הליכוד בחר: אוחנה - יו"ר הכנסת

עימות בישיבת סיעת הליכוד שלפני השבעת הממשלה, שבה אושר לראשונה מינויו של יו"ר כנסת מקהילת הלהט"ב: לפני ההצבעה על מינוי אמיר אוחנה, ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ספג ביקורת מחברי הכנסת דוד ביטן ודוד אמסלם - שאתמול הודיע כי ישמש כח"כ מן המניין לאחר שנתניהו לא העניק לו את אחד התפקידים שרצה, יו"ר הכנסת או שר המשפטים.
"אנחנו לא יודעים מה יש בהסכמים, היינו צריכים להתכנס מזמן. למה לא כינסת את הסיעה עד עכשיו", קראו לעבר נתניהו לאחר פרסום ההסכמים הקואליציוניים. ח"כ יואב קיש ניסה להתערב, וביטן צעק לעברו: "מי מינה אותך? לא מינו אותך לשום דבר".
נתניהו הודיע בישיבה כי הוא מבקש להביא את מועמדותו של אמיר אוחנה לתפקיד יו"ר הכנסת ואת מועמדות אופיר כץ לתפקיד יו"ר הקואליציה. כעבור דקות ספורות אישרו חברי הסיעה פה אחד את ההצעות.
"בהצלחה ליו"ר הכנסת החדש שלנו", כתב נתניהו בטוויטר מיד אחר כך. גורמים בסביבתו של אוחנה אומרים שהוא ינהל ישיבות שיעסקו בנושאי הלהט"ב ויקבל גם חופש הצבעה בנושא. אוחנה יתמנה לתפקיד שבע שנים אחרי שש"ס ויהדות התורה החרימו את השבעתו לכנסת.
נתניהו הציע לח"כ דני דנון להיות יו"ר קק"ל, אך דנון דחה את ההצעה. השניים לא סיכמו על תפקיד אחר בינתיים.
4 צפייה בגלריה
ההצבעה על תפקידו של אמיר אוחנה כיו"ר הכנסת
ההצבעה על תפקידו של אמיר אוחנה כיו"ר הכנסת
ההצבעה בסיעת הליכוד על מינוי אוחנה
4 צפייה בגלריה
בן גביר חותם על ההסכמים הקואלציוניים ליד נתניהו
בן גביר חותם על ההסכמים הקואלציוניים ליד נתניהו
בן גביר חותם על ההסכם הקואליציוני עם נתניהו
בקווי היסוד של הממשלה ובהסכמים הקואליציוניים סוכם כי "לעם היהודי זכות בלעדית ובלתי ניתנת לערעור על כל מרחבי ארץ ישראל. הממשלה תקדם ותפתח את ההתיישבות בכל חלקי ארץ ישראל בגליל, בנגב, בגולן וביהודה ובשומרון".
בהסכם עם עוצמה יהודית של איתמר בן גביר מופיע הסעיף שעורר סערה - ולפיו ישונה חוק יסוד: הכנסת, "כך שמטרת הסעיף תיושם בפועל, וניתן יהיה לפסול השתתפות בבחירות של רשימה או מועמדים השוללים את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית או מסיתים לגזענות או תומכים בטרור, ולא ייווצר מצב שבו מפלים ציבור אחד לרעה ופוסלים רק צד אחד ולא פוסלים תומכי טרור". דרישה זאת כונתה "חוק מרזל-בן ארי", על שם אלו שבג"ץ מנע מהם התמודדות לכנסת. בנוסף מופיע בהסכם עם עוצמה יהודית סעיף שלפיו יבוצע תיקון חקיקה כך שתוחמר הענישה וייקבעו עונשי מינימום בפגיעות מיניות על רקע לאומני וגזעני.
ההסכם עם הציונות הדתית כולל 183 סעיפים. לפי אחד מהם, הממשלה תפעל להעלאת שכר החיילים בשירות סדיר ב-20% ולהשוואת שכר הלוחמים במחצית השנה האחרונה לשירות הלוחמים לשכר המינימום במשק. בנוסף נכתב כי הממשלה תפעל להגדלת מלגות לסטודנטים יוצאי צבא ושירות לאומי. לצד זאת נכתב כי הממשלה תקדם העדפה מתקנת ליוצאי צבא בפקולטות לרפואה, משפטים, מדעי המחשב, ראיית חשבון ומקצועות ההנדסה באוניברסיטאות ובמוסדות להשכלה גבוהה.
