4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נפתלי בנט
ג'ו ביידן נפתלי בנט
בנט וביידן. המפגש נדחה ברגע האחרון
(צילום: AP, יונתן זינדל)
דקות אחדות לפני שהחל, המפגש הראשון בין ראש הממשלה נפתלי בנט לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן שהיה אמור להתקיים אתמול נדחה ביום אחד בעקבות מתקפת הטרור הקשה בנמל התעופה בקאבול, בירת אפגניסטן - ויתקיים היום (שישי) ב-17:25. הלילה שוחחו ביידן ובנט בטלפון, ובנט הביע את תנחומיו של מותם של החיילים האמריקנים.
תחילה מסרה לשכת בנט - ששעה קלה לפני המפגש עוד פרסם תמונה שלו נערך עם אנשיו לפסגה המדינית בבית הלבן - כי הפגישה נדחתה למועד לא ידוע, אולם שעות ספורות לאחר מכן נמסר מהבית הלבן כי היא תיערך היום.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט
ראש הממשלה נפתלי בנט
נערך עם אנשיו למפגש עם ביידן. התמונה שפרסמה לשכת בנט לפני הדחייה
(צילום: אבי אוחיון / לע"מ)
בממשל האמריקני הסבירו את העיכוב בכך שביידן נדרש לקבל עדכונים שוטפים על הפיגוע בקאבול, שבו נהרגו לפי הדיווחים עשרות בני אדם. לפחות 13 חיילים אמריקנים - שמנהלים שם את מבצע החילוץ הבהול מאפגניסטן בעקבות נפילתה לידי הטליבאן - נהרגו בפיגוע. ביידן הגיע בעקבות הפיגוע לחדר המצב בבית הלבן, ולשם הגיעו גם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן וראש המטות המשולבים של הכוחות האמריקניים, הגנרל מארק מילי.
הלילה נמסר מלשכת ראש הממשלה כי לאחר דחיית המפגש התקשר ביידן לבנט והשניים שוחחו בטלפון. בנט הביע את תנחומיו וציין כי ישראל משתתפת בצערה של ארה"ב. "אנו עומדים לצדכם בשעה קשה זו כפי שארה"ב עומדת לצד ישראל לאורך השנים", אמר ראש הממשלה לנשיא. מלשכתו של בנט נמסר: "הנשיא ביידן הודה לראש הממשלה על שגילה הבנה כלפי השינוי במועד פגישתם נוכח האירועים באפגניסטן. עוד הוסיף הנשיא ביידן, כי הוא מצפה לפגישתו עם ראש הממשלה".
בהמשך נמסר כי המועד החדש לפגישתם של ראש הממשלה נפתלי בנט ונישא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן נקבע ל-17:25 שעון ישראל. הפגישה תתקיים כפי שנקבעה במקור - תחילה בארבע עיניים, לאחר מכן ימסרו המנהיגים הצהרות לתקשורת, ולבסוף תהיה פגישת עבודה בהשתתפות הצוותים.
זירת הפיגוע בקאבול
(צילום: רויטרס)

4 צפייה בגלריה
פינוי פצועים פיגוע מחוץ לנמל התעופה ב קאבול אפגניסטן
פינוי פצועים פיגוע מחוץ לנמל התעופה ב קאבול אפגניסטן
פינוי פצועים מזירת הפיגוע. גם חיילים אמריקנים נהרגו
בעקבות דחיית המפגש בבית הלבן ביום אחד, נדחה גם המועד לחזרתם של בנט ופמלייתו לישראל: הם היו אמורים להמריא כבר הלילה, אך כעת ימריאו ארצה רק במוצאי השבת, על מנת שלא לנחות בישראל במהלך השבת. גם ישיבת הממשלה השבועית ביום ראשון נדחתה.
השינוי בלוח הזמנים מתאפשר בזכות ביטול ביקורה בישראל בתחילת השבוע הבא של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. גם מרקל ביטלה את הביקור בגלל המשבר באפגניסטן, והסבירה שעליה להקדיש את זמנה לפיקוח על פינוי הכוחות הגרמניים מנמל התעופה בקאבול. מלשכת בנט נמסר כי "ראש הממשלה מסר לקנצלרית את הבנתו למצב והביע את תקוותו כי הפינוי יסתיים בשלום וללא נפגעים". בנט, כך נמסר, הביע תקווה לארח את מרקל במועד מאוחר יותר.
ביידן ובנט ייוועדו בחדר הסגלגל בבית הלבן, ובמוקד השיחות ביניהם צפוי לעמוד כמובן האיום האיראני. בנט הבטיח כי בכוונתו להציג לביידן תוכנית סדורה לבלימתה של הרפובליקה האיסלאמית בתחום הגרעין, אך גם בנוגע לפעולותיה התוקפניות האחרות ברחבי המזרח התיכון.
4 צפייה בגלריה
אנגלה מרקל
אנגלה מרקל
מרקל בביקור קודם בישראל, ב-2018. טרודה גם היא במשבר באפגניסטן
(צילום: רויטרס)
בנט למזכיר המדינה האמריקני, אמש: "מביא מישראל רוח חדשה"
(צילום: רויטרס )

טרם הפגישה המתוכננת התייחסו שורת גורמים בארה"ב ובישראל לאיום הניצב מפני איראן. בכיר אמריקני אמר כי "מאז שהממשל הקודם יצא מהסכם הגרעין, תוכנית הגרעין האיראנית פרצה דרמטית 'אל מחוץ לקופסה', והיא מאיצה משבוע לשבוע". לדבריו, לאיראן יש יותר צנטריפוגות מתקדמות ומאגר אורניום מועשר כך שה"פריצה לגרעין" – היכולת שלה ליצור פצצת אטום - התקצרה לחודשים ספורים. בצל המבוי הסתום בשיחות הלא-ישירות מול איראן על חזרה להסכם הגרעין, הגורם הזהיר כי אף שממשל ביידן ממשיך לתמוך במהלך דיפלומטי - ישנם גם "דרכי פעולה נוספות", רמז אולי לתקיפה או חבלה כלשהי בתוכנית הגרעין של טהרן.
בישראל מציינים כי מאז שממשל טראמפ פרש מהסכם הגרעין ב-2018, יש פערים מודיעיניים ומבצעיים אדירים בנושא האיראני, ובהנהגה הישראלית טוענים כי הנושא הוזנח. המסר שבנט מקווה להעביר לביידן הוא שישראל היא "הפתרון לבעיה", ומשמשת כמקור לעוצמה וליציבות במזרח התיכון - כזה שארה"ב יכולה לסמוך עליו ללא כל חשש. "יש לכם את הגב שלנו", אמר בנט למזכיר המדינה אנתוני בלינקן בפגישתם שלשום. ישראל רוצה גם לתקן את הרושם בארה"ב שהיא חותרת להסלמה מול איראן.
נושא נוסף שבישראל מקווים שיעלה בפגישה בין בנט לביידן הוא הפטור מוויזה לישראלים שמבקרים בארה"ב. לאחר ההצהרה החשובה אתמול של בלינקן - ולפיה יש "חשיבות" בהכללתה של ישראל בתוכנית הפטור מחובת אשרות הכניסה לארה"ב - בישראל מקווים לשמוע דברים דומים גם מביידן. הצהרה שלו בנושא תעיד על כיוון שינוי דרמטי מבחינת ארה"ב, שבמשך שנים בלמה את הכללתה של ישראל ב"מועדון היוקרתי" של המדינות הפטורות מוויזה, המונה כיום רק 39 מדינות.
פורסם לראשונה: 19:10, 26.08.21