מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר בדק הבוקר (שני) אישית את הזירה בבא"ח גולני בטרם בוצע התחקיר הראשוני שנועד לבחון את אפקט פגיעת הכטב"ם. בצה"ל הזכירו בחודשים האחרונים כי חיל האוויר מיירט כטב"מים מכל הזירות - בכל יממה - ואלוף בר אף הנחה לחסל בקדימות מלאה את כל פעילי ומפקדי יחידת הכטב"מים של חיזבאללה (יחידה 127) כדרך היעילה ביותר להתמודד עם האיום. כעת חיסולם יקבל תיעדוף מודיעיני ומבצעי.
זירת הפגיעה, אמש

4 צפייה בגלריה
זירת פגיעת הכטב"ם בחדר האוכל בבא"ח גולני
זירת פגיעת הכטב"ם בחדר האוכל בבא"ח גולני
זירת פגיעת הכטב"ם בבא"ח גולני
4 צפייה בגלריה
סמל יוסף הייב ז"ל סמל עומרי תמרי ז"ל סמל יואב אגמון ז"ל אמיתי  סמל אלון ז"ל
סמל יוסף הייב ז"ל סמל עומרי תמרי ז"ל סמל יואב אגמון ז"ל אמיתי  סמל אלון ז"ל
סמל יוסף הייב, סמל עומרי תמרי, סמל יואב אגמון וסמל אמיתי אלון
(צילום: דובר צה"ל)
מתחילת המלחמה שוגרו עד כה כ-1200 כטב"מים לישראל, מכל הזירות. סך הכל נרשמו כ-23 אלף שיגורים שונים, בהם רקטות וטילים. בשטח ישראל פגעו 221 כטב"מים והיתר יורטו באחוזי יירוט של כ-80%. "מעל עשור אנחנו מתכוננים לאיום הכטב"מים ולא ניתן להגיד שלא נערכנו לכך", הבהירו בצה"ל. "באנו חזקים, אבל בהגנה אין אף פעם מספיק ותמיד אפשר להתקדם ולהשקיע עוד ועוד. אנו בוחנים כל רעיון והצעה".
הסיבה העיקרית לפגיעת הכטב"ם מסוג ציאד 107 במרכז חדר האוכל הוא אובדן של זיהויו במרחק של 30 מייל (כ-48 ק"מ) צפון-מזרחית לעכו, אחרי אחיזה יציבה שלו במערכות הגילוי של צה"ל. לאחר כחצי שעה הוא פגע כאמור בבא"ח, שם נהרגו ארבעה חיילים ונפצעו עשרות.
בדיעבד, כך מבינים בצה"ל, בחיל האוויר סברו בטעות שהכטב"ם התרסק בים. מלבד מקטע של דקה וחצי, שהתגלה בדיעבד בדרכו לצפון השרון, הוא לא אותר. בחקר מכ"מי התגלה שהיה ניתן לסווגו אז ככטב"ם או כלהקת ציפורים, אך הוא לא סווג ככזה בפרק הזמן הקצר - שנחשב כסביר לפי חיל האוויר - מאחר שיש נוכחות של מאות מטרות בכל רגע נתון בגבהים הנמוכים, כולל עופות.
חיל האוויר ניסה פעמיים להפילו, לאחר ששני כטב"מים דומים שהגיעו מלבנון הופלו על ידי סטי"ל ועל ידי כיפת ברזל. הכטב"ם טס נמוך ומעל כבישים בדרכו לבסיס גולני. באמצעות מערכת GPS שהותקנה עליו הוא טס לנקודה שהוגדרה לו - ברמת דיוק של חדר ספציפי. לא היה ניווט בזמן אמת. ראש הקרב שלו הכיל שלושה עד ארבעה ק"ג של חומר נפץ ורסס רב, אך זווית הפגיעה המדויקת אפשרה את הפגיעה והחדירה הקטלנית.
4 צפייה בגלריה
פינוי בסיס בא"ח גולני לאחר פגיעת הכטב"מ
פינוי בסיס בא"ח גולני לאחר פגיעת הכטב"מ
בא"ח גולני אמש
(צילום: גיל נחושתן)
4 צפייה בגלריה
שר הביטחון בביקור בבסיס האימונים של חטיבת גולני, לאחר  פגיעת הכטב״ם
שר הביטחון בביקור בבסיס האימונים של חטיבת גולני, לאחר  פגיעת הכטב״ם
שר הביטחון בבא"ח, לאחר המתקפה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
עוד עולה מהממצאים הראשוניים שאכן הגיע דיווח מהמשטרה ליב"א (יחידת בקרה אווירית) ליד יקנעם על כלי טיס חשוד שאזרח ראה בשמיים. אך באותו זמן היה בשמיים מסוק, שענה בדיוק לתיאור הזה ובמיקום זה.
כלקח ראשוני מהתקרית הנחה אלוף בר להרחיב את השוליים עוד יותר בכל הנוגע להתרעה ליישובים ולמחנות צבאיים, כך שייתכן שיהיו יותר אזעקות והתרעות שווא בימים הקרובים: "כדי ללכת על החומרא כמדיניות התרעה מתירנית יותר". עוד הסתבר כי בתחילת השיגור של שלושת הכטב"מים היה אירוע משולב שבו חיזבאללה שיגר רקטות ושלושה טילים מדוייקים לאיזור חיפה, כך שמדובר במטח משולב ומסונכרן.
בצה"ל מזהים סימני התאוששות טקטית של חיזבאללה אחרי מהלומות הפתיחה שספג: "הוא עושה התאמות ומנסה להשתפר אחרי כל מה שלקחנו ואנחנו ממשיכים לקחת לו".
לאחר פרסום הממצאים הראשוניים של התחקיר פנה מפקד חטיבת גולני אלוף-משנה עדי גנון לחייליו, ומסר כי "בא"ח גולני מהווה את שער הכניסה לחטיבה. האובדן הגדול אותו ספגנו בשנה הזאת קשה וכואב, אך כמו תמיד ידענו ונדע להתאושש ולקום גם ממנו ולהמשיך במשימתנו: הגנה על מדינת ישראל ותושביה".