השר בני גנץ, חבר הקבינט המלחמתי המצומצם, נשא הערב (שלישי) נאום במלאת חודש למתקפת הפתע הרצחנית של מחבלי חמאס ביישובי העוטף והדרום ובמסיבת הטבע ליד קיבוץ רעים. גנץ פנה בדבריו בקריה בתל אביב למשפחות החטופים שנמצאים בעזה ואמר: "עם שלם נושא את הדאגה ומחבק מעל 200 משפחות שבנותיהן ובניהן בשבי. אני מבטיח - נעשה הכול כדי להביא אותם הביתה - בכוח ובמעשה מדיני. נילחם במי שצריך, ונדבר עם כל מי שאפשר. לא נוותר על הסיכוי להחזיר אף אחת ואף אחד".
שר הביטחון יואב גלנט, שנשא גם הוא נאום בקריה בתל אביב, אמר: "הלחצים עלינו ילכו ויגברו, אני יודע שנידרש להחלטות קשות. עבורי, אי אפשר לעצור את הלחימה הזאת עד אשר מגיעים להישגים שלה".
נאומו של השר גנץ
(צילום: לע"מ)

נאומו של השר גלנט
(צילום: לע"מ)

השר גנץ התייחס בתחילת נאומו למאורעות מאז 7 באוקטובר: "לפני חודש - הופתענו. ואז קמנו, נלחמנו, בלמנו, התאחדנו. כל כך הרבה גיבורים, כל כך הרבה מתגייסים, כל כך הרבה ישראלים קמו מהאסון - כדי להגן על הארץ הזו. מקרבות הצלה בבארי, אופקים ושכמותם, אנחנו תוקפים עכשיו בעומק רצועת עזה. אויבינו חשבו שישברו אותנו – אך הם איחדו אותנו. אנחנו נלחמים ומתאבלים. בונים מצבות ליקירינו, וקיר ברזל מול אויבינו".
הכותרת
מאחורי מעורבות ארה"ב במלחמה / נדב איל
24:24
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
השר גנץ
(צילום: לע"מ)
גנץ הודה למדינות בעולם שמגבות את ישראל, בדגש על העזרה האמריקנית. "ארה"ב לא רק מגבה במילים, אלא גם במעשים. לא נשכח זאת". לצד זאת, גנץ הזהיר: "אני אומר כאן לקהילה הבינלאומית - אין מקום שבו מתחבאים רוצחי ילדים שיהיה חסין. קראו גם אתם לתושבי עזה לנוע למחסות בדרום, להישמע להודעות צה"ל ולא לכלוא את עצמם במלכודות המוות של חמאס".
בהמשך דבריו התייחס השר גם לנעשה באזור הצפון. לדבריו, "אנחנו במלחמה רב זירתית. המוקד הוא עזה, אך אנחנו נלחמים בהגנה ובהתקפה גם בצפון וגם במקומות אחרים. אנחנו תוקפים בעומק האויבים. מי שחושב שאנחנו מנהלים משוואות – כדאי שילמד את לוח הכפל. אני מבטיח גם לתושבי הצפון, תוכלו לגור בבתיכם בביטחון ובתקווה. דין מטולה כדין תל אביב כדין כפר עזה. גם אם ייקח זמן - זהו צו קיומנו".
3 צפייה בגלריה
הדלקת נרות לזכר הנרצחים והנופלים בכיכר דיזנגוף, תל אביב
הדלקת נרות לזכר הנרצחים והנופלים בכיכר דיזנגוף, תל אביב
כיכר דיזנגוף בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
עצרת לזכר הנופלים והנרצחים ברחובות
(צילום: דוברות עיריית רחובות)

