סגן דובר מחלקת המדינה מתייחס לביטול חוק ההתנתקות
(צילום: U.S. DEPARYMENT of STATE)

השיחה שאליה זומן אתמול בלילה (בין שלישי לרביעי) שגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג הגיעה כשברקע כעס אמריקני, לא רק סביב חוק ההתנתקות - אלא גם סביב המציאות המתוחה מול הפלסטינים, וצעדים אחרים שמקדמת הממשלה בניגוד לעמדת האמריקנים - אולם בוושינגטון לא שידרו אווירה של משבר. עם זאת, סימני משבר הגיעו דווקא מצד איחוד האמירויות. דיפלומט מערבי בכיר המעורה ביחסים בין ישראל לאמירויות הזהיר אתמול כי האמירתים נמצאים בחרדה איומה ממה שקורה בישראל, כלשונו.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, בנימין נתניהו, ומוחאמד בן זאיד
ג'ו ביידן, בנימין נתניהו, ומוחאמד בן זאיד
מימין לשמאל: ביידן, נתניהו ומוחמד בן זאיד
(צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ, AP, EPA)
בשיחה שאליה הגיע הרצוג במחלקת המדינה עם סגנית מזכיר המדינה של ארה"ב, וונדי שרמן, ביקשו האמריקנים להבהיר לישראל כי הם כועסים וכי ההתנהלות, גם סביב אישור ביטול חוק ההתנתקות, אינה מקובלת עליהם. השיחה הייתה קשה ולא נעימה, אך האמריקנים העבירו מסר שלפיו לא ישברו את הכלים. בפועל, אף שלא הוגדרה כך, זו הייתה שיחת נזיפה. האמריקנים הביעו בין השאר זעם על התזמון - יומיים אחרי הפסגה בשארם א-שייח, ורגע לפני הרמדאן ופסח. למרות זאת, בישראל לא רואים בכך משבר - מאחר שהאמריקנים לא שברו את הכלים.
זימון השגריר למחלקת המדינה היה הזימון הראשון של שגריר ישראלי בארצות הברית לשיחה זה 13 שנים. בפעם הקודמת, ב-2010, זומן השגריר דאז מייקל אורן לשיחה במחלקת המדינה בעקבות ההודעה על אישור בנייה בשכונת רמת שלמה שבמזרח ירושלים, בזמן ביקורו בארץ של סגן נשיא ארצות הברית דאז, הנשיא כיום ג'ו ביידן. "אנחנו מאוד כועסים על ביטול חוק ההתנתקות. זה שערורייתי. איך מחוקקים חוק כזה תוך כמה ימים? כולם מותשים ממה שקורה בישראל", אמר בכיר אמריקני. "אנחנו רודפים אחרי מה שקורה בישראל כמו ארנבים בשוחה. יש הרבה דברים רעים שקורים".
4 צפייה בגלריה
חלדון אל מובארק, מנכ"ל מובאדלה אבו דאבי
חלדון אל מובארק, מנכ"ל מובאדלה אבו דאבי
חלדון אל מובארק. הגיע לישראל בשליחות הנשיא, והעביר מסרים מודאגים
(arabianbusiness)
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר הר הבית
איתמר בן גביר הר הבית
בן גביר בהר הבית. באמירויות העבירו מסרים סביב ההתנהלות בהר לקראת הרמדאן
עם האמריקנים אמנם אין חשש למשבר אמיתי, אבל עם ידידה קרובה אחרת של ישראל - איחוד האמירויות - קיים חשש למשבר. חלדון אל מובארק, אחד האנשים הקרובים ביותר לנשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד, הגיע בימים האחרונים לארץ לשליחות חריגה במטרה להיפגש עם נשיא המדינה יצחק הרצוג ועם ראש הממשלה בנימין נתניהו. מטרתו הייתה להעביר להם מסר של דאגה מהמצב עם הפלסטינים, ובמיוחד מההתרחשויות בהר הבית בתקופת הרמדאן.
האמירתים חוששים מאוד מהסלמה בתקופה הזאת שתביך אותם מול העולם הערבי, ושליחו של הנשיא האמירתי אמר שכל האירועים האחרונים עומדים בניגוד לרוח הסכמי אברהם ויפריעו להם לבנות את שיתוף הפעולה עם ישראל ולהרחיב את ההסכמים.
"האם נתניהו מוכן לסכן בצורה כזו את המורשת שלו?", תהה הדיפלומט המערבי הבכיר, המעורה ביחסי ישראל עם האמירויות, בעודו מתייחס לביקורו של אל מובארק - ראש קרן ההשקעות של איחוד האמירויות, שחולשת על 300 מיליארד דולר. אל מובארק הוא גם בעלי קבוצת הכדורגל מנצ'סטר סיטי.
4 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה ה-37 במליאת הכנסת
השבעת הממשלה ה-37 במליאת הכנסת
דרמר. נסע לאבו דאבי, אבל לא הצליח לשכנע
(צילום: רויטרס)
חלדון אל מובארק נשלח על ידי נשיאו בעיקר כדי להבין מה קורה בישראל ואם יש סכנה להשקעות הכספיות של האמירתים בישראל (כמו למשל בעלות חלקית על קידוח תמיר שנקנה במיליארד דולר). הוא ישב לארוחת צהריים עם הנשיא הרצוג ולפגישה ארוכה מאוד עם נתניהו. הוא שאל אותם הרבה שאלות, והעביר מסרים.
ביקורו של אל מובארק הגיע על רקע מתיחות בין ישראל לאיחוד האמירויות, שרק באחרונה הקפיאה כוונה לרכוש מערכות ביטחוניות רגישות מישראל. יש הסבורים שההקפאה קשורה לדאגה מהממשלה הנוכחית בישראל, ואחרים סבורים שההקפאה נובעת משיקולים מסחריים לאחר שבאמירויות קיבלו הצעות טובות יותר ממדינות אחרות. בכל אופן, ההקפאה הזו הביאה לדאגה בקרב בכירים במערכת הביטחון.
חוגגים במליאה את ביטול חוק ההתנתקות
(צילום: מועצה אזורית שומרון)

מלבד זאת, ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו באבו דאבי, שאמור היה להיות הביקור המדיני הראשון בממשלתו - בוטל למרות שכבר נקבע לו מועד. הסיבה לכך הייתה בהלה בקרב האמירתים מעליית השר איתמר בן גביר להר הבית, וחשש מפני מתיחות מול איראן. נתניהו מיהר לשלוח את מקורבו רון דרמר לאבו דאבי, אך גם הוא לא הצליח לשכנע אותם לתת לנתניהו מועד חדש לביקור. יש הסבורים שדרמר שכנע את האמירתים לשלוח לכאן את חלדון אל מובארק, כדי לבחון את המצב לקראת אפשרות שנתניהו יוזמן.
המתיחות ביחסים בין איחוד האמירויות לישראל באה דווקא על רקע התחממות מדאיגה ביחסים בין סעודיה ואיחוד האמירויות לאיראן. רק באחרונה ביקר ראש המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן עלי שמחאני באיחוד האמירויות, אחרי שחתם על הסכם לחידוש היחסים הדיפלומטיים עם סעודיה - שנרמול היחסים איתה סומן כיעד מרכזי בעיני נתניהו.
פורסם לראשונה: 23:25, 22.03.23