בנט וביידן בהצהרה משותפת: "לאיראן לא יהיה נשק גרעיני לעולם"
(צילום: רויטרס)

איראן מגיבה להצהרת ביידן: "אופציות נוספות חוץ מדיפלומטיה? איום לא-חוקי"

גורם ביטחוני בכיר באיראן אמר הבוקר (שבת) כי ההצהרה המשותפת אמש של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה נפתלי בנט - ולפיה ישנן "אופציות אחרות" מלבד דיפלומטיה מול טהרן - מהווה "איום לא-חוקי", כזה שמבסס את זכותה של הרפובליקה האיסלאמית "להגיב", אם כי הוא לא פירט כיצד בדיוק.
9 צפייה בגלריה
איברהים ראיסי, נפתלי בנט, ג'ו ביידן, איראן מתקן
איברהים ראיסי, נפתלי בנט, ג'ו ביידן, איראן מתקן
ביידן, ראיסי ובנט. איראן נגד הצהרתם של מנהיגי ארה"ב וישראל
(צילום: AP, EPA)

9 צפייה בגלריה
ציוץ הטוויטר של עלי שמחאני
ציוץ הטוויטר של עלי שמחאני
הציוץ בעברית של הבכיר האיראני
(מתוך טוויטר)
"ההדגשה על השימוש ב'אופציות אחרות' נגד איראן מהווה איום לא-חוקי כלפי מדינה אחרת, ומבססת את זכותה של איראן להגיב", צייץ בטוויטר עלי שמחאני, שמכהן כמזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי במשטר האייתוללות. שמחאני כתב את הדברים באנגלית, ופרסם גם ציוץ זהה בעברית.
בפגישתו הראשונה אמש עם בנט, שנערכה בבית הלבן, אמר ביידן לראש הממשלה כי וושינגטון מתכוונת להמשיך כעת במגעים הדיפלומטיים מול איראן - במטרה להחזירה להסכם הגרעין הגוסס - אך הוסיף כי הוא מוכן לנקוט ב"אפשרויות נוספות" אם הדיפלומטיה תיכשל. גם ביידן, כמו אותו בכיר איראני, לא פירט מהן אותן אפשרויות. דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, נשאלה אמש על ידי עיתונאים אמריקנים אילו עוד אפשרויות יש בידי ביידן, אך גם היא לא פירטה, ואמרה שלא תנקוב ב"דד-ליין" לאיראנים.
בבית הלבן מסרו כי הנשיא ביידן ורה"מ בנט שיתפו אחד את השני בעמדותיהם על קידום השלום, הביטחון והשגשוג עבור הישראלים והפלסטינים. "הנשיא הדגיש את חשיבותם של הצעדים לשיפור חיי הפלסטינים ושל התמיכה בהזדמנויות כלכליות עבורם", אמרו בוושינגטון. "ביידן ציין גם את החשיבות בהימנעות מצעדים שעלולים לפגוע להגביר את המתיחות ואת תחושת חוסר ההגינות, כמו גם יפגעו בבניית האמון בין הצדדים". לפי הבית הלבן, ביידן חזר פעם נוספת כי הפתרון היחיד לסכסוך, בעיניו, הוא משא ומתן על מתווה שתי המדינות.
עם זאת, בכיר ישראלי אמר אמש כי בנט הבהיר לביידן כי הממשלה החדשה לא מתכוונת לבצע "פניות חדות" בכל הנוגע לבנייה בהתנחלויות. "העמדה האמריקנית ידועה", הסביר הבכיר. "הם מתנגדים לבנייה בהתנחלויות ואין לזה פתרון. נצטרך להתגלגל".
פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי מציין כי אותן "אפשרויות אחרות" יכולות לכלול סנקציות חדשות על בכירים באיראן או על כלכלתה - שכבר נפגעה קשות מהסנקציות שהטיל הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ב-2018, לאחר שפרש מהסכם הגרעין בטענה כי מדובר בהסכם גרוע ביותר שלא מגביל באמת את דרכה של איראן אל נשק גרעיני.
אפשרות נוספת, מציין בן ישי, היא לוחמה חשאית, כמו זאת שמייחסים למוסד לאחרונה, ואשר מתבטאת בחבלות ובסיכול ממוקד של אנשי מפתח בתוכנית הגרעין האיראנית - ובעיקר בלוחמת סייבר, מודיעין ותודעה. ביידן לא שלל אף אחת מדרכי הפעולה האלו, כולל תקיפה קינטית באמצעות טילים והפצצה מהאוויר.

