גם אחרי יותר מ-11 חודשים של לחימה בצפון ושיגור אלפי רקטות ומאות כטב"מים, ישראל הייתה זקוקה ללגיטימציה בינלאומית כדי להוציא לפועל מה שבלבנון מייחסים לה - מתקפת פיצוצי ביפרים חסרת תקדים, שבה נפגעו אלפי פעילי חיזבאללה, ואחריה גם מתקפת מכשירי קשר. זה נעשה, בין היתר, באמצעות התרות הפרסום רגע לפני כן על ניסיונות חיזבאללה לפגיעה בבכירים ביטחוניים לשעבר.
תיעוד מרגעי פיצוץ הביפרים

2 צפייה בגלריה
 איתמר בן גביר בתביעת לשון הרע נגד משה בוגי יעלון בבית משפט השלום בירושלים
 איתמר בן גביר בתביעת לשון הרע נגד משה בוגי יעלון בבית משפט השלום בירושלים
יעלון. היעד של חיזבאללה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
פחות משעתיים לפני פיצוצי הביפרים בלבנון ובסוריה אתמול, התיר שב"כ לפרסם כי סיכל פיגוע נגד בכיר ביטחוני לשעבר באמצעות מטען מסוג כלימגור שהיה אמור להתרחש בימים הקרובים - ולצד זאת חשף כי אותה תשתית היא שאחראית לניסיון ההתנקשות בפארק הירקון בחג ראש השנה האחרון. אתמול כונה היעד "בכיר ישראלי", היום הוגש כתב האישום ונחשף כי מדובר במשה (בוגי) יעלון, שכיהן כרמטכ"ל וכשר הביטחון.
צו איסור הפרסום הוטל מתחילת החקירה, וכתב האישום הוגש ב-23 באוקטובר, כשהמלחמה הייתה בראשיתה. הפיגוע בפארק הירקון וסיכול הפגיעה בבכיר שנחשפה אתמול מעידים על המאמצים של חיזבאללה לבצע פעילות בתוך ישראל, לצד נקמות של "עין תחת עין", בהמשך למתקפות הישראליות בלבנון. בכל מקרה, מדובר בעליית מדרגה מצד חיזבאללה. כזכור, מתחילת המלחמה הועלתה רמת האבטחה בשגרירויות ובסמלים ישראליים ויהודיים בחו"ל.
גורמים המעורים בפרטים אמרו כי אותן חשיפות אמורות להכין לגיטימציה בינלאומית אל מול ההאשמות נגד ישראל - ולהראות שהפעולה שמיוחסת לה לא באה בחלל ריק ונובעת בגלל פעולות של חיזבאללה. לפי אותם גורמים, החשיפות הללו אמורות גם להוות משקל נגד לגינויים בעולם, בעיקר מציר הרשע - רוסיה ואיראן - אבל לא רק משם.
נציב זכויות האדם של האו"ם, וולקר טורק, אמר כי מתקפת פיצוצי הביפרים מהווה הפרת זכויות אדם וקרא להעמיד לדין את האחראים לה. פטרה דה סאטר, סגנית ראש ממשלת בלגיה, גינתה את ישראל ואמרה: "שתיקה זו לא אופציה, נדרשת חקירה בינלאומית. שפיכות הדמים חייבת להסתיים". הרב מנחם מרגולין, יו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה (EJA), תקף אותה ואמר: "לקרוא למבצע הביפרים מתקפת טרור זה עולם הפוך. היא איבדה לחלוטין את המצפן המוסרי שלה".
נתניהו ביום ראשון: "המצב הקיים לא יימשל"
(צילום: נועם מטרי, לע״מ)

2 צפייה בגלריה
יואב גלנט בפגישה עם לויד אוסטין בפנטגון
יואב גלנט בפגישה עם לויד אוסטין בפנטגון
גלנט ואוסטין. העביר מסר חד, ביום שלפני המתקפה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
לצד זאת, האפשרות להרחבת המערכה בצפון באה לידי ביטוי גם בשורת אמירות של בכירים ישראלים בימים האחרונים. ביום ראשון אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה כי "המצב הקיים בצפון לא יימשך. זה מחייב שינוי של מאזן הכוחות בגבולנו הצפוני. נעשה כל מה שצריך כדי להחזיר את תושבינו בבטחה לבתיהם. אני מחויב לזה, הממשלה מחויבת לזה ולא נסתפק בפחות מזה".
למחרת שוחח שר הביטחון יואב גלנט - בזמן שנתניהו דן בהדחתו ובהחלפתו בגדעון סער - עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין והעביר לו מסר ישראלי חד: "האפשרות להסדרה בצפון חולפת - והכיוון ברור".
באותו יום, יום שני - יממה לפני מתקפת הביפרים - נועד נתניהו עם עמוס הוכשטיין, שליחו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, והדגיש כי "לא ניתן יהיה להחזיר את תושבינו ללא שינוי יסודי במצב הביטחוני בצפון". בלילה שלאחר מכן, כמעט שנה אחרי תחילת הלחימה ופינוי עשרות אלפי התושבים, הוסיפה הממשלה מטרה חדשה למלחמה - החזרת האזרחים בבטחה לבתיהם בצפון. חצי יממה חלפה - ואז הביפרים התפוצצו.
פורסם לראשונה: 16:51, 18.09.24