ראש הממשלה מתייחס לתחלואת הקורונה בתחילת השבוע

אמנם מקדם ההדבקה הגיע אתמול (שישי) לאחד, מה שמצביע על עצירת הדעיכה של המגפה, אך מומחי מערכת הבריאות לא ממהרים לנפק תחזיות קודרות ולהתריע מפני גל חמישי. על אף ההתפרצות באירופה שהובילה כבר לסגר כללי באוסטריה ולשר הבריאות של גרמניה לא לשלול מהלך דומה, המומחים קוראים לציבור להישאר ערני, להתחסן - ולהקפיד על הנחיות התו הירוק.
פרופ' גילי רגב-יוחאי, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים בבית החולים שיבא בתל השומר, אמרה בשיחה עם ynet כי העלייה במקדם ההדבקה לא מבשרת את התפרצות הגל הבא, אלא רק את העובדה שאין דעיכה במספר החולים. "לא צריך להיכנס ללחץ", אמרה רגב-יוחאי, והדגישה: "עכשיו זה הזמן להיות ערניים מאוד, במיוחד בנתב"ג ובקרב החוזרים מחו"ל. צריך לדרוש בדיקות גם חמישה ימים אחרי שנוחתים בארץ כי הקורונה משתוללת בעולם ומשם תבוא הצרה. אם מקדם ההדבקה יעלה מעל אחד - זה יהיה מדאיג".
4 צפייה בגלריה
אנשים עם מסכות בירושלים
אנשים עם מסכות בירושלים
25% מהמאומתים - מירושלים. למצולמים אין קשר לנאמר
(צילום: EPA)

הקורונה מרימה ראש - כתבות נוספות

לדבריה, נכון לעכשיו אין סיבה לחשוב שבעוד שבועיים תתחיל ההתפשטות. "חשוב להדגיש, אנשים נכנסים לארץ וחושבים שהם בסדר כי הבדיקה יצאה שלילית, אבל גם מחוסנים שחווים את המחלה באורח קל עלולים להדביק אחרים - וזו הדרך שבה יכול להתפרץ הגל הבא. מספיק שזה יגיע לאוכלוסייה לא מחוסנת, ומשם זה יתחיל. לכן, משרד הבריאות צריך לקבל החלטה על בדיקות גם מספר ימים אחרי החזרה לישראל".
4 צפייה בגלריה
פרופ' גילי רגב
פרופ' גילי רגב
"המגפה משותללת בעולם - משם תבוא הצרה". פרופ' גילי רגב-יוחאי
(צילום: דנה קופל)
גם פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקה פנימית בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, טוען שהעלייה במקדם ההדבקה דורשת בעיקר מעקב צמוד אחר המגפה. "ברגע שמקדם ההדבקה יהיה גבוה מ-1, הרי שבעוד כמה שבועות יעלו מספר המאומתים, מספר המאושפזים ומספר החולים הקשים - וניכנס לתוך איזשהו דפוס של התפרצות מגפה. כולנו צריכים להיזהר ולהבין שאנחנו כבר לא בדעיכה".
לדבריו, העלייה בתחלואה נובעת מכך שאין חסינות עדר, בעיקר כשהדלתא הוא הזן השולט. "יש עדיין מאות אלפים לא מחוסנים, ויש אפשרות סבירה שיגיע גל חמישי, אנחנו צריכים לעשות הכול כדי שהוא יהיה קטן ונוכל לחיות איתו בצורה סבירה", אמר. "צריך לתת קצת יותר תשומת לב על מסכות והתגודדויות, כי המשמעת קצת פחתה בעיניי. כשמקדם ההדבקה היה פחות מאחד אנשים פחות שמו לב".
4 צפייה בגלריה
פרופ' דרור מבורך
פרופ' דרור מבורך
"אפשרות סבירה לגל חמישי". פרופ' דרור מבורך
(צילום: יובל חן)
מבורך ציין כי אי אפשר להכריז על הקלות לכל מי שחוזר מחו"ל בלי בדיקת PCR. "צריך לעצור את זה ולהיות זהירים מאוד, ולעקוב אחרי אוכלוסיות שבהן יש יותר מאומתים", אמר מבורך. "כ-50% מהמאומתים הם ילדים וצריך לבדוק מה קורה בבתי הספר. יש גם הרבה מאומתים בחברה הערבית, ו-25% מהמאומתים הם מירושלים וצריך לשים לב לזה. אלה אוכלוסיות שיכולות לשנות את המגמה של המגפה".
פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן, אמר גם הוא שמוקדם לדבר על גל חמישי. "אם מסתכלים על השבוע שעבר, היו בממוצע 443 מקרים ליום, והשבוע אנחנו סביב 490 בממוצע. ההבדל הוא של כ-50 ביום, זה לא הבדל גדול. לא צריך להתעלם מזה, אבל אני לא חושב שאנחנו בתחילתו של גל".
כהן מתייחס לנתונים השבועיים, אך בסופי שבוע מספר המאומתים נמוך יותר, והשבוע טרם ידוע מהם נתוני הסופ"ש. לכן, אם מחשבים את הימים ראשון עד חמישי השבוע ובשבוע שעבר מקבלים כי בשבוע היו 486 מאומתים בממוצע פרט לסופ"ש, והשבוע המספר עלה ל-490.
4 צפייה בגלריה
פרופסור סיריל כהן
פרופסור סיריל כהן
"אם אין אכיפה, לא עשינו כלום". פרופסור סיריל כהן
(צילום: יריב כץ)
כהן הדגיש גם כן שיש להקפיד על התו הירוק, על המסכות ועל ריחוק חברתי. "התחושה בשבועות האחרונים, ובצורה מוצדקת, זה שהגל הרביעי נגמר ואנחנו משחררים. אסור לנו להיות בתחושה הזו, כי זה מה שקרה תמיד בסוף הגלים הקודמים. אם אין אכיפה ואין תחושה שאוכפים, אז לא עשינו כלום. צריך להילחם בזלזול בהנחיות", אמר. "מצד שני, אסור לנו לשכוח שכ-60% מהנדבקים הם בני פחות מ-19, ואין מה שיעצור את הנגיף. אנחנו גם נכנסים לחורף שזה אומר שנהיה יותר במרחבים סגורים ויכול להיות שזה גם מה שמשנה את התמונה. קשה מאוד לדעת לאן הולכים, אבל הייתי מעדיף לראות המשך של הירידה במספרים".
הוא הזכיר גם את נתב"ג והצטרף לקריאה להקפיד על בדיקות לחוזרים מחו"ל כמה ימים לאחר הנחיתה. "גם אם נתב"ג הוא לא המקור המרכזי של ההדבקות, צריכים בדיקות גם לחוזרים מחו"ל כדי לוודא שלא הביאו איתם מתנה לחנוכה בדמות וריאנט", אמר.
פורסם לראשונה: 22:21, 19.11.21