שלוש צעירות ישראליות נעצרו ביום חמישי האחרון בפריז כשניסו להבריח יותר מ-200 ק"ג של גת, הנחשב בצרפת לסם לא חוקי. אחת מהן היא כוכבת הטיקטוק חן אלקיים, שנעצרה בחדר מלון בבירה הצרפתית, לאחר שכבר ביצעה את ההעברה. בריאיון בלעדי ל-ynet היא מספרת על העברת הגת במזוודות מנתב"ג, רגעי המעצר, תחושת הבהלה והחתונה שפספסה.
יחד עם השלוש נעצר גם גבר ישראלי, ובית המשפט בפריז שחרר למחרת את ארבעת הישראלים החשודים, אך נאסר עליהם לעזוב את צרפת עד סיום ההליכים המשפטיים נגדם. אלקיים, שהתפרסמה ברשתות החברתיות בזכות סרטונים ויראליים משעשעים, חשודה בהברחת כמות מסחרית של גת.
3 צפייה בגלריה
חן אלקיים ואופיר שקורי - שותפי שנפגעו מארד חיון
חן אלקיים ואופיר שקורי - שותפי שנפגעו מארד חיון
"אני לא מבינה איך עשו לי שם של סוחרת סמים, זה גת. תיכנסו לפרופורציות"
(צילום: יובל חן)
בפתח הריאיון הראשון שלה עם ynet היא מסבירה כי אינה יכולה להיכנס לפרטים רבים בפרשה, בגלל שההליך המשפטי נגדה עדיין מתקיים. עם זאת היא מציינת כי מרבית הפרסומים על אודות הפרשה בכלל, ובפרט בעניינה הוצאו מהקשרם לצד "המון פייק ניוז", כלשונה. "אני מרגישה בסדר ודואגים לי. בתכל'ס אני נחשבת הכי קטנה בתיק. לא עשיתי כלום מלבד ההעברה, אני לא קשורה לכל הפרשה הגדולה", טענה, "הבנתי שגם התקשורת הצרפתית מסקרת את זה ויש צלמים מתחת לבית שאני נמצאת בו כרגע. אם כבר מתייחסים לפרשה למה רק שמים את התמונה שלי? מה עם שאר החשודים?".
הרשויות בצרפת טוענות כי אותה רשת העבירה בשמונת החודשים האחרונים יותר משמונה טון גת ב-50 טיסות, והכול בשווי מוערך של 1.2 מליון אירו. על פי הרשויות המקומיות, היעד של הגת הוא הקהילות המזרח אפריקניות בצרפת ובהולנד. הרשת חיפשה ומצאה בלדרים בישראל שיעבירו עבורה את הסמים בכבודה שלהם - ומדובר באחת ההברחות הגדולות שנתפסו בשנים האחרונות.

שלב אחר שלב - עד המעצר הדרמטי בפריז

מאות ישראלים מצאו עצמם בשנים האחרונות נעצרים בכל רחבי אירופה כשהם מנסים להבריח מזוודות מלאות בגת, שחוקי בישראל. משרד החוץ זה שנים מזהיר צעירים ישראלים מבלדרות של עלי גת לחו"ל, זאת על רקע התרחבות תופעת המעצר בשל ניסיונות להכניס מזוודות עמוסות בצמח לאירופה, שרבות מהמדינות ביבשת אוסרות את מכירתו ואת השימוש בו - והוא נחשב לסם בלתי-חוקי.
"אני לא עשיתי משהו רע, לא מדובר בסם אונס. אנשים הוציאו את זה מפרופורציות, כשהייתי בהארכת מעצר אנשים הצביעו עליי. אמרתי לעורך דין שלי אני לא מבינה איך עשו לי שם של סוחרת סמים. כאן בצרפת זה לא תקין, אבל זה גת. תיכנסו לפרופורציות".
"כ-20 שוטרים רעולי פנים נכנסו ואזקו אותנו. היה שם פשוט בלגן גדול. כאילו עצרו טרוריסטים. הרגשתי כמו מחבלת. למה עשיתי את זה? הייתי צריכה כסף"
- איך הכל התחיל? "התקשר אליי גבר ממספר חסוי ואמר לי לאיפה להגיע בשדה התעופה, שם אמורה להגיע מונית עם המזוודות וכך היה. אני לא מכירה את החשודים הנוספים".
- הבן אדם ששלח אותך אמר לך שאת מבריחה גת? "הוא אמר לי 'תקשיבי בישראל זה חוקי, פשוט לא כל אחד רוצה לעשות את זה כי צריך לטוס יום ולחזור. זה מעייף ואנשים לא אוהבים לעשות את זה. בגדול זה חוקי בארץ'. הוא גם אמר שזה לא מסוכן ולא מדובר בסמים. 'זה לא מסוכן', כאילו אין לי מה להילחץ. אף אחד לא הסביר לי את האמת, שיעצרו אותי. אף אחד לא אמר לי שהגת הזה ממש מסוכן. אני בישראל רואה את זה בקיוסקים, לא ראיתי בזה משהו חריג".
