דוח חדש של מדד ה-IPC, שעוקב אחרי מצוקת הרעב בעולם, הזהיר היום (שלישי) שכחצי מיליון עזתים נמצאים בסכנת רעב קשה. מחברי הדוח אמרו כי ככל שהמלחמה בין ישראל לחמאס נמשכת, כך נמשך גם איום הרעב ההמוני ברצועת עזה. בעדכון של ה-IPC נאמר בנוסף כי העזתים סובלים מגישה מוגבלת לסיוע הומניטרי בעקבות הלחימה באזור רפיח.
בעדכון על מצוקת הרעב נאמר כי יותר מ-495,000 בני אדם – כחמישית מתושבי רצועת עזה – מתמודדים עם חוסר ביטחון תזונתי ברמה הקשה ביותר. מחברי הדוח ציינו כי המרחב ההומניטרי ברצועה מצטמצם בעקביות, והיכולת להעביר בבטחה סיוע לאוכלוסייה הולך ופוחת. "המגמה האחרונה היא שלילית ומאוד לא יציבה", נאמר בדוח.
2 צפייה בגלריה
פלסטינים מתאספים לקבל מזון בג'באליה
פלסטינים מתאספים לקבל מזון בג'באליה
פלסטינים מתאספים לקבל מזון בג'באליה
(צילום: REUTERS/Mahmoud Issa)
ב-IPC, שנתמך על-ידי האו"ם, הזהירו במהלך המלחמה מסכנה של רעב המוני בצפון הרצועה. היום נאמר כי העברת המזון לצפון הרצועה בחודשים מרץ ואפריל הפחיתה את מצוקת הרעב. יחד עם זאת נאמר כי המתקפה הישראלית באזור העיר הדרומית רפיח, שהחלה בתחילת מאי, יחד עם תקיפות אחרות ועקירת תושבים מבתיהם, הובילו להידרדרות מחודשת בשבועות האחרונים.
ב-IPC ציינו כי המתקפה ברפיח הובילה לסגירת מעבר הגבול בין הרצועה למצרים, שהיה הנתיב העיקרי להכנסת מזון ולסיוע הומניטרי נוסף, ומקום שממנו יכלו תושבים חולים ופצועים להתפנות לקבלת טיפול. לפי ה-IPC העובדה הזאת, יחד עם השיבושים במעבר כרם שלום, הפחיתו את הגישה ההומניטרית לשני מיליון פלסטינים בדרום הרצועה.
2 צפייה בגלריה
פלסטינים מתאספים לקבל מזון בג'באליה
פלסטינים מתאספים לקבל מזון בג'באליה
(צילום: REUTERS/Mahmoud Issa)
בדוח נאמר כי בתוך עזה, העובדה שתושבים שנעקרים מבתיהם עוברים לאזורים עם גישה מצומצמת למים ולשירותי בריאות "מגדילה את הסכנה להתפרצות מחלות, שלהן יהיו השפעות קטסטרופליות על מצב הבריאות והתזונה של חלק גדול מהאוכלוסייה".
בינתיים, גורמים בכירים באו"ם הזהירו את ישראל שהארגון יעצור את חלוקת הסיוע ברצועת עזה - אלא אם עובדי הסיוע יזכו להגנה טובה יותר. שני גורמים באו"ם אמרו לסוכנות הידיעות AP כי מכתב הועבר לבכירים בישראל ובו נדרשת ישראל לקיים קשר ישיר עם עובדי האו"ם בשטח, לצד צעדים נוספים. הגורמים ציינו כי לפי שעה אין החלטה סופית - והשיחות עם ישראל נמשכות.
במהלך המלחמה בעזה התפרסמו גרסאות סותרות על מצוקת הרעב ברצועה, בצל טענות כי ישראל מרעיבה את העזתים במכוון. החודש פרסמה הוועדה לחקר רעב וביטחון תזונתי של האו"ם (FRC) דוח שסותר לכאורה את המסקנות שפרסם ה-IPC בדוח ממרץ 2024. בדוח של FRC נכתב כי בניגוד לטענות אין הוכחות כלשהן לקיום של רעב ברצועת עזה, וכי ה"ראיות" שנמסרו מגופי סיוע בינלאומיים ומקומיים לא ניתנות לאימות.