1 צפייה בגלריה
עווד דראושה
עווד דראושה
עוואד דראושה, נהג אמבולנס מאיכסל שנהרג בעת חילוץ נפגעים מהטבח
טבח 7 באוקטובר הוא נקודת מפנה בהיסטוריה של מדינת ישראל. גם את המובן מאליו צריך להגיד: להגדיר את חמאס "דאעש" זה לא מספיק. את מה שעשו אנשיו הם אולי למדו ממחבלי דאעש, אבל בלי ספק התעלו עליהם. תמונות הילדים, הנשים והמשפחות שנשחטו ונמחקו בדם קר יזעזעו כל אדם. טועים אלה שתובעים ממני כאזרחית ערבייה לענות על השאלה אם אני תומכת בטבח או מגנה אותו. השאלה הנכונה היא: האם את בעד או נגד טרור. התשובה השלילית ברורה מאליה.
החברה הערבית בישראל עברה בעשורים האחרונים זעזועים ושינויים במרקם החיים שלה, שמלכתחילה היה עדין ושברירי. רק בשנים האחרונות – העברת חוק הלאום ו"אירועי מאי" (מבצע שומר חומות) – ערערו אצל רבים את השייכות למדינה וחיזקו את הזהות הפלסטינית. אז כן, המורכבות הכתה בפנינו – שוב – אולם היא לא מצדיקה תחקור סדרתי של כל ערבי או ערבייה בשאלה אם הם מזדהים עם האסון שפקד את ישראל בשבת לפני שלושה שבועות וחצי. להזכירכם: מתקפת הטרור פקדה גם ערבים. 20 קורבנות, ליתר דיוק. היו רבים שהצילו, שנלחמו, שטיפלו בפצועים.
אי אפשר למסגר זאת לפי זהות או שייכות לאומית. הפעם האבחנה היא ברורה: חמאס פגע, רצח ואנס באופן שמטלטל כל אדם, ללא הבדל גזע, דת או מין, חילוני או מאמין, שמאלני או ימני. מדובר במעשה טרור שהמוח האנושי מתקשה עדיין לעכל.
האם יש עשבים שוטים בחברה הערבית בישראל? למרבה הצער כן, אבל הם מיעוט ויש לטפל בהם באפס סבלנות. מקומם לא בינינו. אי אפשר להתעלם מהעובדות בשטח: חמאס ניהל מאז 7 באוקטובר קמפיין מאסיבי לגיוס של ערבים אזרחי ישראל להחל בעימותים, ועד כה החטיא לחלוטין את המטרה. הוא לא תפס שגם ערבים המגדירים עצמם פלסטינים לא יזדהו עם אכזריות. הם תומכים בזכויות העם הפלסטיני, אבל אפילו לא מזכירים את הסוגייה בנקודת זמן זו, כשהמראות עדיין טריים.
סברין חוג'יראתסברין חוג'יראת
ועדיין, הערבים בישראל כואבים על מות חפים מפשע בעזה, ומי שמביעים את עמדתם בעניין נתונים לרדיפה מקארתיסטית בכל מרחב אפשרי – באוניברסיטה, בעבודה וכמובן ברשתות החברתיות. כל הבעת חמלה או פוסט מלפני כמה שנים מעוררים מסע ציד. ואת המסע הזה חייבים לסיים בהקדם.
הערבים והיהודים יישארו כאן, ויהיה עליהם למצוא פתרון לחיים משותפים. לעתיד ולא למוות. כל מה שנעשה עד היום - לא עבד ולא מספיק. נדרש לעשות חישוב מסלול מחדש ועל כולנו להצטרף למסלול הזה.
  • סברין חוג'יראת היא מנהלת אגף במשרד ממשלתי וחוקרת מגדר
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il