אוהל הבדיקות החדש בנתב"ג יחל לפעול בימים הקרובים
(צילום: אבי חי)

יומיים נותרו לכניסתן לתוקף של ההגבלות החדשות על השבים מחו"ל, ונראה כי הפעילות בנמל התעופה בן גוריון ממשיכה להעלות קצב - גם בזמן שראש הממשלה נפתלי בנט קורא שוב ושוב לציבור שלא להזמין טיסות. לפי נתונים מהשבוע האחרון, מספר הטסים היומי נע בין 29 אלף במהלך השבוע לבין 37 אלף בסופי השבוע – עדיין רחוק מהמספרים שלפני הקורונה, אך גבוה בהרבה מאשר בשנה האחרונה.
3 צפייה בגלריה
מאהל בדיקות קורונה נתב"ג
מאהל בדיקות קורונה נתב"ג
"ברגע שהכול משולם זה עובד חלק". מתחם בדיקות קורונה בנתב"ג
(צילום: טל שחר)
בנט: "ממליץ לישראלים שלא להזמין טיסות"
(צילום: לע"מ )

לאור העלייה בכמות הנוסעים, בשבועות האחרונים הורחב מתחם בדיקות הקורונה לשבים מחו"ל הנעשות על ידי חברת "פמי", וכעת עמלים בנמל להגדיל עוד את כמות הבדיקות לקראת ימי שיא חופשת הקיץ. השבוע הועבר אוהל הבדיקות שנבנה על ידי משרד הביטחון מחוץ לטרמינל לידי משרד הבריאות וההערכות הן שהוא יחל לפעול בימים הקרובים וישתמשו בו בעיקר בשעות העומס. האוהל החדש מכיל 40 עמדות בידוק שמצטרפות ל-90 הקיימות, ובשיא יוכלו לדגום 46 אלף בדיקות ביממה.
בנוסף לאוהל, בחברה וברשות שדות התעופה כבר הקימו מתחם למשפחות אשר אמור להפריד בין כלל הנבדקים לבין אלו עם ילדים. "העמדה הזו מותאמת לילדים", אמר ניר בר און, מנהל מערך הדיגומים. "היא הייתה בתוך האוהל והוצאנו אותה החוצה לאזור מבודד מתוך רצון לתת לילדים תשומת לב. ככה אנחנו מקלים עליהם ומקלים על יתר הנוסעים".
3 צפייה בגלריה
אוהל בדיקות הקורונה החדש בנתב"ג
אוהל בדיקות הקורונה החדש בנתב"ג
מתחם למשפחות יפריד בין כלל הנבדקים לבין אלו עם ילדים. מתחם הבדיקות בנתב"ג
(צילום: אבי חי)
הבדיקה בתשלום, 80 שקלים למי שמזמין תור מראש ו-100 שקלים למי שמשלם בנמל. "ברגע שהכול משולם זה עובד חלק", אמר בר און. "אנשים נכנסים בצורה די מהירה, הנוחת ממוין ומכוון על ידי הסדרן לעמדות. הוא מתיישב, עבור את הבדיקה ויכול להיות משוחרר לביתו".
נכון להיום הטיסות היחידות שנוחתות בטרמינל 1 ומופרדות מיתר הטיסות הן אלה המגיעות מרוסיה ומהודו. רוב הנוסעים בטיסות אלה הם עובדים זרים שנבדקים בשדה ומיד אחר כך נשלחים לבידוד ביתי. מחר יוחלט אם להכניס מדינות נוספות לקטגוריה "אדומה" – ישראלים לא יוכלו לצאת למדינות אלו, הטיסות מהן ינחתו בטרמינל הישן והנוסעים בהן יופרדו מיתר הטסים.
בנט, נזכיר, קרא היום לציבור - ולא בפעם הראשונה - שלא להזמין טיסות לחופשות בחו"ל, והזהיר: "כל המדינות שאתם מזמינים אליהן יהפכו לאדומות, ולכן זה יתבטל". בנט גם תקף את הממשלה הקודמת ואמר על כך שאפשרה טיסות למדינות שמוגדרות אדומות, והאשים אותך בהתפשטות זן הדלתא בישראל. "הייתה פה אוטוסטרדה של מוטציות ונגיפים", טען. "הזנחה חמורה שהתקיימה שנה וחצי. שבועיים לתוך הקמת הממשלה סתמנו את הפרצה הזאת. עכשיו ישראלים לא יכולים לטוס למדינה בסיכון הגבוה ביתר".