אנאס בן ה-18 נרצח חודש אחרי שקיבל אות הצטיינות: "לוקחים את הטובים ביותר"

אנאס ווחוואח, בן 18 מלוד, נורה בצהריים למוות בעיר מגוריו. מפרטים ראשוניים עולה החשד כי מתנקשים ירו בו מטווח קרוב כאשר שהה ברכבו בשדרות צה"ל בעיר, סמוך לשוק בלוד, ונמלטו מהמקום. הוא נפגע בראשו ומותו נקבע תוך זמן קצר בבית החולים. המשטרה פתחה בחקירה וכוחות גדולים הוזעקו לזירה, בפיקודו של מפקד מרחב שפלה תת-ניצב רונן אבניאלי. הכוחות פרסו מחסומים באזור, אך לפי שעה לא דווח על מעצר של מי מהחשודים בירי.
זירת הרצח
(צילום: ניצן דרור)

לפי החשד, ווחוואח נורה במסגרת סכסוך בין משפחתו לבין משפחת מוסראתי בלוד. במשטרה בודקים אם מדובר בנקמת דם, אחרי שלפני שלושה שבועות נרצח חוסאם מוסראתי, בן 23, גם כן מירי של אלמונים בלוד. לאנאס, ככל הנראה, לא היה קשר לסכסוך הזה. לפני פחות משנה, באוקטובר אשתקד, נרצח בלוד קרוב משפחתו של אנאס, ג'ומעה ווחוואח, וגם הוא נורה למוות כשישב ברכבו.
9 צפייה בגלריה
אנאס אל-ווחוואח
אנאס אל-ווחוואח
אנאס ווחוואח
(מתוך פייסבוק)
9 צפייה בגלריה
אנאס אל-ווחוואח בספר "אות רמון"
אנאס אל-ווחוואח בספר "אות רמון"
דברי השבח בטקס ההוקרה, וזירת הרצח בלוד. הקורבן ה-79 במגזר הערבי
(עמית שעל)
ווחוואח השלים בהצטיינות את לימודי התיכון שלו רק לפני חודשיים, ובחודש שעבר אף זכה לאות מתוכנית המנהיגות של קרן רמון שבה השתתף. לצד הצטיינותו בלימודים, אנאס התנדב במגן דוד אדום – שאנשיו היו אלו שהעניקו לו היום טיפול רפואי ראשוני בשטח – והתנדב כחונך ומורה אישי של תלמידים שהתקשו בלימודיהם.
בתיכון שבו למד כתבו ביולי האחרון בפוסט בפייסבוק על זכייתו באות רמון, במסגרת תוכנית המנהיגות שבה כאמור השתתף: "אין יותר גאים מאיתנו בהוקרה שהבאת לעצמך, למשפחתך ולנו כבית ספר. מאחלים לך שתמשיך להצטיין ולצמוח ולהגשים את כל משאלות ליבך. גאים בך, מעריכים אותך ואוהבים אותך".
ווחוואח הוא הקורבן ה-79 של האלימות המשתוללת במגזר הערבי, והשני ביממה האחרונה: הלילה נרצח איברהים אבו עמרה, בן 26 מתל שבע שנגב. הוא נורה למוות סמוך לביתו, לפי החשד במסגרת סכסוך בין משפחות. הצעיר הובהל לבית החולים סורוקה בבאר שבע במצב אנוש, שם קבעו הרופאים את מותו.

