הממשלה אישרה היום (א') הקמת "מרכז חוסן" בעיר נתיבות בעלות של כשני מיליון שקלים במהלך השנה הנוכחית. בהודעת הממשלה נמסר כי מטרת הקמת מרכז החוסן היא לסייע ולחזק את ההיערכות לחירום של העירייה שם, ולתגבר את המענים הסוציאליים והפסיכולוגיים לתושבי נתיבות, לרבות עולים חדשים. עוד אושרה בישיבת הממשלה הגדלת תקציב מרכזי החוסן ביהודה ושומרון בעוד כ-4.5 מיליון שקלים לשנת 2022.
1 צפייה בגלריה
תושבים וחיילים תופסים מחסה בזמן אזעקה בנתיבות, ב-2014
תושבים וחיילים תופסים מחסה בזמן אזעקה בנתיבות, ב-2014
תושבים וחיילים תופסים מחסה בזמן אזעקה בנתיבות, ב-2014
(צילום: AFP)
"המציאות הביטחונית בנתיבות, על רקע סבבי הלחימה בשנים האחרונות ומבצע 'שומר החומות' שהתחולל במאי 2021, מצריכה תגבור של מענים פסיכו-סוציאליים, שיקטינו את השפעות המצב הביטחוני וימזערו את השפעותיו על שגרת היום יום של התושבים", נמסר.
כיום פועלים בעוטף עזה חמישה מרכזי חוסן (שדרות, אשכול, שדות נגב, שער הנגב וחוף אשקלון), אשר הוקמו בשותפות תקציבית ומקצועית של משרד הבריאות, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ומשרדי ממשלה נוספים. כמו כן, פועל מרכז חוסן לחברה הבדואית בדרום, והוקמו ארבעה מרכזי חוסן ברחבי יהודה ושומרון (יהודה, עציון, בנימין ושומרון), אשר נותנים מענה לעשרות יישובים ביהודה ושומרון ולמאות אלפי תושבים באזור.
ההחלטה להקים מרכז חוסן בנתיבות התבססה על המלצת ועדת ההיגוי העליונה לנושא מרכזי חוסן, בראשות משנה למנכ"ל משרד הבריאות. הוועדה החליטה כי ישנה דחיפות להקמת מרכז חוסן בנתיבות תחילה, על רקע סבבי הלחימה ברצועת עזה. אולם עד כה מרכז החוסן לא הוקם בשל היעדר תקציב.
נכון להיום חיים יותר מ-500 עולים חדשים בנתיבות. בשל תהליכי עלייה, משברי קליטה, הסתגלות של העולים, מיעוט והיעדר מערכות תמיכה, חלק מן העולים חשופים עוד יותר להתגלעות מצבי דחק, לחץ וחרדה בשל אירועי חירום. במסגרת היערכות הרשות המקומית למתן מענים הולמים המותאמים למצבם - מרכז החוסן יבנה תוכנית כוללנית המיועדת לאוכלוסיית העולים, על כל רצף העלייה, תוך מיפוי מאפייני העולים, זיהוי ואיתור מצבי מצוקה, הנגשת מעני הסברה, טיפול בכשירות ורגישות תרבותית ושפתית, וכן, גיוס והתאמת כוח האדם למתן המענה המקצועי והמונגש עבור צורכי האוכלוסייה. המרכז צפוי לפעול גם כמרכז אזורי שייתן מענה לרשויות נוספות באזור.
תיעוד מחודש מאי: רגע נפילת רקטה בכביש בנתיבות

ראש הממשלה, נפתלי בנט, אמר: "כולנו מכירים את עבודת הקודש של מרכזי החוסן בעוטף עזה, הם מסייעים להורים ולילדים להתמודד עם המתיחות הביטחונית באזור. נתיבות גם היא זקוקה למענה ולתמיכה פסיכולוגית. החלטתי, ביחד עם שרי הממשלה, להביא להקמתו של מרכז חוסן נוסף בעיר נתיבות שיסייע לתושבים ויפחית בעומסים של המרכזים האחרים הפזורים בעוטף".
יו"ר הקואליציה עידית סילמן אמרה כי "המצב הביטחוני ביהודה ושומרון בתקופה זו, משליך על שגרת חיי התושבים ומצריך במקביל למענה הביטחוני והצבאי גם מעטפת של מענים פסיכו-סוציאליים לתושבים במטרה להקל, ולו במעט, על ההשפעות של השגרה המתוחה. מרכזי החוסן עושים עבודה מקצועית ומסורה ומגישים סיוע נפשי ראשוני ומתמשך, הן במצבי שגרה והן במצבי חירום, ולאחר פיגועים וקיימת חשיבות גדולה להפעלה רציפה של המרכזים גם בשנה זו כדי להבטיח רצף טיפולי ומיטיבי".
"בתקופה האחרונה פעלתי רבות למען תקצוב והעצמת מרכזי החוסן בכלל, ומרכזי החוסן ביהודה ושמרון בפרט, ואני שמחה היום להיות שותפה יחד עם משרדי הבריאות, הרווחה והחינוך לקידום החלטת ממשלה חשובה זו וכן לקראת החלטות נוספות להקמת מרכזי חוסן נוספים שעוד יבואו בקרוב".
ח"כ נירה שפק (יש עתיד) שהובילה את המהלך אמרה: "המענה לעורף הוא ליבת עיסוקי בכנסת. הקמת מרכז החוסן ייתן מענה לבוגרים, צעירים וילדים ויאפשר להם לקבל כלים להתמודד עם המציאות המורכבת של החיים בסמיכות לקו עימות בחירום וסיכון תמידי. הירי אתמול טלטל לא מעט משפחות והצורך לתת מענה ביטחוני-הרתעתי מחויב במענה פסיכולגי-סוציולוגי. אמשיך לפעול ולוודא כי יתקבלו מענים בכלל התחומים".