בסעיף אחר נכתב כי הממשלה תפעל להפחתת יוקר המחיה בישראל ולבלימת האינפלציה באמצעות הקפאת מחירי החשמל, המים והארנונה. כן ייבחנו הקפאת מחירי הדלק והמוצרים בפיקוח. עם הקמת הממשלה, נכתב, יבוטל הצו בעניין כלים חד פעמיים ושתייה מתוקה. לפי סעיף נוסף, הממשלה תפעל לקידומה של רפורמה להבטחת המשילות וחיזוק יכולת הממשלה לבצע את מדיניותה. החקיקה, נכתב, תכלול גם חקיקת חוק יסוד: החקיקה ופסקת התגברות. "כל הצעות החוק בסעיף זה יקבלו עדיפות מוחלטת ומלאה, על פני כל חקיקה אחרת", נכתב.
4 צפייה בגלריה
חתימת ההסכם בין המפלגות
חתימת ההסכם בין המפלגות
חתימת ההסכם בין ש"ס לליכוד
בהסכם עם הציונות הדתית נכתב בנוסף כי הממשלה תפעל לביטול החלטת הממשלה הקודמת בדבר הוצאת הלימודים ההומניים, לרבות תנ"ך והיסטוריה, מתוכנית הלימודים התיכוניים וכחלק מתעודת הבגרות, ותשיב מקצועות אלה לתוכניות ההוראה בתיכונים ובבגרויות. הבטחה אחרת שניתנה היא לתקצב חינוך חינם לגיל הרך, מגיל אפס עד גיל שלוש. הבטחה נוספת היא לקדם תוכנית רב-שנתית ל"רכבת קליע" (רכבת ארצית מהירה) חוצת ישראל מקריית שמונה ועד אילת.
בסעיף אחר נכתב כי במקום הטפסים שבהם נכתב "הורה 1" ו"הורה 2", "ומבלי לגרוע מהאפשרויות הקיימות כיום, בכל מוסדות המדינה יימצאו גם טפסים רשמיים ובהם יהיה רישום הורות תחת הכותרת "אבא" ו"אמא".
בקווי היסוד של הממשלה שהוגשו נכתב כי ממשלת נתניהו "תפעל לביצור הביטחון הלאומי ולהקנות ביטחון אישי לאזרחים תוך מאבק נחרץ באלימות ובטרור; תפעל להמשך המאבק נגד תוכנית הגרעין של איראן; תחזק את מעמד ירושלים; ותפעל לקידום השלום עם כל השכנות תוך שמירת האינטרסים הביטחוניים, ההיסטוריים והלאומיים של ישראל".
4 צפייה בגלריה
נציגי יהדות התורה חתמו על הסכם קואליציוני משותף של דגל התורה ואגודת ישראל מול סיעת הליכוד
נציגי יהדות התורה חתמו על הסכם קואליציוני משותף של דגל התורה ואגודת ישראל מול סיעת הליכוד
חתימת נציגי יהדות התורה מול נציגי סיעת הליכוד
בסעיפים אחרים בקווי היסוד נכתב כי "הממשלה תחתור לצדק חברתי על ידי פיתוח הפריפריה וצמצום הפערים החברתיים תוך מאבק בלתי מתפשר בעוני באמצעות חינוך, תעסוקה והגברת הסיוע לשכבות החלשות באוכלוסייה; תפעל לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית ולפתרון בעיות העומס בתחבורה; תקדם תוכנית להתמודדות עם יוקר המחיה הגואה ותפעל ליצירת התנאים הכלכליים שיאפשרו צמיחה בת קיימא; וכן הממשלה תראה בהוזלת מחירי הדיור והגדלת היצע הדירות יעד לאומי ותפעל להוזלת מחירי הדיור".
בנוסף צוין בקווי היסוד כי ממשלת נתניהו - כחלק מהרפורמה שמתכנן שר המשפטים המיועד יריב לוין - "תנקוט בצעדים להבטחת המשילות ולהשבת האיזון הראוי בין הרשות המחוקקת, הרשות המבצעת והרשות השופטת".
לצד זאת נכתב כי הממשלה שתושבע מחר תעמיד את החינוך במרכז סדר העדיפויות הלאומי ותפעל "לקידום רפורמות במערכת החינוך תוך פעולה לשוויון בין כל האוכלוסיות במערכות החינוך השונות וחיזוק הזהות היהודית". פרט לכך צוין כי "הממשלה תפעל לחיזוק כוחות הביטחון ומתן גב ללוחמים ולשוטרים כדי להילחם בטרור ולהכריע אותו".
לקראת ההשבעה מחר חתמו הלילה נציגי יהדות התורה על הסכם קואליציוני משותף לדגל התורה ולאגודת ישראל מול סיעת הליכוד. זמן קצר לאחר מכן נחתמו הסכמים גם בין הליכוד לציונות הדתית, לעוצמה יהודית ולמפלגת נעם. בניגוד לעבר, בליכוד אמרו כי לראשונה זה שנים ההסכמים אינם כוללים העברת כספים קואליציוניים - אבל ייתכן שהכספים למטרות השונות יועברו בדרכים אחרות, כחקיקה.