חשד לרצח בנגב: צעיר נורה למוות סמוך לביתו בתל שבע

איברהים אבו עמרה, בן 26 מתל שבע שבנגב, נורה למוות הלילה סמוך לביתו. הצעיר הובהל לבית החולים סורוקה בבאר שבע במצב אנוש, שם קבעו הרופאים את מותו. לפי החשד הוא נרצח במסגרת סכסוך בין משפחות יריבות.
9 צפייה בגלריה
אבראהים אבו עמרה שנרצח בתל שבע
אבראהים אבו עמרה שנרצח בתל שבע
אבראהים אבו עמרה שנרצח בתל שבע
רק לפני יומיים נרצח מוחמד ג'בארין (18) מהכפר ביאדה. אלמונים ירו לעבר מכונית שבה נסע עם צעיר בן 22 בכפר מוסמוס שבוואדי ערה. השניים פונו לבית החולים העמק בעפולה, שם נקבע מותו של ג'בארין.
9 צפייה בגלריה
כיבוי שריפות ליד ניר עם
כיבוי שריפות ליד ניר עם
שריפה מבלון תבערה בעוטף עזה. ארכיון
(צילום: AFP )

שתי שריפות מבלוני תבערה פרצו בעוטף עזה

למרות שישראל אישרה השבוע שורת הקלות לרצועת עזה, יחידות "ההטרדה הלילית" ברצועה הודיעו הבוקר כי בכוונתן לחדש הערב את פעילותן סמוך לגבול. מעט אחרי 19:00 פרצו שתי שריפות במועצה האזורית אשכול שבעוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה.
9 צפייה בגלריה
יחידות ההטרדה הלילית ברצועת עזה
יחידות ההטרדה הלילית ברצועת עזה
פעילי יחידות "ההטרדה הלילית" ברצועת עזה, בשנה שעברה
(צילום: EPA)
יחידות "ההטרדה הלילית" הוקמו והופעלו במהלך "צעדות השיבה" ב-2018. תפקידן הוא להטריד את תושבי עוטף עזה באמצעות קולות נפץ וירי בשעות הלילה. הפעילים ביחידות הללו מנסים לפגוע בגדר, יורים זיקוקים ומשתמשים בלייזרים כדי להפריע לכוחות צה"ל הפועלים מעברו השני של הגבול.
בהודעה שפרסמו הבוקר יחידות "ההטרדה הלילית" נמסר כי ההחלטה לחדש את פעילותן נובעת מ"המדיניות של ישראל" ורצונן להסיר את המצור שמוטל על הרצועה. עוד נמסר כי לפני תחילת הפעילות הערב, הן יכנסו מסיבת עיתונאים בנושא.
ההודעה מגיעה בצל המבוי הסתום בשיחות מול חמאס על הסדרה ארוכת טווח ברצועת עזה: אף שבשבוע שעבר הושג הסכם בין האו"ם לקטאר על חידוש העברת המענק הכספי של קטאר למשפחות נזקקות ברצועה, בחמאס הביעו מורת רוח מכך שההסכם לא כלל תשלומים לפקידי ממשלו בעזה. בינתיים, 82 רכבים מיובאים הוכנסו היום לרצועה דרך מעבר ארז. לפי אחד הגורמים המעורה בפרטים, מחר צפויה ישראל לאפשר הכנסת עוד כ-100 כלי רכב.
הבוקר דיווחו הפלסטינים על הרוג שני מאותם עימותים לפני שבוע: משרד הבריאות בעזה הודיע כי ילד בן 12 שהשתתף בהם מת מפצעיו. לפי הדיווחים הילד, עמר חסן אבו אל-ניל, נורה בראשו על ידי צלפי צה"ל. ביום רביעי בבוקר מת מפצעיו פלסטיני נוסף שהשתתף בהפגנות האלימות: אוסאמה דעיג', תושב הרצועה ממחנה הפליטים ג'בלי.