"טס כל שבוע, בכל מקום בודקים אותנו"

בינתיים, עבור ישראלים שבחרו לטוס לחו"ל בזמן מגפה עולמית, בין אם מדובר בחופשה או סיבה אחרת, נדמה שתהליך הבדיקה הפך לחלק מהטיסה. "אני נוסע כל שבוע, מסתובב באירופה, בכל מקום בודקים אותנו היום", סיפר אהוד חזן. "אני רגיל להתלונן ולהשמיץ אבל פה זה ברמה הכי גבוהה בעולם שראיתי. הסידור הזה עכשיו, יותר מהיר מזה לא ראיתי".
3 צפייה בגלריה
אוהל בדיקות הקורונה החדש בנתב"ג
אוהל בדיקות הקורונה החדש בנתב"ג
"בכל מקום בודקים אותנו היום". 40 עמדות בידוק יצטרפו ל-90 הקיימות
(צילום: אבי חי)
ג'רמי באזלו מנתניה מסכים עם דברי חזן. "יש את הפחד של הבדיקה אבל מדהים לראות איך הכול זז פה מהר. חשבתי שאעמוד פה שעתיים שלוש, יש עמדות, אין תור, אני אולי שש דקות פה", אמר באזלו, שחזר מביקור משפחתי בפריז. "הווירוס הזה איתנו ויהיה איתנו עוד הרבה זמן, צריך ללמוד לחיות איתו, אני מחוסן ושומר על ההנחיות. עשיתי PCR לפני שטסתי, אבל אני עושה כמעט כל שבוע בדיקה, ככה מנסים לחיות עם הווירוס".
יעל בן עטר עובדת כדוגמת בנתב"ג כבר שנה וחצי. "יש כאן ימים עמוסים אבל אנשים סבלניים, זו לא התחלת הקורונה. הם מגיעים אחרי שהם קנו את הבדיקה אונליין. מאז שאני כאן הייתה רק פעם אחת שהיה ממש עומס טיסות, בינתיים לרוב זה לא ככה".
לקראת יישום מתווה החזרת התיירים לישראל, שר התיירות יואל רזבוזוב סייר היום בנמל יחד עם הפרויקטור בנתב"ג אלוף (במיל') רוני נומה, אנשי משרד הבריאות, אנשי רשות שדות התעופה ואנשי רשות ההגירה, ודן עמם בשני המסלולים שיאפשרו את כניסת התיירים לישראל. האחד, עבור אלו המחוסנים בחיסונים המאושרים על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) והסוכנות האירופית לתרופות (EMA), אשר יעברו בדיקות PCR. ומסלול שני לאלו המחוסנים בחיסונים שאינם מאושרים על ידי משרד הבריאות, והם יעברו בדיקות סרולוגיות במתחם ייעודי בנתב"ג שבו תינתן תוצאת הבדיקות לתייר לאחר כרבע שעה.
השר רזבוזוב אמר לאחר הסיור כי תאריך היעד להחזרת התיירים לישראל הוא 1 באוגוסט. "צריך להיות ברור לכלום שכל דחייה בתאריך היעד תדרוש פיצוי לתעשיית התיירות המושבתת", אמר השר. "ההתרשמות שלי מהסיור היא שהתשתית של מתחם הבדיקות הסרולוגיות שיספקו תוצאה תוך 15 דקות, עדיין לא קיימת. לעניין זה ישנן חלופות כמו הכרה של משרד הבריאות במעבדות בחו"ל שיתנו את האישור הסרולוגי לתיירים – אך אני סמוך על אנשי המקצוע שיידעו להביא את המוצר הטוב ביותר עבור מדינת ישראל".