- כמה כסף הוצע לך תמורת העברת המזוודות? "4,000 שקל".
- נחתת בצרפת, ומה קרה? "המתינה לי מונית כשנחתתי, כמו שאמרו לי. הכנסתי את המזוודות ונסעתי למלון יחד עם עוד בחורה. אחרי נסיעה קצרה לעיר עצרנו וירדתי לעשן. הגיעו אנשים שאני לא מכירה ולקחו את המזוודות מהמונית והם כבר לא עניינו אותי. אחרי שסיימתי לעשן נכנסתי עם עוד כמה בחורות לחדר בלי המזוודות. הם כבר לא היו איתי ומבחינתי המזוודות לא קשורות אליי. אני עשיתי את ההעברה כמו שביקשו ממני ושם זה הסתיים".
3 צפייה בגלריה
חן אלקיים בטיקטוק
חן אלקיים בטיקטוק
מתוך חשבון הטיקטוק של חן אלקיים
3 צפייה בגלריה
תימן שוק למכירת גת בבירה צנעא
תימן שוק למכירת גת בבירה צנעא
עלי גת. אילוסטרציה
(צילום: AFP)
לאחר שאלקיים ביצעה את המסירה של המזוודות היא תכננה לבלות עוד כמה ימים בצרפת, ולא לחזור מיד לארץ. היא מספרת כי לא חששה, ומבחינתה היא הייתה מוכנה להמשיך בטיול כרגיל. מה שהיא לא ידעה, זה שבאותם רגעים היא כבר הייתה תחת מעקב של הז'נדרמריה, אחד משני גופי המשטרה הלאומיים בצרפת. באותו הערב, מספרת אלקיים, היא שקלה אם לצאת לבלות, אך לבסוף החליטה להישאר בחדר מלון.
"הייתי יכולה לחזור באותו היום לארץ, אבל לא חזרתי. אם הייתי יודעת שזה מסוכן הייתי חוזרת באותו הרגע, אבל לא היו לי חששות ולא פחד. לא הבנתי את המשמעות של זה, אז אמרתי שאני אשאר. אין לי מה להסתיר", היא משחזרת.
רגע לפני שנכנסה לישון, החלו דפיקות על דלת חדרה במלון. "אני מדליקה נרות לאיזה רב, באה לישון ולא חולפות להן 5 דקות ופתאום פיצוצים ודפיקות על הדלת לצד צעקות בצרפתית ואני לא מבינה כלום. היה לנו כסף שבעצם קיבלנו ואז אחת הבנות חשבה שזה שודדים. אחרי שלא פתחנו את הדלת הם עברו לחלון", אמרה.
לדבריה, כוח השיטור שהגיע לחדרה ניפץ את החלון של החדר - ונכנס דרכו. "השוטרים אזקו אותנו והביאו כלבים. לפחות כ-20 שוטרים רעולי פנים. היה שם פשוט בלגן גדול. כאילו עצרו טרוריסטים", היא מספרת. אחרי שנעצרה, אלקיים נלקחה למעצר בבית הכלא בפריז - שם הבחינו בבהלה שאחזה בה: "הם היו בסדר איתי ודאגו לי אחרי שהבינו שאני לא מדברת צרפתית ולא אנגלית. הרגשתי כמו מחבלת בתחושה. שיתפתי פעולה בחקירה, אמרתי את כל האמת ולא הסתרתי כלום".
- ואיך התחושות כרגע? את לא יכולה לעזוב את צרפת. "לא קל בכלל. אני צפויה להישאר כמה חודשים טובים בצרפת. עברתי כמה דברים בחיים וקשה לשבור אותי אבל נשברתי לראשונה בחיי כשלא יכולתי להשתתף בחתונה של אחותי שהתקיימה שלשום בישראל. זה ריסק אותי. לא הפסקתי לבכות. אחותי מתחתנת ואני לא יכולה להיות שם. זה העונש הכי גדול. זה פשוט לא שווה את זה".
- למה עשית את זה? "אני רציתי לעשות כסף כדי לחגוג ולשמוח בחתונה של אחותי, ובכלל הייתי צריכה כסף. עשיתי משהו בפזיזות, בלי מחשבה. אנחנו לא משפחה של עשירים. אני בהלם מכל הדאגה של החברים מהארץ. מקווה לחזור לארץ כמה שיותר מהר ואספר בדיוק מה שקרה".