ארה"ב "חיסלה מהאוויר" פעיל דאעש באפגניסטן בתגובה לפיגוע

ארצות הברית תקפה הלילה באמצעות מטוס ללא טייס פעיל של ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) במחוז ננגרהאר שבמזרח אפגניסטן, והוא ככל הנראה חוסל. זאת בתגובה לפיגוע ההתאבדות שהוציא הארגון לפועל ביום חמישי בנמל התעופה בקאבול, פיגוע שבו נרצחו 13 חיילים אמריקנים וכ-170 אפגנים.
ביידן למבצעי הפיגוע באפגניסטן: "נצוד אתכם ונגרום לכם לשלם"
(צילום: רויטרס)
מצבא ארצות הברית נמסר "יש אינדיקציות ראשונות לכך שחיסלנו את המטרה. לא ידוע לנו על אזרחים שנפגעו". טרם ברור אם היעד שחוסל היה קשור לפיגוע הרצחני שלשום, אך בכיר אמריקני מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הוא היה מעורב בתכנון מתקפות עתידיות.
הטיל שוגר לעבר הרכב ממל"ט מסוג "ריפר" שהמריא מאחד מבסיסי צבא ארה"ב במזרח התיכון. לפי דיווח של סוכנות רויטרס, גורם בפנטגון אמר כי הפעיל נפגע בעת שהיה ברכב לצד פעיל נוסף, ושניהם כנראה נהרגו. בדיווחים אחרים הוזכר הרוג אחד בלבד.
פינוי פצועים ממתקפת הטרור בקאבול
(צילום: רויטרס)

בסוכנות AP ציינו כי המהירות שבה הגיב הצבא האמריקני משקפת את יכולת המעקב שלו אחרי דאעש ושנים של ניסיון באיתור פעילי טרור באזורים מרוחקים. במקביל היא מעידה על מגבלות הכוח של ארה"ב לסכל איומים מצד גורמים קיצוניים, ויש הגורסים כי לגורמים אלה יהיה כעת חופש פעולה גדול יותר לאחר השתלטות הטליבאן על אפגניסטן.

"ראוי לחמלה": סירחאן סירחאן, רוצחו של רוברט קנדי, בדרך לשחרור מהכלא

סירחאן סירחאן, האמריקני-פלסטיני שהורשע בהתנקשות בסנאטור רוברט ("בובי") קנדי, אחיו של הנשיא ג'ון פ. קנדי שנרצח כמה שנים לפניו, חצה הלילה מכשול מרכזי בדרכו לשחרור מהכלא: ועדת שחרורים מקומית בקליפורניה החליטה לשחררו אחרי 53 שנות מאסר. ההחלטה הזו אינה סופית, ותעבור כעת הליך ממושך של בחינה שידרוש בסיומו את חתימתו של מושל קליפורניה גווין ניוסם.
9 צפייה בגלריה
רוברט בובי קנדי, סירחאן סירחאן
רוברט בובי קנדי, סירחאן סירחאן
סירחאן סירחאן ורוברט "בובי" קנדי
(צילום: AFP, AP)
סירחאן בן ה-77 הורשע כי ירה למוות ברוברט קנדי ב-1968, שכיהן אז כסנאטור מטעם ניו יורק והתמודד על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב. הוא נחשב למועמד מוביל באותו מרוץ, וכשנורה למוות במלון בלוס אנג'לס היה זה רגעים ספורים לאחר שחגג שם את ניצחונו בפריימריז הקריטיים של קליפורניה. קנדי נורה כאשר ביקר את צוות המלון במטבח שלו, ויחד עמו נפצעו בהתנקשות עוד חמישה בני אדם.

התחזית: עומס חום כבד ברחבי הארץ

מחר ומחרתיים תורגש ירידה קלה בטמפרטורות אך עדיין יהיה חם מאוד. ביום שלישי הן יעלו, ושוב יורגש עומס חום.
9 צפייה בגלריה
חופי אשקלון
חופי אשקלון
מתרחץ בחוף אשקלון
(צילום: בראל אפרים)
כמו כן, כ-70 אלף מטיילים פקדו השבת את שמורות הטבע והגנים הלאומיים ברחבי הארץ. מרשות הטבע והגנים נמסר כי האתרים המובילים היו גן השלושה (הסחנה), שמורת שפך נחל דליות (המג׳רסה), שמורת נחל שניר, שמורת עין גדי וגן לאומי קיסריה.
עוד תחזיות לארץ ולעולם באפליקציה של דני רופ באייפון ובאנדרואיד