בהתייחס להתמודדות החברה הישראלית עם המלחמה, אמר גנץ: "אני מבין וכואב את כל הקשיים: של המפונים, של בעלי העסקים, וכמובן של משפחות החטופים והנעדרים, המשפחות שאיבדו את יקיריהן ואלו שמתמודדים עם פציעות בגוף ובנפש. החברה הישראלית עומדת בגבורה במבחן הבגרות שלה. אני מבקש להגיד לכל חלקי החברה - יהיה זמן להפגנות, לדיונים, לתחקירים - על הכול. כעת הזמן להילחם ולנצח - רק זה".
גנץ הוסיף: "אנחנו רואים חרדים שמתגייסים לשרת ומסייעים לרוחב כל הגזרה. ערבים שמתנדבים ומצילים את חיי אחיהם היהודים, ולהפך. דתיים וחילונים שיוצאים לקרב ולסיוע בעורף. דרוזים, שברית החיים שלהם איתנו רק מתהדקת עם הקושי. יריבים פוליטיים עומדים זה לצד זה ואומרים - כולנו עם אחד, כולנו חברה אחת חזקה. חשוב שנזכור זאת בעתיד, בימים טובים.
"אנחנו אמנם בעיצומה של המלחמה, אבל כבר היום חשוב לדבר גם מה יקרה 'ביום שאחרי', גם אצלנו בבית. אחרי שנעצור, וזה ייקח זמן רב - נצדיע ונכאב את לכתם של רבים וגיבורים כל כך. אחרי המלחמה הזו – ישראל תישאר מצולקת ומאוחדת. את צלקות המלחמה שיישארו על גופו של כל אזרח ישראלי, נהפוך לאותות גבורה. את הזיכרונות הכואבים, נהפוך ללקחים וצו – לזכור שכולנו ביחד - ברע, אך גם בטוב".
לאחר נאומו, נשאל גנץ מדוע ראשי הדרג המדיני עורכים הצהרות בנפרד ולא יחד. הוא השיב: "אני חושב שהיה טוב אם ארבעתנו היינו יחד בהצהרה - ראש הממשלה, שר הביטחון, עבדכם הנאמן והרמטכ"ל. אני בטוח שזה יקרה גם בהמשך, אני מקווה שנעשה הצהרות משותפות. המופע מול פני העם הוא חשוב. אנחנו מנהלים את המלחמה בקבינט המלחמה, אני מתרכז בעבודות הצבא. אני חייל של המדינה, מה שהוביל אותי לממשלה הזו זה האינסטינקט שצריך להתגייס".
3 צפייה בגלריה
 יואב גלנט
 יואב גלנט
השר גלנט
(צילום: יריב כץ)
כאמור, אחרי גנץ נאם גם השר גלנט. "כוחות צה"ל נמצאים בלב העיר עזה", אמר שר הביטחון. "יחיא סינוואר, אותו מחבל שפל שהחליט לפני חודש על אותה התקפה רצחנית על נשים וילדים, מסתתר עכשיו בבונקר ומנותק קשר מסביבתו. שרשרת הפיקוד שלו הולכת ונשחקת. שרשרת הפיקוד שלנו מהרמטכ"ל שואפת להשיג את המשימה שלה, כל הלוחמים שלנו זוכרים היטב מה אירע ב-7 באוקטובר, והיום ב-7 בנובמבר מממשים את המשימה שלהם – לפרק את ארגון חמאס, להגיע לאחרון המחבלים".
גלנט אמר עוד: "נילחם עד שנשיג את המטרות ואת השבת החטופים לבתיהם. עזה היא בסיס הטרור הגדול ביותר שבנה האדם אי פעם, כל העיר הזו היא בסיס טרור אחד גדול מתחת לקרקע. ישראל וחיילי צה"ל הולכים ומכרסמים את היכולת הזאת. אני קורא לכל אזרחי העיר עזה - נועו דרומה, נועו למקום בטוח יותר. לכו לאזור הבטוח בדרום רצועת עזה. אנחנו נחריב את חמאס, אין לנו עניין לפגוע באזרחים.
"עבורי, הפוגה הומניטרית היא קודם כל החטופים שלנו. קודם כל הנשים, הילדים והזקנים. עבורי הפוגה הומניטרית זה האנשים שנמצאים בעזה בידיהם של חיות אדם, כמו למשל אביגיל בת השלוש שאיבדה את הוריה ונמצאת שם לבד. לא תהיה הפוגה הומניטרית בלי החזרת חטופים. הלוחמים הולכים עד לניצחון, למלחמה שנכפתה עלינו אין עצירה - רק הליכה קדימה לניצחון חמאס".