ברקע החששות הגוברים למלחמה אזורית ועימות צבאי עם חיזבאללה, הגיע פרויקט הדגל של זרוע היבשה של צה"ל לישורת הניסויים האחרונה: חמש שנים אחרי הקמת מרכז הפיתוח וקווי הייצור באחד ממפעילי אלביט בצפון, קרוב צה"ל להכריז כמבצעי על התותח הגלגלי החדש "רועם", ובשנה הבאה יחל ייצור סדרתי.
הכירו את התותח החדש של צה"ל - הרועם
(צילום: אלביט מערכות, דו"צ, יואב זיתון)

הרועם הוא התותח הראשון מסוגו בעולם שיפעיל ירי בטעינה אוטומטית וחצי-אוטומטית, ולא אנושית. הוא יכלול שלושה אנשי צוות בלבד - מפקד משימה, תותחן ונהג - במקום שמונה לוחמים בתותח המתנייע הוותיק "דוהר". קצב האש של הרועם יהיה 8-6 פגזים בדקה, יותר מפי שניים מהקיים. בניסוי האחרון, שכלל נסיעה בשטח קשה, הוא הוכיח עבירות בתנאים ובזוויות שאף תותח זחלי אחר לא יכול לחצות, ובמהירויות שמאפשרות פריסה זריזה של סוללות וירי מהיר וקטלני. בשלב הראשון של הפרויקט חרשה משאית התותח שדה ניסויים מיוחד במדינת נבאדה, בארה"ב, לאורך עשרת אלפים קילומטרים מדבריים בתנאים קשוחים.
קו הייצור בחברת אלביט כולל טכנולוגיה מבוססת תוכנה ובינה מלאכותית. תותח הרועם הוכיח בניסויים את מהירות פעילותו: 60 שניות מרגע עצירת המשאית ועד לשיגור הפגז הראשון. רמת הדיוק הייתה עד 0.7% סטייה מהמטרה.
בגרסתו הקודמת בעשור הקודם נתקע הפרויקט לפני שאלביט זכתה במכרז מול חברה אירופית. הבחירה בחברה ישראלית היא בעלת חשיבות בצל איום חרמות מצד יצרניות בחו"ל בשל המלחמה המתמשכת. "כבר בחודש הבא נספק תותחים ראשוניים כחלק מתהליך המבצוע שקורה בצה"ל", אומרים בחברה.
פס הייצור כולל רובוטים חדשניים וחומרי גלם מתכתיים שמחוברים על-ידי המהנדסים לקני התותחים, מאורך של עשרות מטרים, לחיתוך מדויק עד לשמונה מטרים של קנה. "את הקנה הראשון לקח לנו לייצר חודשיים וחצי, אבל ברגע שזה הצליח, אפשר להוציא כל קנה חדש בתוך 10 ימים, בתזמון להרכבות יתר החלקים. כך גם לגבי בית הסדן המיוחד של התותח", מספר רוני פלקס, אחד המהנדסים הבכירים של הפרויקט, "מדובר בקנים של 52 קליברים ובמשקל של שני טון, עם בתי בליעה גדולים שכוללים יותר סלילים לשיפור הדיוק בפגיעה במטרה. הקנה ארוך יותר בשני מטרים מהקנים הארטילריים הקיימים בצה"ל. הוא (צה"ל - י"ז) יהיה אחד משני הצבאות היחידים בעולם עם קנה ארטילרי של 52 קליברים".
תותח ה"רועם" שבדרך לצה"ל:
5 צפייה בגלריה
תותח רועם
תותח רועם
( צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
תותח רועם
תותח רועם
( צילום: דובר צה"ל)
באחת העמדות הקדמיות בפס הייצור ניצב תותח דמה מפורק שיורה דגמי פלסטיק של פגזים לטווח אפס, ובו הצוות מזהה ומשפר תהליכים מיקרו-טקטיים במערכת המורכבת – ולעיתים שותל שדרוגים מהצוות הצה"לי ש"משחק" עם התותח במקביל בשדות הניסויים, מאות ק"מ משם.
כל תותח כזה ישמש את צה"ל ב-50 השנים הבאות לפחות, ולכן כל מאית מילימטר של חיתוך חלקי התותח נלקחת פה בחשבון. "אפילו ברמת המיקרון", מבטיחים המהנדסים של אלביט.
נופר, מנהלת מפעל הרכבת התותח, אוחזת בטאבלט שמקרין הדמיה חיה של מיקום חלקי התותח, בין מנופי ענק לעמדות התקנה גבוהות: "פיתחנו מודלים של ההרכבה שמאפשרים לנו כבר היום להרכיב ארבעה תותחים בו-זמנית, ויהיו יותר בהמשך. פיתחנו מערכת צפייה מתוחכמת שממיינת מרעומים ועושה קומבינציות שונות של חומר הנפץ בהתאם להוראת מפקד המשימה והצורך המבצעי הייחודי לכל הפגזה".
5 צפייה בגלריה
התותח החדש של צה"ל
התותח החדש של צה"ל
קנה התותח במפעל. "התוצאות מדהימות"
התותח החדש יאפשר כיסוי שטח אש גדול בהרבה מהקיים, עם פחות כלים ועוצמת אש קטלנית ומדויקת, ובצורה בטוחה יותר ללוחמים שיהיו בקבינה הממוגנת של משאית התותח. כך למשל יכולה סוללה קטנה של תותחים רועמים לשלוט מרחוק על שטח אויב ברדיוס של עשרות קילומטרים מרובעים, ולבצע כמה משימות אש במקביל – לכיוונים שונים.
בשבועות הקרובים יבוצע ניסוי ירי נוסף, בהיקפי אש גדולים, למדידת הבליסטיקה ומעוף הפגזים. הסדרה תתפרס על פני שלושה שבועות ותכלול שיגור של כ-300 פגזים בדרום הארץ. לאחריה יימסרו המפתחות מעשית לחיל התותחנים, במקביל לתחילת הייצור הסדרתי באלביט. מדידת מעוף הפגזים תתבצע עם מכ"מים.
"תוצאות הניסויים האחרונות היו מדהימות, עם מקבץ יוצא דופן", מספר ראש מדור קני בחיל התותחנים, רס"ן נתי. "אנו מגבשים עכשיו את תורת הלחימה לשימוש ברועם שיחולל מהפכה בעולם האש היבשתית של צה"ל והסבת הגדודים אליו תהיה מהירה. האנשים שלנו מהחיל לוקחים חלק בתוכנת השליטה והבקרה של הרועם, וצמודים לאלביט כל השבוע. אין בעולם עוד תותח אוטומטי מלא".
כלקח כנראה משנים עברו, בצה"ל לא צפויים לשחרר לגריטה או למכירה את התומ"תים הישנים, ולהעבירם לגדודי מילואים.