מטה המאבק של האקדמיה מתכנן לשבש את פתיחת שנת הלימודים האקדמית. בחלק מהאוניברסיטאות והמכללות האקדמיות הכריז הסגל האקדמי על סכסוך עבודה, על רקע מהלכי חקיקת המהפכה המשפטית. במהלך השבוע הבא יקיימו חברי הסגל במוסדות אסיפות כלליות, ויחליטו על דרכי הפעולה, כשגם השבתה או שיבושים אחרים נשקלים לקראת פתיחת שנת הלימודים ב-15 באוקטובר.
3 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בגבעת רם
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בגבעת רם
הפגנה נגד המהפכה המשפטית באוניברסיטה העברית. "בלי אקדמיה אין חשיבה ביקורתית"
(צילום: שלו שלום )
בין המוסדות האקדמיים שהכריזו על סכסוך העבודה נמצאים סגלי האוניברסיטאות תל אביב, הפתוחה, בן גוריון, חיפה, העברית, מכון ויצמן והטכניון. גם המכללות האקדמית תל אביב-יפו, רופין, שנקר, וגם הסגל הזוטר באוניברסיטת תל אביב הכריזו.
פרופ' איתי אטר מאוניברסיטת תל אביב, מוביל המהלך להשבתת הלימודים מטעם מטה המאבק של האקדמיה, אמר כי השביתה המתוכננת ב-15 באוקטובר היא חלק ממאבק ההשכלה הגבוהה במהלכי הממשלה. לדבריו, המהלך מבטא את החשש מפני פגיעה בחופש האקדמי, במחשבה החופשית ובקדמה.
"מאז ינואר 2023, הקואליציה מקדמת שלל מהלכים לפגיעה במוסדות הדמוקרטיים, בחברה ובכלכלה הישראלית. לצערנו הרב, גם מערכת החינוך והאקדמיה נמצאות על הכוונת של חברי הקואליציה, ואנו עדים לשלל מהלכים לפגוע בחופש האקדמי, בערכי המקצוענות, בתקציבים, וכן לניסיונות לפוליטיזציה של המערכת האקדמית", אמר אטר. "מטה המאבק של האקדמיה מוביל מהלך להשבתת מערכת ההשכלה הגבוהה ביום ראשון, 15.10, יום תחילת השנה האקדמית, שהוא גם יום מושב החורף של הכנסת".
הוא ציין כי כחלק מהמהלך להשבתה, בשבוע הבא תתקיימנה אסיפות כלליות של חברי הסגל הבכיר באוניברסיטאות, וכן נבדקים שיתופי פעולה עם ארגונים נוספים שיצטרפו למהלך.
בהפגנות שיתקיימו במוצאי שבת עוד כשבועיים, יום לפני פתיחת שנת הלימודים, יעלו הבמה בעשרות מוקדים נציגי מטה מאבק האקדמיה וסטודנטים. הם יקראו: "בלי דמוקרטיה אין אקדמיה, ובלי אקדמיה אין חשיבה ביקורתית".
3 צפייה בגלריה
יסגרו את שעריהן? אוניברסיטת תל אביב
יסגרו את שעריהן? אוניברסיטת תל אביב
יסגרו את שעריהן? אוניברסיטת תל אביב
(צילום: Shutterstock)
3 צפייה בגלריה
עותק ענק של מגילת העצמאות על בניין מאיץ החלקיקים במכון ויצמן, רחובות
עותק ענק של מגילת העצמאות על בניין מאיץ החלקיקים במכון ויצמן, רחובות
עותק מגילת העצמאות על בניין מאיץ החלקיקים במכון ויצמן. "נחליט בימים הקרובים על אופן השיבושים"
(צילום: גלעד פירסט)
"לא ייתכן שבזמן של מתקפה על החופש אקדמי, שבאה לידי ביטוי גם בניסיון להשתלט על המל"ג וגם בתוכניות להנמכת תנאי הסף למקצועות טיפוליים שונים, שנת הלימודים תיפתח כסדרה", אמרה ד"ר נועה לביא מהמכללה האקדמית תל אביב-יפו. "המוסדות האקדמיים השונים שהכריזו על סכסוך עבודה ומתכוונים להשתתף בשיבוש פתיחת שנת הלימודים יחליטו בימים הקרובים על אופן השיבושים", אמרה לביא.
בהודעת המטה נאמר כי תחת הכותרת של "אסדרה מקצועית", הקואליציה מקדמת חוקים וצעדים שינמיכו את הדרישות ותנאי הסף לעיסוק בתחומים שונים. מדובר בתחומים כגון תכנון, בינוי, ובריאות, ובפרט במקצועות הפארא-רפואיים שבהם קלינאות תקשורת, פיזיותרפיה, תזונאות קלינית וריפוי בעיסוק.
עוד נאמר, כי הקואליציה, "המפגינה בוז למומחיות ולמקצועיות בכל צעד ושעל", מתעלמת מכך שמהלכים אלה יגרמו לפגיעה קשה בבריאות הנפשית והגופנית של הציבור. שכן, לדברי מטה המחאה, כוונתם להשוות בין התנאים של בוגרי ובוגרות מסלולים אקדמיים לבין מסלולים חליפיים שאינם מקנים הכשרה מקצועית מספקת ונאותה, שהינה הכרחית תמיד ובמיוחד כאשר המדובר "במקצועות שהם בנפשנו". במטה המאבק אמרו כי זלזול הקואליציה בערכה של הכשרה אקדמית מלאה ומקצועית תפגע בכולנו, ולא ניתן להשלים עם מהלכים שיביא לפגיעה באקדמיה.