המחווה של קבוצת הכדורגל ברצלונה מצטרפת לגל של מחאה בעיר ברצלונה, בקטלוניה ובספרד כולה כנגד ההחלטה של ראש העיר. ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" נחשפה היוזמה לניתוק ברית ערים תאומות עם תל אביב, שעלתה לראשונה לפני מספר חודשים על ידי ארגוני שמאל קיצוני וארגונים פרו-פלסטיניים בברצלונה, שזכו לתמיכת קולאו ומפלגתה.
היוזמה הייתה אמורה לעבור להצבעה דמוקרטית במועצת העיר, אך קולאו החליטה לקחת את הדין לידיה. בלי הצבעה, בלי זכות דיבור, מבלי לתת מקום לחוות דעת מטעם נציגי מפלגות המועצה. לפי מקורבים, גל הביקורות נגד היוזמה והחשש שההצבעה תסתיים ברוב קולות למען שימור ברית הערים התאומות עם תל אביב, הביאו את ראש העיר באופן חד צדדי על ניתוק היחסים לא רק עם תל אביב אלא גם עם מוסדות מדינת ישראל.
פורסם לראשונה: 23:44, 17.02.23