2 צפייה בגלריה
אינגה דויטשקרון
אינגה דויטשקרון
אינגה דויטשקרון בבונדסטאג ב-2013
(צילום: AFP)
העיתונאית והסופרת אינגה דויטשקרון, שורדת שואה שהוסתרה על ידי חברים בברלין בתקופת הרייך השלישי, הלכה לעולמה בבירת גרמניה בגיל 99. דויטשקרון, אזרחית כבוד של ברלין, כתבה מספר ספרים בגרמנית והתפרסמה בזכות האוטוביוגרפיה שכתבה, "לבשתי את הכוכב הצהוב".
בסיפוריה שיתפה כיצד שרדה כיהודייה בברלין במהלך מלחמת העולם השנייה. במשך שנים ביקרה בבתי ספר כדי לספר לדור הצעיר על הזוועות שחוותה תחת הנאצים. "חיים ארוכים של מאבק למען צדק ונגד אנטישמיות ונטיות ימניות בחברה הגיעו לסיומם. איבדנו חברה למאבק", נמסר בהצהרה מטעם "קרן אינגה דויטשקרון".
2 צפייה בגלריה
אינגה דויטשקרון
אינגה דויטשקרון
"איבדנו עדה חשובה לטרור הנציונל-סוציאליסטי בעיר שלנו". בברלין נפרדים מאינגה
(צילום: AFP)
נשיא בית הנבחרים של ברלין דניס בוכנר ספד לה: "עם מותה של אינגה, איבדנו עדה חשובה לטרור הנציונל-סוציאליסטי בעיר שלנו". הוא הוסיף כי דויטשקרון "אזרה אומץ וכוחות כדי לספר את סיפורה ולשתף אותו עימנו".
דויטשקרון נולדה ב-1922 בפינסטרוואלדה שבברנדנבורג, בת למורה בבית ספר תיכון יהודי. ב-1927 עברה המשפחה לברלין. ב-1933, עם עליית היטלר לשלטון, פוטר אביה מעבודתו ונמלט לבריטניה, עוד טרם החלה המלחמה. במהלך המלחמה עבדה אינגה בחנות המכחולים של אוטו ויידט, שתמך בעיקר בעובדים עיוורים וחירשים - חלק ניכר מהם היו יהודים. בעזרתו הצליחה דויטשקרון להתחמק מן הגירוש. מינואר 1943 התגוררה דויטשקרון בברלין עם אמה באופן בלתי-חוקי, והשתיים הסתתרו בעיר כדי לשרוד.
לאחר המלחמה עברה דויטשקורן תחילה ללונדון וב-1972 לתל אביב. בשנת 1958 החלה לעבוד בעיתון "מעריב" ופעלה כמשקיפה מטעם העיתון במשפט אושוויץ השני. בשנת 1966 התאזרחה בישראל. בהמשך היא התמנתה לעורכת פוליטיקה בינלאומית והמזרח התיכון ב"מעריב", תפקיד שבו שימשה עד 1988. ב-2001 חזרה לברלין.
ב-2013 ציינה גרמניה 80 שנים לעליית אדולף היטלר לשלטון. הקנצלרית דאז אנגלה מרקל קראה לגרמנים להיאבק תמיד על עקרונותיהם ולא ללקות שוב באותה שאננות שאפשרה לרודן הנאצי לצבור כוח. במסגרת יום השואה הבינלאומי באותה שנה נערך טקס זיכרון בפרלמנט הגרמני (הרייכסטאג) שבו השתתפה דויטשקרון, אז בת 90.
בנאומה בבונדסטג, הבית התחתון של הפרלמנט הגרמני, נזכרה: "רוב הגרמנים שפגשתי ברחוב הפנו את מבטם כשראו את הטלאי הצהוב שענדתי, או הסתכלו בי כאילו הייתי שקופה". כשביקרה לאחר המלחמה בבירת מערב גרמניה, בון, גילתה לדבריה שהרוב "פשוט מחקו מזיכרונם את הפשעים ואת מכונת הרצח שהמדינה הגרמנית הקימה". היא הזכירה שהקנצלר המערב-גרמני הראשון לאחר המלחמה, קונרד אדנאואר, אמר שרוב הגרמנים התנגדו לפשעי הנאצים ושרבים עזרו ליהודים להימלט. "לו רק הייתה זו האמת", אמרה דויטשקרון.