1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בנתניה
חיסון קורונה בנתניה
בקרוב מנה רביעית לכלל האוכלוסייה?
(צילום: AFP)
צוות הטיפול במגפות של משרד הבריאות המליץ היום (שלישי) לאפשר חיסון רביעי גם לבני 18 ומעלה בחיסון רביעי נגד קורונה, בתנאי שעברו חמישה חודשים ממועד ההחלמה או ממועד החיסון השלישי. ההמלצה - שמדגישה שמדובר רק בפתיחת האפשרות ולא כמהלך מחייב - כפופה לאישורו של מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש. בצט"מ הסבירו כי מהממצאים עולה שההגנה מפני הדבקה עולה כמעט פי 2 לעומת מחוסנים בשלוש מנות, ומזנקת פי 5-3 כשמדובר בהגנה מפני תחלואה קשה.

התפשטות האומיקרון - כתבות נוספות

המלצת המומחים התקבלה אחרי שבועות שבהם המשרד התלבט אם גם הפעם להקדים את מדינות העולם ולחסן במנה נוספת נגד קורונה לאור התפשטות האומיקרון. בניגוד לחיסון השלישי, בשל היעדר נתונים משמעותיים פרופ' אש היה נתון תחת לחצים לעיכוב ההחלטה, ובחר להמתין עם ההכרזה על חיסון רביעי למבוגרים עד שיקבל מספיק מידע על רמת המוגנות שמספקת המנה הנוספת.
פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, אמרה ל-ynet כי החיסון הרביעי אכן יעיל, אך היא לא הייתה ממליצה לכולם להתחסן אלא רק פותחת את האפשרות לכך. "על מנת לקבוע אם חיסון עוזר או לא יש לבדוק את התחלואה, ויש את המחקר שעשו במשרד הבריאות על פיו זה מונע הדבקה פי 3 עד פי 5 וגם מונע מחלה קשה", הסבירה רהב. "אני רואה שבבתי האבות יש ממצאים של יעילות, ולכן פונים אלינו המון אנשים בציבור הרחב שרוצים להתחסן בחיסון הרביעי, אז אני חושבת שלא צריך למנוע ממי שרוצה זאת. עם זאת, לא הייתי הולכת על חיסון לכלל האוכלוסייה משום שהנתונים שלו מתבססים על קבוצה מסוימת".
(צילום: נויל האריס)

ד"ר אורן קובילר, מומחה לוירולוגיה מאוניברסיטת תל אביב, טען כי "בשל חוסר הנכונות של הממשלה לעצור את גל האומיקרון, הצט"מ מחפש דרכים לאפשר לאזרחים שמעוניינים להגן על עצמם מהגל הנוכחי. לאור התוצאות שהמנה הנוספת נותנת יתרון יחסי בהגנה מפני הווריאנט הנוכחי גם בהדבקה וגם בתחלואה הקשה, הצט"מ ממליץ לאפשר זאת. עדיף היה למנוע הדבקות באמצעות הקטנת החשיפה, אבל כיוון שזה לא נעשה אז החלטת הצט"מ בהחלט הגיונית".
פרופ' גילי רגב, שמובילה מחקר על החיסון הרביעי בשיבא, אמרה בחודש שעבר כי היא לא בטוחה שחיסון רביעי זו החלטה נכונה לכלל האוכלוסייה, אך גורמים המעורים בפרטים העריכו כי הסיבה לכך היא שרגב מעדיפה לקבל החלטה על בסיס המחקר שאותו היא עורכת.